Filtrovať podľa:

Väčšina automobilov je v dnešnej dobe vybavená motorom s preplňovaním pomocou turbodúchadla. Bohužiaľ niektorí vodiči princíp fungovania „turba“ nepoznajú a ostatní na preplňovaný motor, či už vznetový alebo zážihový, nemyslia vôbec. Turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu natlačiť viac vzduchu do spaľovacieho priestoru. Čím vyššie je namáhanie motora, tým vyššia je teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla. Na ochladenie, resp. dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde, je potrebné nechať motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd. Alebo ho dochladzovať pozvoľnejšou jazdou pred zastavením.   „V období downsizingu sa výrobcovia automobilov navyše nijako zvlášť nechvália tým, že ich „malé“ motory sú na dopingu. Vodiči proste využívajú zo svojich vozidiel toľko, koľko im továreň umožňuje,“ povedal nám Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Česko a Slovensko. Pri bežnej jazde by sa negatívne dôsledky náhleho vypnutia motora prejaviť nemali. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa turbodúchadlo viac zahrieva a...

Japonci sú špecifický národ. V podstate výrazne konzervatívny, ale keď už s niečím prídu, tak to zväčša stojí za to. Aj nové, najmenšie SUV automobilky Lexus je na tom podobne. Volá sa UX, čo v podstate nikomu nič nepovie a takmer je problém si netradičný názov si aj zapamätať. Ale, prináša niekoľko noviniek a technických inovácií.                UX je  postavené na novej platforme GA-C (Global Architecture - Compact). Časti karosérie sú zvárané laserom, niektoré sú z hliníka (napríklad časť dverí, predných blatníkov a kapoty motora), dvere batožinového priestoru sú z kompozitných materiálov. Nový hybrid Pohon základnej verzie UX 250h rieši hybridná elektrická jednotka štvrtej generácie zložená z dvojlitrového benzínového motora s rekordnou tepelnou účinnosťou 41%, a elektromotora. Celkový systémový výkon je 131 kW. Ak ide o variant s pohonom všetkých kolies, tak ten je už tradične riešený pohonom zadných kolies ďalším elektromotorom bez mechanickej väzby medzi oboma nápravami. Dodatočný prevod Verziu s konvenčným pohonom UX...

„Super“ cena sa častokrát neobjaví len tak. Neraz za ňou stoja menej alebo viac významné nedostatky a potenciálne problémy. Podľa Lubomíra Kroužílka, technického poradcu profesionálnych autoservisov ProfiAuto, by si mali českí a slovenskí záujemcovia o kúpu amerického auta dať pozor hlavne na nasledujúce oblasti: 1. História vozidla: Americké autá môžu byť často po ťažkých nehodách, pretože opravy veľmi poškodených vozidiel sa na americkom trhu neoplatia. Navyše nie je vôbec jednoduché overiť históriu vozidla. 2. Cena paliva: Nízke ceny palív a predovšetkým emisné a iné normy spôsobujú, že americké autá majú iné „nastavenie“ motora, prípadne aj iné výfukové systémy ako európske vozidlá. 3. Kvalita prevedenia a vybavenia: Kvalita použitých materiálov sa môže líšiť (a neraz aj výrazne líši) od európskych noriem. Rovnako je to so samotným vybavením. Čo je u nás štandardom v nižšej triede, nemusí byť v USA vo vyššej triede samozrejmosťou. 4. Náhradné diely: Mnoho náhradných dielov na dovezené vozidlá sa dá...

„Jednou z najviac opotrebovávaných a extrémne namáhaných súčastí sú v zimných mesiacoch stieracie lišty stierača, ktoré odporúčam meniť v momente, kedy zanechávajú pri stieraní na skle pruhy,” prezradil nám technický poradca spoločnosti ProfiAuto Lubomír Kroužílek. Dodal však, že „stav každého vozidla po zimnej sezóne významne ovplyvňuje už samotná príprava na zimu.“ Veľmi namáhaná je takisto karoséria a podvozok, ktoré môžu byť napadnuté koróziou od posypovej soli. Ďalej by vodiči nemali zabudnúť na kontrolu brzdového systému a následnú kontrolu tlmičov a odpruženia vozidla. Veľmi dôležité je i osvetlenie a nastavenie predných svetiel. Niektoré zo zmienených častí si môže majiteľ automobilu bez problémov vymeniť doma ako napríklad stieracie lišty stieračov. Špeciálne opravy alebo kontroly je však lepšie ponechať na odborníkoch v profesionálnom autoservise. „Kontrola po zime by mala byť spojená hlavne s prezutím pneumatík, tzn. pri výmene pneumatík alebo v termíne okolo výmeny pneumatík na prelome marca a apríla. Záleží na počasí i...

CUPRA e-Racer je prvý plne elektrický pretekársky automobil značky, ktorý akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť vyše 270 km/h, pričom motor pri tomto švungu točí viac ako 12 000 otáčok za minútu. A takto sa skladá: Automobil s 6 072 článkami batérie: akumulátorová batéria rovnakú kapacitu ako 9 000 navzájom prepojených batérií mobilného telefónu. Zdroj energie tvorí celkovo 23 panelov, z ktorých každý sa skladá z 264 článkov a nabitie na plnú kapacitu trvá 40 minút. Batéria váži skoro pol tony: s hmotnosťou 450 kilogramov batéria predstavuje tretinu celkovej hmotnosti automobilu. Preto „jej umiestnenie bolo jednou z najväčších úloh, ktorú sme museli zvládnuť,“ povedal Xavier Serra, technický riaditeľ projektu. Je taká veľká a ťažká, že bolo potrebné jej hmotnosť rozložiť v najnižšej časti vozidla pre zachovanie rovnováhy a funkčnosti. Štyri motory: „Jedným z najprekvapujúcejších aspektov je výkon,“ potvrdil  Xavier Serra. CUPRA e-Racer má vzadu štyri motory. „Dosahujú...

...v ekologickom svete znižujúcom emisie škrtom pera na papieri sa dá presadiť technickým pokrokom. Po relatívne dlhom tichu Toyota prišla hneď s niekoľkými zaujímavými technickými inováciami. Direct Shift-CVT: Bezstupňová prevodovka nového typu Základnou úlohou každého hnacieho ústrojenstva je zabezpečiť efektívny prenos síl, efektívne využívanie otáčok motora a agilné reakcie na zmenu prevodových stupňov. Na zabezpečenie uvedených funkcií sa Toyota zamerala na zníženie mechanických strát, rozšírenie rozsahu prevodov a lepšie zosúladenie hnacích komponentov. Nová prevodovka používa v rámci osobných vozidiel ako prvá na svete variátor s rozjazdovým prevodom, ktorý má podiel na lepšej účinnosti prenosu síl pri nižších prevodových stupňoch, pri ktorých je účinnosť prenosu pomocou remeňa nižšia. Pri rozjazde z miesta zaberá ozubený prevod, čo sa odráža v dynamickom zrýchľovaní a súčasne odpadá pocit pomalej reakcie, ktorý predtým sprevádzal zošliapnutie akcelerátora. Výsledkom je hladký a pohodlný chod pri rozjazde. V nadväznosti na zabudovanie rozjazdového prevodu je remeň novo upravený pre vyššie prevodové stupne.   Nová...

Pretekársky špeciál sa v tomto roku predstaví v majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA WEC a v americkom šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC), no príbeh motora sa začal písať vo februári 2016. Spustením koncepčnej fázy tvorby nového motora pre GTE sa motoroví konštruktéri divízie BMW Motorsport pustili do svojho najkomplexnejšieho projektu od vývoja motora pre návrat do šampionátu DTM v roku 2012. V nasledujúcich mesiacoch vzniklo celkom viac než 500 konštrukčných výkresov motora, ako aj ďalších 500 výkresov hnacej sústavy. Výsledkom práce je najúčinnejší motor, aký kedy divízia BMW Motorsport vyvinula, s výkonom v rozsahu 367 – 441+ kW (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov). Motor P63/1 absolvoval prvé výkonnostné testy na testovacom okruhu BMW Motorsport v nemeckom Mníchove 20. januára 2017. Cieľ, ktorý si počas vývoja stanovili, bol jasný a ambiciózny - vyvinúť najúčinnejší motor, aký kedy poháňal pretekársky automobil BMW. Aby ho dosiahli, bolo mimoriadne dôležité najprv...

Ferrari vie, ako sa robia poriadne motory. Áno, eko mašinéria aj ich už donútila (opäť) miestami siahnuť po preplňovaní, ale stále ponúka technologické skvosty, ako V12 v modeli 812 Superfast určite je. Z objemu 6,5 litra dáva 588 kW (čo je 800 koní) pri otáčkach 8 500 min-1 (takéto otáčky ma vždy dostanú) a 718 Nm pri 7 000 min-1. Čaro motora a mnohé konštrukčné finesy odhaľuje parádne video:        

Volá sa Race Scout a spoločnosť Mecedes – AMG ju vyvíjala spolu s Lab 1886. Kde a kedy bude štartovať pretekársky tím? Kto sedí v kokpite? Ktorý pretekár má aké skúsenosti? Na tieto aj mnohé iné otázky vie odpovedať (ale aj prepojiť s kompetentnými) on-line aplikácia. Prvá verzia bude spustená počas vytrvalostných pretekov v Dubaji (12 – 13.1.) Nový digitálny nástroj sa prvýkrát uverejní pri príležitosti 24-hodinového preteku v Dubaji (12. - 13. januára). Počas pretekov ju budú prví vodiči a tímy „kŕmiť“ na www.racescout.com. V nasledujúcich týždňoch vývojári naplánovali intenzívny test beta aplikácie spolu s prvými používateľmi pred oficiálnym uvedením v apríli 2018, po ktorom bude aplikácia k dispozícii pre iOS bezplatne.

Výrazne prepracovaná aplikácia prináša upravený dizajn, prepracovanú štruktúru a rýchlejšiu a pohodlnejšiu navigáciu. Používatelia získajú možnosť zoznámiť sa s najnovšími tlačovými správami spoločnosti Škoda Auto, ako aj tímu Škoda Motorsport. Exkluzívne príbehy z online-platformy Škoda Storyboard čitateľov nielen pobavia, ale dodajú aj obsahovú pridanú hodnotu. O nových článkoch sú používatelia informovaní pomocou notifikácií. S funkciou „Čítať neskôr“ si môžu vybraný článok uložiť na neskoršie prečítanie. Aplikácia tiež umožňuje pohodlné sledovanie aktuálnych príspevkov značky na sociálnych sieťach. ˇ              Aplikácia je dostupná v oficiálnych obchodoch pre Android alebo iOS

Aktuálne príspevky

Toyota Auris Touring Sports: ...akože Freestyle

Bratislavský autosalón 2018: Premiérové premiéry

Mercedes-Benz E All-Terrain: Všetkoterénne chute

BMW M2 Competition: Orgazmus na počkanie...