SEAT Ibiza: Koncernový život

Pri prvom pohľade zneistiem, však tu mala byť Ibiza a nie Leon. Ale vzadu je to jasne napísané veľkými písmenami a takúto farbu (dámy, prosím identifikujte ten odtieň) na svoj kompakt SEAT zrejme nedáva. Alebo si to aspoň neviem predstaviť.

Seat Ibiza - autofans.skKolesá s priemerom 16 palcov sú dobrým kompromisom, Ibiza pokračuje už len ako päťdverový hatchback

Optická stránka len zvýrazňuje fakt, že Ibiza stojí na koncernovom podvozku MQB, derivát A0, a je oproti predchodcovi širšia o celých 8 centimetrov. A to celkom výrazne cítiť na podvozku i v kabíne.

Mať prehľad

Interiér je rezaný rovnako hranato ako exteriér, v testovanom aute ladí aj farebne. Všetko je na správnych miestach, umiestnenie štartovacieho tlačidla k radiacej páke beriem už ako nový štandard. Páči sa mi priehradka na telefón s indukčným dobíjaním i slušná lakťová opierka s odkladacím priestorom.

Sedadlá sú na pohľad relatívne tenké, majú však dobrý tvar i plochu. Aj vďaka ich hrúbke je vzadu výborný priestor na kolená. Celkovo sa sem pohodlne usadí dospelý človek, čo už v tomto segmente nie je vždy štandardom.

Žiadne klamanie telom ani sedadlami, pohodlne sa sem zmestím celýŽiadne klamanie telom ani sedadlami, pohodlne sa sem zmestím celý

Pozornosť na palubnej doske okamžite pritiahne veľký (8 palcov) lesklý displej info-zábavného systému Plus. Tu musím dať koncern za vzor: je to rýchle, prehľadné, moderné, na dotyky reaguje doslova vynikajúco a ešte k tomu to pozná aj náš (z pohľadu Európy) menšinový jazyk.

Dokúpiť sa dá aj navigácia, s ktorou dostanete aj farebný displej palubného počítača. Ten štandardný monochromatický vyzerá dosť trochu zastarano, ale je tu na rozdiel od Kie Rio aspoň pokus o grafiku. Navigáciu si však alternatívne viete natiahnuť aj z telefónu cez Android Auto alebo Apple CarPlay.

Hraj poriadne

Samostatný odsek si zaslúži systém Beats Audio za 408 € s výkonom 300 W. Jeho basový fundament celkom obstojne maskuje nenápadné rezonancie interiérových plastov, stredy sú mierne dofarbené a výškam chýba iskra. V porovnaní s reálnou Ibizou, teda tancovačkou v niektorom zo superklubov legendárneho pártyostrova, je výsledok ešte nepresvedčivejší. Žiadne zježené chlpy od subbasových vibrácii a vzduch rozsekaný výškami vystreľujúcimi ďaleko za červené pole limiteru, Paul Oakenfold v Amnesii zostane len spomienkou. Odporúčam na hip-hop, dubstep, funky house a kinder-neo-punk, nevhodné na klasiku, akustické veci, jazz, art rock a akúkoľvek poctivejšiu elektroniku.

Príplatkové ozvučenie Beats Audio vie najmä basy, na výškach nenadchnePríplatkové ozvučenie Beats Audio vie najmä basy, na výškach nenadchne

V batožinovom priestore sa SEAT hrdí najväčším počtom litrov v segmente, 355 by neurazilo ani Leon. Ale pri nácviku s kočíkom a trojkolkou sa mi opäť potvrdilo, že čísla nie sú všetko. Celkom sympatická je však dvojitá podlaha, ktorá vyrovnáva schodík po sklopení operadla i vysokú hranu zadného nárazníka. Namiesto rezervy mám subwoofer, takže pri defekte by sa len lepilo.

Pevne na ceste

Zo stránky podvozku patrila Ibiza vždy medzi to najlepšie a novinka nie je výnimkou. Jej charakter je však citeľne iný. Extra šírka jej dáva potrebnú stabilitu, do zákrut však už nejde tak horlivo. Celkovo je naladená viac na komfort , aj keď na väčších nerovnostiach pružinám akoby chýbala rezerva. Športový štýl jazdy sa auto akoby snažilo obrúsiť a zaguľatiť, cítim to najmä v trochu nemastnom-neslanom riadení. Vo výbave FR by to však mohlo byť lepšie.

Litrový trojvalec presvedčí krútiacim momentom i kultivovanosťou, odporúčamLitrový trojvalec presvedčí krútiacim momentom i kultivovanosťou, odporúčam

Na druhej strane so 70 kW pod kapotou to ani na nejaké vymetanie oblúkov veľmi nie je. Preplňovaný trojvalec je väčšinou nenápadný, rozohní sa len keď ho vyženiem do otáčok. Dôležitým momentom, prečo to veľmi netreba robiť, je krútiaci moment. Celých 175 Nm nastupuje už od 1 500 otáčok, takže aj s rozťahanou päťstupňovou prevodovkou je napredovanie celkom svižné a s priemerom do 6 l/100 km aj celkom hospodárne. A to aj s naloženým autom.

Päťstupňový manuál má dlhšie sprevodovanie a príjemne krátke dráhy radeniaPäťstupňový manuál má dlhšie sprevodovanie a príjemne krátke dráhy radenia

Na senzoroch šetrí

Zaujímavé je, že z módnych asistenčných systémov je na palube len predný radar, ktorý slúži adaptívnemu tempomatu a automatickému núdzovému brzdeniu. Smerom dozadu pomôže kamerou (na veľkom displeji ponúka výborný obraz), vpredu aj vzadu ustráži prekážky tiež senzormi. Svietiť vie diódami aj vpredu, jazdné pruhy ani mŕtve uhly však neovláda.

Za bezkľúčový prístup by si zaslúžilo dolámať ruky celé oddelenie. Koncern už dokázal šetriť aj na onakvejších prvkoch (zmenšené spätné zrkadlá na strane spolujazdca,...), ale dať senzor iba do kľučky vodiča, to je naozaj hlúpe. Otváranie a zamykanie bez vytiahnutia kľúča tak funguje len na ľavých predných dverách. Beriete niečo z druhej strany alebo tam chcete niečo naložiť, musíte buď loviť alebo obiehať. Kufor síce otvoríte tiež, ale pri odchode od auta chýba možnosť zamknutia. Tip na úsporu 272 €? Nie, pretože vo testovanej výbave Xcellence je to štandardne.

Stupeň výbavy Xcellence je protipólom športového FRStupeň výbavy Xcellence je protipólom športového FR

Šampión triedy?

V súčasnej ponuke segmentu malých áut je Ibiza zrejme tým najlepším, a to hovorím ešte pred testom novej Fiesty. Lenže príchod malého Fordu na trh (a ku nám do redakcie) nebude tým zlomovým momentom, ktorý Španielke zrazí hrebienok. Už čoskoro tu totiž bude nový Volkswagen Polo – rovnaká technika, lepšia výbava, luxusnejšie materiály, lepšie utlmenie. Prečo? Lebo koncernová hierarchia. Budete to však musieť vyvážiť peniazmi. No ani testovaná Ibiza rozhodne nebola lacná – 17 457 € a bez vyhrievaných sedadiel.


GALÉRIA - 35 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ