Seat Leon ST 1.4 TGI: Ľahká alternatíva

Bez tých vonkajších nálepiek nemá človek šancu poznať, že ide o auto spaľujúce okrem benzínu aj stlačený zemný plyn. Zástavba bi-fuel pohonu je dokonale maskovaná a na rozdiel od áut s domontovaným LPG, ktoré je cítiť už od ich vjazdu do mesta, nie je plynový Leon rozoznateľný ani čuchom. Jediným poznávacím znakom tak zostáva nálepka CNG na zadnom skle.

Nenápadné úpravy

Podobne ani v interiéri alternatívny pohon nijako veľmi nepoznať. S výnimkou prístrojov, kde sú dva ukazovatele hladiny pohonnej hmoty - pre každé palivo zvlášť. CNG aj benzín majú aj oddelené údaje o spotrebe a dojazde v palubnom počítači. Tým rozdiely oproti štandardnému Leonu vpredu končia. Vodič nemá možnosť medzi pohonmi prepínať, kým je v nádrži CNG, ide sa na CNG. Ak je prázdna, prepína sa automaticky na benzín, bez sústredeného pozorovania zmenu nie je vôbec poznať.

Natočenie stredovej konzoly k vodičovi vyjadruje orientáciu Leona na vodičaNatočenie stredovej konzoly k vodičovi vyjadruje orientáciu Leona na vodiča

Zásobu stlačeného zemného plynu si vezie Leon s pohonom na CNG vzadu pod batožinovým priestorom. Nádrž má objem 97 litrov, do ktorých sa dá natankovať maximálne 15 kilogramov plynu. Za následok to má nielen stratu možnosti mať rezervu, ale aj zmenšenie objemu na batožinu, hoci stále zostáva celkom postačujúcich 482 litrov pravidelne tvarovaného priestoru. V hatchbacku by bola situácia horšia. Príjemným bonusom je vzadu viacprvková náprava, ktorú inak dostať iba vo výkonnejších verziách alebo k pohonu všetkých kolies.

Lacnejší než diesel?

K najbližšiemu porovnateľnému dieselu 1.6 TDI nedostať multilink takisto. A iné výhody CNG oproti nafte? Rýchlejšie zohrievanie a veľmi kultivovaný chod motora, plus 6-stupňová prevodovka, ktorá je v Leone jedinou možnosťou. Taký VW Golf dostať s pohonom na CNG aj so 7-stupňovým DSG, rovnako to platí aj pre Škodu Octaviu G-Tec a Audi A3 Sportback G-Tron. Základom pohonu všetkých týchto koncernových súrodencov je motor 1.4 TSI upravený na spaľovanie CNG a s výkonom zníženým na úroveň 1.2 TSI, teda 81 kW, ale trochu vyšším krútiacim momentom 200 Nm. 

Dynamika auta patrí v rade Leon k tým najhorším, do značnej miery za to môže vyššia hmotnosť, ťažší je iba najsilnejší diesel. Napriek tomu pôsobí vyvážene, extra hmotnosť je totiž vo veľkej miere vzadu. K tomu podvozok komfortne filtruje nerovnosti cesty a auto sa správa celkom obratne, ako sa na Leon patrí. Rýchlosť však aj tak nebude silnou stránkou tohto Leonu, tou má byť totiž ekologická a ekonomická prevádzka. Pri spotrebe CNG 3,5 kg/100 km vystačí plynová nádrž zhruba na 400 km, potom začne motor spaľovať benzín tempom 6,2 l/100 km.

Na rozdiel od LPG je CNG ľahšie ako vzduch, stúpa preto hore a nehromadí sa. Vďaka tomu majú CNG autá povolený vstup do podzemných garážíNa rozdiel od LPG je CNG ľahšie ako vzduch, stúpa preto hore a nehromadí sa. Vďaka tomu majú CNG autá povolený vstup do podzemných garáží

Práve vtedy prichádza zlomový moment, ktorému sa treba vyhnúť a jazdiť v maximálnej možnej miere na plyn a benzín využívať iba ako rezervu. S CNG sú náklady na palivo približne polovičné oproti benzínu a podstatne nižšie aj v porovnaní s dieselom. Rozdiel v cene Leona s pohonom 1.4 TGI a 1.6 TDI je 300 eur v prospech plynovej verzie. V konečnej kalkulácii tak vychádza naozaj výhodne. Jedinou prekážkou tak zostáva riedka sieť čerpacích staníc na CNG, ktorá pri dojazde 400 km vyžaduje častejšie tankovanie a zachádzanie ďalej z cesty. V lokalitách s dobre dostupnými zdrojmi však ide o veľmi rozumnú alternatívu.

Oproti dieselu je bi-fuel motor podstatne kultivovanejší a lacnejší na prevádzkuOproti dieselu je bi-fuel motor podstatne kultivovanejší a lacnejší na prevádzku

[Auto:169:SEAT Leon ST 1.4 TGI (CNG)]


GALÉRIA - 16 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ