SEAT Leon FR ST 1,8 TSI: Skvelý deal

Vidíte ten všeobecný úpadok hodnôt po celom svete? Že nie? Sranda.

Tak si to rozoberme na drobné. Ľudia zatepľujú svoje paneláky totálne desivými farebnými kombináciami. Toblerone dostalo menej čokolády a všetci sú s tým v pohode. Nikomu už nevadí, že z politky sa stala fakt nekvalitná reality show a slovenská polícia sa na svojom facebookovom profile háda s cyklistami, že kto porušuje viac dopravných predpisov. Ale nie je to len v politike. Tak napríklad Granko už má iné zloženie a kto chce pôvodné, musí si priplatiť za Granko Exclusive. Šialené. Ale predovšetkým ešte stále existujú ľudia, ktorí si myslia, že SEATy sú zlé autá. Sakra, už ani tá budúcnosť nie je, čo bývala.

Takže teraz už asi tretí deň po sebe uvažujem, ako napraviť neprávosť osudu aspoň v poslednom menovanom bode, lebo s politikmi a Grankom asi nič robiť neviem. Okrem toho, že by som obe najradšej utopil v teplom mlieku. Po bezsenných nociach som však napokon prišiel s malým grafickým znázornením, ktoré by spoločnosti mohlo pomôcť pochopiť aspoň ten SEAT. Aha:

Kedysi to totiž bývalo vo firemnej hierarchii koncernu Volkswagen celkom jednoduché. Kto chcel auto, ktoré zvláda úplne všetko naraz a s najväčším štýlom, trocha si priplatil a kúpil si skrátka Volkswagen. Kto nosil ponožky v sandáloch, chcel trocha ušetriť a zároveň získať obrovskú úžitkovú hodnotu, zamieril do showroomu Škodovky. No a Španieli sa už od vojny nevedia dohodnúť na tom, či sú náckovia alebo sociálni demokrati, takže sa koncernu šiklo mať tam okrem niečoho nemeckého aj SEAT. Asi.

Časy sa menia

Je to tak. Škodovka si medzičasom svoj boom užila až priveľa, pretože kedysi vyrobila Superb, ktorý bol lepší ako Passat, a to sa nepatrí. Dostali po prstoch a na chvíľu sa stali stredobodom pozornosti. Medzičasom však začal všestranne skvelé autá vyrábať aj SEAT. Teda, všetranne skvelé autá to boli aj predtým, no niekedy v roku 2006 sa nám tak troška začali podobať na bochníčky chleba. Pre tých, ktorí si to už nepamätajú:

Týmto dňom je našťastie koniec. Len sa pozrite na náš testovaný Leon. Poznáte v nižšej strednej triede krajšie kombi? V metalickej oranžovej a so sedemnásť-, alebo osemnásťpalcovými diskami, ktoré dostanete vo výbave FR ako štandard alebo na želanie, sa naň skutočne dá pozerať. Netreba opomenúť ani jemný bodykit, ktorý hierarchicky dostane štandardné kombi tesne pod extrémnu Cupru. Na želanie sú aj čierne plôšky tu a tam, ale ak sa mám priznať, čiernu strechu by som pravdepodobne vynechal. Príliš veľká frajerina.

Updatu sa Leon dočkal aj v detailoch: nové vedia byť napríklad predné svetlomety, ktoré si na lesnú zver vedia posvietiť automaticky, a to pomocou Full LED technológie. Aj tie zadné dostali fešnú grafiku s nenápadným svetelným podpisom, ktorý je pre SEAT typický. V skratke: Leon sa predáva už dlho - áno, je stále sexy - áno je, má ideálnu veľkosť na rodinné auto - áno, má. A nie je to SUV. To predovšetkým. Ale urobím vám tú radosť a prestanem sa venovať dizajnu, na ktorý má predsa každý svoj názor. 

Lepší nápad by bolo nevzrušovať sa tu nad indexom frajerizmu čiernej strechy a ísť si sadnúť dovnútra. Kam?

Za volant!

Už by ste čakali, že vám poviem, ako to jazdí, že? Kdeže, najprv sa pekne porozhliadnime po interiéri. Leon je totiž v FR verzii celkom prispôsobený tomu, aby sa páčil tomu narcistovi na ľavom prednom sedadle. Prečo? Za svoju cenníkovú odvahu dostane napríklad trojramenný volant s hustým znáčikom FR a sedadlá s fajným bočným vedením. Dostatočne fajným na to, aby vás podržalo v zákrutách a nie až tak príliš fajným, aby ste nevedeli pod zadnými sedadlami nahmatať dvojlitrovku minerálky, alebo svoje nepripútané dieťa. Ďalej si v eFeRku viete nastaviť, či chcete jazdiť Comfort, Eco alebo Sport a zároveň dostanete aj milučkú frajerinku v podobe ambientného osvetlenia interiéru s ôsmimi farbami. Bohužiaľ sa však musíte spokojiť s elektronickou parkovacou brzdou.

Čo tu máme ďalej? Napríkald príplatky, aj naše testované auto ich pár malo. Spomenul by som digitálny prístrojový panel, ktorý by vám možno ešte pred pár mesiacmi prišiel ako zbytočnosť, no po skúsenostiach musím povedať, že za tých niekoľko europeňazí navyše skutočne stojí. Ponúka sa síce naprieč celým koncernom, len SEAT má však jeho ovládanie ergonomicky prispôsobené tak, že sa mu dá na prvú šupu rozumieť. V prospech Leonu tiež hovorí aj ovládanie hlasitosti rádia či listovanie skladbami pomocou otočných ovládačov, napríklad Volkswagen tu používa menej praktické tlačidlá. 

Celý interiér je napokon vypracovaný solídne a z dobrých materiálov, z hľadiska dizajnu je to zasa o niečo skromnejšia, no zaujímavejšia alternatíva Škody či veľkého Volkswagenu. Vzadu je dostatok miesta aj pre Sklenaříkovej nohy a za ňu sa ešte zmestí až 587 litrov rozličného tovaru. Skrátka príjemná estetika a zdravý rozum, kam sa len pozriete.

Otočiť kľúčom, štartujeme!

No fakt, náš testovaný Leon je ešte jedným z posledných mohykánov, ktorí sa odomykajú aj štartujú klasickým vystreľovacím kľúčom. Pozrite sa, ak nie nič iné, tak v dobe, keď používame kľúče v podstate len na prenos dát, môžete byť trocha rebel, nie? 

Štartér dá po správnom použití kľúča 1,8-litrovému prepĺňanému štvorvalcu povel, aby začal produkovať svojich krásnych 132 kilowattov. Dalo sa to povedať aj inak, napríklad že povie hijó svojim 180 koníkom, ale to už by som ochutnal dno kalicha klišé motoristického novinára, takže buďte radi, že som vás toho ušetril. Jejda.

Nevadí, okrem stáda španielských plnokrvníkov (nebojte sa, za toto sa tiež zbičujem) je tu ešte 250 krútiacich momentov, ktoré vie motor efektívne dosiahnuť kombináciou viacbodového a priameho vstrekovania. Efektivita je vlastne tá mantra, okolo ktorej sa krúti charakter tohto motora. Výkon podáva presvedčivo a takmer v celkom spektre otáčok lineárne, jeho chod je nanajvýš prirodzený a nemá šancu niekoho rušiť. Zvukový prejav? Nejaký tam skrátka je a to vám musí stačiť. Chceli by ste snáď vibrátor rezonátor na stenu medzi motorom a kabínou - podobne, ako to má Octavia RS? 'Simvás, nebuďte detinskí.

Detinskosť nás elegantne privádza k jazdným vlastnostiam tohto renesančného auta pre renesančného človeka. K motoru 1,8 TSI totiž dostanete viacprvkovú zadnú nápravu typu Multi-link, ktorá je sofistikovanejšia ako váš nadriadený. Ale to vlastne nikoho neprekvapuje, že. Čo prekvapí, to je napríklad ochota testovaného Leonu hrnúť sa do zákrut a potom aj z nich. 180 koní je na prednú nápravu veľmi primerané sústo, zvlášť, keď nedisponuje žiadnym špeciálnym diferenciálom určeným na vyťahovanie neskúsených vodičov zo zákrut a obsahov žalúdkov ich spolujazdcov von z auta. Keď už sme pri vylučovaní, tak môžeme byť aj pri konzumácii: Ak ste tvrdý sadista, jazdíte maximálne za osmičku na sto kilometrov, pričom jazdiť za šesť litrov na sto kilometrov nie je taktiež žiadny problém.

Leon skrátka jazdí ako jeden veľmi dobre vyladený celok. Motor, ktorý niektorým čudným jedincom príde bezcharakterný, je vážne dobrým nástrojom na naberanie kinetickej energie, nápravy a zvýšená hmotnosť za zadným previsom auta sa zasa postará, aby vás táto kinetická energia aj zabávala za volantom. Potom tu máme napríklad riadenie, ktoré ako posledné z celého koncernu ešte spolieha na elektrohydraulický posilňovač riadenia, nie len čisto na elektrinu. To znamená, že máte vždy dostatok informácií o povrchu, ktorý aktuálne znásilňujete nízkoprofilovými pneumatikami so šírkou 225 milimetrov.

Toto si jednoducho kúpte

Naozaj, nekecám. Máte na to hneď niekoľko dôvodov. Nie je to SUV. Vyzerá to dobre (pretože to nie je SUV). Žerie to menej ako SUV. Je v tom viac miesta, ako v SUV. A sedadlá si viete tak či tak vypumpovať dostatočne vysoko na to, aby ste sa cítili ako v SUV, len prídete o ten zbytočný balast navôkol. Leon v tejto špecifikácii navyše perfektne jazdí, jeho motor je výživný ako Pho-Bo z miletičky a nikto vám to neukradne, pretože je to proste obyčajný Leon. 

Nie, nie je. Toto je jedno vydarené vozidlo, ktoré bude onedlho nahradené novou generáciou. A tá sa začne prispôsobovať dobe a ja ju už nebudem chcieť, takže si budem musieť vybrať niečo z bazarovej ponuky. No a aby bola táto ponuka čo najpestrejšia, preto vám radím: Kúpte si ho. Ja ho potom kúpim od vás, keď naň naškriabem. A keď ho chcem ja, je to dostatočný dôvod na to, aby ste ho vy minimálne vyskúšali.

Ozaj, je tu ešte jedna vec. Leon s týmto motorom a šesťstupňovým manuálom už španieli prestali ponúkať, po novom ho dostanete len s DSG. Ale nemusíte zúfať! Na predaj je totiž tento konkrétny kus a máte moje slovo, že je božský.


GALÉRIA - 27 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ