Seat Leon: Posledný partizán

Všetky kompakty stojace na platforme MQB naplno podľahli downsizingu a ako základný motor má Audi A3, VW Golf aj Škoda Octavia trojvalcový agregát 1.0 TSI. Len Seat Leon zostáva výnimkou a zatiaľ si v ponuke stále zachováva aj štvorvalcový 1.2 TSI. Octavia ho síce ešte má ako základ ponuky, ale ide o slabšiu 63 kW verziu s 5-stupňovou prevodovkou. Silnejšiu 81 kW verziu nahradil koncern VW novým 1.0 TSI s lepšími papierovými údajmi, výnimkou je len Seat. Pravdepodobne však nie na dlho, litrový motor príde v lete 2018 aj pod španielsku kapotu.

Viac je jednoducho viac

Kým príde aktualizácia, prišiel Leon pripomenúť, že oneskorené nasadenie nového motora je v podstate jeho výhodou. Pravda je, že na papieri vyzerajú technické údaje trojvalca lepšie, ale papier toho znesie dosť a realita vie byť občas iná. Starší 1.2 TSI je o zanedbateľné 4 kW slabší a má aj nižší krútiaci moment o 25 Nm, čo nie je úplne málo, ale podstatné je spektrum, v ktorom ho motor dosahuje. Jedna-dvojka má svojich 175 Nm už pri 1 400 otáčkach a drží si ho až do 4 000, litrík sa naproti tomu nadýchne až pri 2 000 otáčkach a už pri 3 500 vydychuje.

Príjemný a rovnomerne gradujúci priebeh výkonu je výhodou tohto motora, rovnako ako výkonová rezerva ležiaca vo vyšších otáčkach. Pri pokojnej jazde ju však nevyužívam, vyšší stupeň bežne zaraďujem už pri 2 000 otáčkach, skoro ako na diesli. Potom nie je problém dosiahnuť spotrebu okolo 5,5 l/100 km, čo je trochu klinec do rakvy naftových motorov, ktoré sa oplatia až pri vysokom nájazde. Čomu však nafta ani trojvalec konkurovať nedokážu, je kultúra chodu tohto motora pri jazde, ako aj státí na križovatke, kedy ani nepoznať, či je vôbec motor naštartovaný.

Stredná cesta istoty

Agregát 1.2 TSI je takým zlatým výkonovým stredom, ideálnym pre bežné využitie, pre milovníkov ostrejších strojov má v ponuke niečo iné. Poznať to hlavne po chytení volantu, ktorý má na športovanie trochu tenký veniec v mieste úchopu. V kabíne je cítiť koncernovú čistotu, kvalitu aj zmysel pre ergonómiu. Pri facelifte sa zmenilo minimum, pribudol napríklad nový infotainment, celkom dostatočný bol však aj 5-palcový displej v testovanej verzii Style, nemá však navigáciu, za ktorú sa pripláca.

Druhá výbava Style je však vybavená slušne a veľa príplatkov nepotrebuje, finálna cena auta bez okázalej či zbytočnej výbavy, ale so všetkým potrebným pre komfort na úrovni, osciluje okolo 17 000 €. Za priestranné kombi s rokmi overeným motorom je to viac ako prijateľné a importér navyše pravidelne zvyšuje atraktivitu cenovo výhodnými balíkmi výbavy. Výrazným argumentom je garancia na 6 rokov / 150 000 km, vďaka ktorej má majiteľ s Leonom ešte menej starostí.


GALÉRIA - 15 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ