Filtrovať podľa:

U vozidiel s naftovým motorom sú od roku 2004 povinné filtre pevných častíc, ktoré by mali byť bezúdržbové a o ich pravidelné vyčistenie sa má auto postarať samo. Skutočnosť je bohužiaľ iná, ale existuje niekoľko možností, ako sami môžete predísť jeho ničeniu.  „Každý vodič by sa mal o svoje vozidlo starať tak, aby poruchám predchádzal. Preto je pravidelná návšteva servisov dôležitá. Ešte dôležitejšie ale je, ako s vozidlom majiteľ zaobchádza a k čomu ho používa. Ak chcete jazdiť len s deťmi do školy a do práce, radšej sa dieselovým motorom vyhnite,“ povedal riaditeľ značky ProfiAuto pre ČR a SR Jindřich Krejčí. DPF sa totiž aktivuje každých 500 - 1000 km, kedy sa zdvihne teplota vo výfukovom potrubí a dôjde k tzv. vypáleniu sadzí, čo sa neustále opakuje. Majitelia dieselových vozidiel by teda mali mať vo svojom repertoári aj dlhšie trasy. Ďalším dôležitým faktorom je používanie správnych olejov lebo motory s filtrami pevných...

V automobiloch trávime čoraz viac času. Preto by sme mali dbať na to, aby bolo prostredie vo vozidle čisté, bezpečné a zdravotne bezchybné. Hoci sú plasty, ktoré sú v automobilovom priemysle využívané na výrobu interiérových častí, tepelne stabilné, k úniku emisií predsa len dochádza. Sú to drobné čiastočky, ktoré potom zostávajú usadené aj na vstupoch a výstupoch klimatizácie. Preto je dôležité klimatizáciu pravidelne čistiť, pokojne aj doma. „Existujú prípravky, vďaka ktorým je vyčistenie klimatizácie otázkou dvadsiatich minút a to aj v domácich podmienkach,“ povedal Igor Zajac z firmy Ebix, ktorá na Slovensku zastupuje britskú značku autokozmetiky Autoglym. Niekedy však na príjemnejšie prostredie nestačí vyčistiť len klimatizáciu. Podobne nepríjemný je aj „biologický odpad“, napríklad po zmrzline či omáčke. Živé baktérie, ktoré sú prítomné v takýchto jedlách a nápojoch nestačí zbežne utrieť. Vplyvom tepla a vlhkého nevetraného prostredia sa môžu množiť a vznikajú nepríjemne zapáchajúce plesne. Ich spóry sa navyše dostávajú do ovzdušia a...

Hluk ako taký zapríčiňuje niekoľko faktorov - zvuky motora, odpor vzduchu, ale aj kontakt pneumatík s vozovkou a interakcie plášťov s podvozkom vozidla. Redukciou hlučnosti pneumatík sa jednoznačne zvyšuje komfort jazdy. Avšak zvýšená hlučnosť pri odvaľovaní pneumatík môže byť signálom aj nejakého väčšieho problému.  Príčinou zvýšenej hlučnosti pneumatiky však nemusí byť len jej nedostatočná kvalita. Často ju spôsobuje aj nesprávne prezutie. Na väčšine pneumatík je vyrazená šípka, alebo nápis „rotation“ ktoré naznačujú, ktorým smerom sa má koleso s pneumatikou otáčať. Zistíte tak či je pneumatika nasadená v správnej pozícii. Dôvodom môže byť tiež strata pôvodných jazdných vlastností plášťov v súvislosti s nedostatočným tlakom v pneumatike, ako aj ich nepravidelným opotrebovaním, ktoré je obvykle spôsobené interakciou daného vozidla s pneumatikou. Každý model vozidiel má inak nastavený podvozok, zriadenú geometriu a to ovplyvňuje pravidelné alebo nepravidelné opotrebovanie jednotlivých pneumatík a následne aj hlučnosť plášťov. Hlučnosť a vibrácie môžu indikovať aj zlý stav ložiska, ktoré sa...

Zanedbaná klimatizácia sa zase môže stať zdrojom rôznych nečistôt, plesní, húb, baktérií a vírusov, a tak vyvolať silné alergické reakcie – a to nielen u alergikov. Čo teda môžeme robiť, aby klimatizácia v našom aute bola pomocníkom, ktorý cestovanie spríjemňuje a prispieva k našej pohode? 1. Kontrola aspoň jedenkrát ročne Na to, že klimatizácia nepracuje ako má, môžu upozorniť rôzne typy zápachov - najmä v prvých minútach po zapnutí. Alebo slabý účinok klimatizácie, ktorá automobil nedokáže adekvátne vychladiť. „Majiteľ auta by si mal dať skontrolovať klimatizáciu aspoň raz za rok,“ odporúča Ing. Róbert Hukel, vedúci popredajných služieb v spoločnosti Škoda Auto Slovensko. „Ideálne je kontrolu klimatizácie spojiť s pravidelnou servisnou kontrolou celého automobilu. Vodič takto ušetrí nielen čas, ale aj peniaze“. 2. Pozor na typ chladiaceho médiá Pri dopĺňaní chladiaceho média treba byť veľmi obozretní. Keďže sa používajú dva typy, ktoré sa v žiadnom prípade nemôžu navzájom miešať, je veľmi dôležité, aby sa doplnilo...

S uvedením novej triedy A hodil na trh Mercedes-Benz aj nové dieselové motory, ktoré majú v podmienkach postupu merania emisií pri skutočnej jazde (RDE) pri jazdnom výkone niekoľko tisíc kilometrov priemernú hodnotu emisií dusíka (NOx) v rozsahu od 40 do 60 miligramov na kilometer. Tieto hodnoty sa nachádzajú výrazne pod aktuálnou hraničnou hodnotou RDE 168 miligramov na kilometer. Umožňuje to inovatívny balík zložený z motora a dodatočnej úpravy spalín. Po uvedení novej generácie dieselových motorov v rámci triedy E (štvorvalcový motor OM 654) a triedy S (šesťvalcový motor OM 656) štartuje od mája v novom modeli A 180 d štvorvalcový motor OM 608 (kombinovaná spotreba paliva 4,5 – 4,1 l/100 km, kombinované emisie CO2 118 – 108 g/km). Rovnako ako v prípade motorov OM 654 a OM 656 sa aj pri tomto agregáte o emisie dusíka, ktoré sa v rámci nového postupu merania RDE v priemere nachádzajú výrazne pod aktuálnymi hraničnými...

Väčšina automobilov je v dnešnej dobe vybavená motorom s preplňovaním pomocou turbodúchadla. Bohužiaľ niektorí vodiči princíp fungovania „turba“ nepoznajú a ostatní na preplňovaný motor, či už vznetový alebo zážihový, nemyslia vôbec. Turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu natlačiť viac vzduchu do spaľovacieho priestoru. Čím vyššie je namáhanie motora, tým vyššia je teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla. Na ochladenie, resp. dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde, je potrebné nechať motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd. Alebo ho dochladzovať pozvoľnejšou jazdou pred zastavením.   „V období downsizingu sa výrobcovia automobilov navyše nijako zvlášť nechvália tým, že ich „malé“ motory sú na dopingu. Vodiči proste využívajú zo svojich vozidiel toľko, koľko im továreň umožňuje,“ povedal nám Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Česko a Slovensko. Pri bežnej jazde by sa negatívne dôsledky náhleho vypnutia motora prejaviť nemali. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa turbodúchadlo viac zahrieva a...

Japonci sú špecifický národ. V podstate výrazne konzervatívny, ale keď už s niečím prídu, tak to zväčša stojí za to. Aj nové, najmenšie SUV automobilky Lexus je na tom podobne. Volá sa UX, čo v podstate nikomu nič nepovie a takmer je problém si netradičný názov si aj zapamätať. Ale, prináša niekoľko noviniek a technických inovácií.                UX je  postavené na novej platforme GA-C (Global Architecture - Compact). Časti karosérie sú zvárané laserom, niektoré sú z hliníka (napríklad časť dverí, predných blatníkov a kapoty motora), dvere batožinového priestoru sú z kompozitných materiálov. Nový hybrid Pohon základnej verzie UX 250h rieši hybridná elektrická jednotka štvrtej generácie zložená z dvojlitrového benzínového motora s rekordnou tepelnou účinnosťou 41%, a elektromotora. Celkový systémový výkon je 131 kW. Ak ide o variant s pohonom všetkých kolies, tak ten je už tradične riešený pohonom zadných kolies ďalším elektromotorom bez mechanickej väzby medzi oboma nápravami. Dodatočný prevod Verziu s konvenčným pohonom UX...

„Super“ cena sa častokrát neobjaví len tak. Neraz za ňou stoja menej alebo viac významné nedostatky a potenciálne problémy. Podľa Lubomíra Kroužílka, technického poradcu profesionálnych autoservisov ProfiAuto, by si mali českí a slovenskí záujemcovia o kúpu amerického auta dať pozor hlavne na nasledujúce oblasti: 1. História vozidla: Americké autá môžu byť často po ťažkých nehodách, pretože opravy veľmi poškodených vozidiel sa na americkom trhu neoplatia. Navyše nie je vôbec jednoduché overiť históriu vozidla. 2. Cena paliva: Nízke ceny palív a predovšetkým emisné a iné normy spôsobujú, že americké autá majú iné „nastavenie“ motora, prípadne aj iné výfukové systémy ako európske vozidlá. 3. Kvalita prevedenia a vybavenia: Kvalita použitých materiálov sa môže líšiť (a neraz aj výrazne líši) od európskych noriem. Rovnako je to so samotným vybavením. Čo je u nás štandardom v nižšej triede, nemusí byť v USA vo vyššej triede samozrejmosťou. 4. Náhradné diely: Mnoho náhradných dielov na dovezené vozidlá sa dá...

„Jednou z najviac opotrebovávaných a extrémne namáhaných súčastí sú v zimných mesiacoch stieracie lišty stierača, ktoré odporúčam meniť v momente, kedy zanechávajú pri stieraní na skle pruhy,” prezradil nám technický poradca spoločnosti ProfiAuto Lubomír Kroužílek. Dodal však, že „stav každého vozidla po zimnej sezóne významne ovplyvňuje už samotná príprava na zimu.“ Veľmi namáhaná je takisto karoséria a podvozok, ktoré môžu byť napadnuté koróziou od posypovej soli. Ďalej by vodiči nemali zabudnúť na kontrolu brzdového systému a následnú kontrolu tlmičov a odpruženia vozidla. Veľmi dôležité je i osvetlenie a nastavenie predných svetiel. Niektoré zo zmienených častí si môže majiteľ automobilu bez problémov vymeniť doma ako napríklad stieracie lišty stieračov. Špeciálne opravy alebo kontroly je však lepšie ponechať na odborníkoch v profesionálnom autoservise. „Kontrola po zime by mala byť spojená hlavne s prezutím pneumatík, tzn. pri výmene pneumatík alebo v termíne okolo výmeny pneumatík na prelome marca a apríla. Záleží na počasí i...

CUPRA e-Racer je prvý plne elektrický pretekársky automobil značky, ktorý akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť vyše 270 km/h, pričom motor pri tomto švungu točí viac ako 12 000 otáčok za minútu. A takto sa skladá: Automobil s 6 072 článkami batérie: akumulátorová batéria rovnakú kapacitu ako 9 000 navzájom prepojených batérií mobilného telefónu. Zdroj energie tvorí celkovo 23 panelov, z ktorých každý sa skladá z 264 článkov a nabitie na plnú kapacitu trvá 40 minút. Batéria váži skoro pol tony: s hmotnosťou 450 kilogramov batéria predstavuje tretinu celkovej hmotnosti automobilu. Preto „jej umiestnenie bolo jednou z najväčších úloh, ktorú sme museli zvládnuť,“ povedal Xavier Serra, technický riaditeľ projektu. Je taká veľká a ťažká, že bolo potrebné jej hmotnosť rozložiť v najnižšej časti vozidla pre zachovanie rovnováhy a funkčnosti. Štyri motory: „Jedným z najprekvapujúcejších aspektov je výkon,“ potvrdil  Xavier Serra. CUPRA e-Racer má vzadu štyri motory. „Dosahujú...

Aktuálne príspevky

Mitsubishi L200: Štyridsaťročný mladík (v plnej kondícii)

Nissan Navara Dark Sky Concept: Pohľad do temnoty vesmíru

Honda Fest 2018: Srdcová záležitosť

Duster Tour: Veľký zážitok po siedmykrát