SEAT Leon Cupra ST: S novými zbraňami

Svet hot-hatch-ov sa pomaly ale isto začína meniť na svet very hot (spicy)-hatch. Skrátka v štýle výkonu nikdy nie je dosť a čím viac, tým lepšie. Chúďa predná náprava. Veď slúži hlavne na smerovanie auta (ortodoxní fanúšikovia majú presne túto zásadu, predná točí, zadná tlačí). Keď sa pozrieš na top „mašinky“ v tejto triede, zväčša sú osadené samosvorom alebo iným elektronicky mysliacim diferenciálom, ktorý pomáha hlavne v zákrutách a neraz aj na rovinke preniesť „knedľu“ výkonu na cestu. Keď poriadne fúkne turbodúchadlo (lebo bez neho to už úplne nejde), tak máš zrazu plus veľa Newtonmetrov a nevieš čo s nimi. Aj keď musím povedať, že všetci výrobcovia sa snažia a nie vždy to úplne musí byť „masakrálne“ nepoužiteľné náradie. Jednou z ciest, ako veľký potenciál motora dostať na cestu je aj jeho rozdelenie na kolesá oboch náprav. Áno, aj to je riešenie, ktoré tiež má dostatočne veľa fanúšikov. Lenže tí zväčša siahajú po tzv. plných štvorkolkách. Koncern VW ale pre priečne uložené motory ponúka „štvorkolku“ s Haldex spojkou, ktorá má v ríši „prepnutých“ vodičov skôr viac odporcov ako prívržencov – ak práve nie si „prepnutý rovinkár“. Sám mám s týmto pohonom (pri extrémnej jazde na hrane) skôr negatívne ako pozitívne skúsenosti. Lenže SEAT Leon Cupra ST 4Drive využíva služby Haldex spojky piatej generácie s (novou) premyslenou logikou a reakčnými časmi. Teoreticky to dobre znie. A realita?

Žiadny gril

               Cupra ST sa na grilovanie mäsa nie veľmi hodí, to som už zistil. Testovaný kúsok navyše nemal (žiadny) príplatkový Performance balík, ktorého hlavným dominantným prvkom sú výkonné Brembo brzdy, prípadne aj lepivé pneumatiky Michelin. Ono, na krotenie nových tristo splašených koníkov by sa riadne „taniere“ celkom zišli. Na druhú stranu, kto brzdí prehráva (😊). Kašľať na to. Rýchla jazda je totiž hlavne v hlave a v správne zvolenej stope. Tu ma Cupra ST 4Drive v podstate veľmi potešila. Čakal som totiž v zákrutách nerozhodnosť pohonu resp. pomalšie reakcie pri prenose energie motora smerom dozadu. Nestalo sa. Červené kombi jazdilo na hrane totiž ako klasická prednokolka, čiže sa hrnula po nose von. Premnohých je to stav neželaný, pre ostatných zužitkovateľný. Práve tu ide o nutnosť zvolenia správnej stopy, momentu brzdenia, momentu natočenia volantu a aj momentu následnej akcelerácie. Pri rozumnom zladení činností sa vie Cupra zmeniť na riadnu zver. A v extréme sa dá dokonca aj využiť jazda „po nose von“ – stačí len zákrutu skôr „zatvoriť“ a (ako keby) sa z nej následne vyšmýkať von. Samozrejme, chce to kus cviku a aj kus šťastia, že oproti nejde žiadne auto.

Neskutočne potentný

               Veľmi sa mi páči súčasný osemvstrekový dvojliter. Turbodúchadlo ukradli hádam z traktora (je to riadny „slimák“). Facelift priniesol aj o trošku viac Nm – z 350 na 380 Nm – pričom šesťstupňové DSG zostalo.

SEAT Leon Cupra ST 4DriveAj keď to tak nevyzerá, turbodúchadlo je značne veľké.

Zostal aj „elektronický rezonátor“ (alebo ako sa to volá) vytvárajúci dravší zvuk. Vďaka SEAT Drive Profile Cupra sa dá jazdiť aj dosť príjemne každý deň do práce. V režime Comfort ide takmer o bežné auto, ktoré len drsne vyzerá.

 

 

Podvozok parádne filtruje, žiadne únavné poskakovanie alebo nadskakovanie. Motor si pekne plynule ťahá, všade ticho – veď si treba užiť aj 10 reproduktorov príplatkového SEAT Sound system-u za smiešnych 267 € (po novom sa dá za 447 € priplatiť aj Beats Sound system).

SEAT Leon Cupra ST 4DriveV rezervnom kolese je schovaný subwoofer.

Ale stále je k dispozícii výbušný motor na ktorý akurát treba skôr „šliapnuť“ aby sa aj pozvoľná elektronika prevodovky prebudila. Alebo stačí podradiť (radiť) manuálne a hotovo. V režime Cupra (Sport som ani nevyužíval) sa práve pridá „zvukový aktuátor“, stuhne riadenie aj podvozok, motor sa „nasrdí“ a zábava pokojne môže začať. Super je, že ani v tomto režime nie je podvozok neznesiteľne tvrdý. V tomto režime ale jednoznačne odporúčam manuálne radenie. Hlavne smerom dole. Aj keď je turbodiera minimálna, je lepšie držať motor v správnych otáčkach. Potom sa odvďačí silnými výjazdmi. Vskutku podmanivé ...

               Ak niekto túži po rýchlom rodinnom kombi s tým, že sem-tam má slinu a popustí potenciál motora, Cupra ST aj s pohonom všetkých kolies 4Drive (v zime neoceniteľný) ho isto viac ako len poteší. Je príjemne univerzálna, ľahko čitateľná a vcelku aj praktická. S faceliftom síce prišla o „konvenčnú“ ručnú brzdu ... ale to je „prkotina“.  Ak by prípadne niekomu potenciál motora nestačil, stačí len poriadne popustiť výkonové možnosti motora (😊).

 

P.S. A určite by to chcelo väčšiu nádrž. Päťdesiat litrov pri pokojnej jazde a spotrebe cca 7,5-8 l/100 km stačí, ale stačí viac tlačiť na plynový pedál a benzín je zrazu fuč.


GALÉRIA - 41 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ