SEAT Ateca: Energický vstup

Dnešná populácia jednoducho chce SUV, aj keď ich nepotrebuje. Hoci jej väčšina trávi čas prevažne v meste, kam by sa viac hodilo malé auto a priestorové nároky dokáže takmer všetkým uspokojiť každé kompaktné kombi. Ľudia však chcú robustné auto s plastovou ochranou karosérie, ľahšie nastupovanie a lepší výhľad aj pocit bezpečnosti. To všetko už ponúka aj Seat. S rastúcou aktivitou obyvateľov narástla aj aktivita španielskej automobilky, ktorá uviedla na trh model Ateca. Skvelé na ňom je, že vychádza ľudom v ústrety a ak chcú niečo naozaj do mesta, dostanú kompaktné a obratné auto s nízkou hmotnosťou.

Na overených základoch

Navonok nie je Ateca malá, ani prehnane veľká, príbuzný Tiguan a Kodiaq z rovnakej platformy sú podstatne väčšie. Vo vnútri však prekvapí vzdušnosťou a priestorom. Materiály v interiéri sú skôr praktické ako luxusné, no nesťažujem sa. Našťastie tu nie je ani kúsok čierneho lesklého plastu, chrómové akcenty a dobrý dojem z kvality však vytvárajú na palube útulnú atmosféru, navyše je vnútro kabíny ľahké udržiavať čisté. Palubná doska má typickú architektúru koncernu VW s prehľadnými prístrojmi, jasným členením a vlastnými tlačidlami pre ovládanie väčšiny funkcií.

Priestorové pomery v kabíne sú nadmieru dobré. Prední pasažieri by síce určite prijali väčšie sedáky pre lepšiu podporu stehien, miesta však majú dostatok v každom smere, komfort cestovania im vylepší aj výškovo nastaviteľná stredová opierka. Vzduchovú rezervu pred kolenami aj nad hlavou majú aj cestujúci na zadnej lavici, pokojne môžu za sebou sedieť aj dve osoby s výškou 190 cm. Dostatočný je aj počet a veľkosť odkladacích priestorov na drobnosti, každý pasažier má aj vlastný držiak na nápoj.

Pre mladú generáciu

Popri praktických informáciách nesmiem zabudnúť na to, čo sa najviac derie do pozornosti dnešných mladších vodičov, ktorých má SEAT očividne ako cieľovku. Multimediálny systém s 8-palcovým dotykovým displejom v sebe integruje zábavné funkcie aj informácie o aute a jeho nastavenie. Škoda je, že sa sem presunulo aj nastavenie intenzity podsvietenia prístrojov, ktoré už nemá rýchlo dostupné vlastné fyzické tlačidlá a reguláciu treba vypátrať v menu nastavení auta.

To všetko je dnes snáď dôležitejšie ako samotné jazdné vlastnosti vozidla. Tým je ťažko čo vyčítať a výborne sa hodia k charakteru auta. Brzdy idú dávkovať citlivo a riadenie je presné, v rýchlych prejazdoch zákrut trochu hluché, ale aspoň sa auto veľmi nenakláňa a cítiť jeho ľahkosť. Pri SEAToch je bežné, že sú tlmiče trochu tuhšie, so 17-palcovými diskami však nemá problém s rázmi pri prejazde nerovností. Cítiť a počuť ich síce je, zadok auta však nerozhodia napriek tomu, že zadné kolesá majú zavesenie s torznou priečkou. Podvozok je tak príjemným mixom komfortu a tuhosti, vhodný do každého nasadenia, ktoré u bežného vodiča nájde.

Seat AtecaVolant má tvarovanie, ktoré výborne sadne do rúk

O základnom motore sa to isté povedať nedá, ale svoj zmysel určite má. Dokonca by mohol stačiť aj pre tých všetkých záujemcov, ktorí sa väčšinou presúvajú po meste a za jeho hranice vyrazia menej často. Litrový trojvalec s výkonom 85 kW akceleruje na 100 km/h za uspokojivých 11 sekúnd, oveľa dôležitejší je krútiaci moment 200 Nm dostupný od 2 000 otáčok, kedy agregát ťahá celkom živo. Pod plynom trojvalcový prejav samozrejme nezatají, utlmený je však veľmi dobre a po ustálení rýchlosti je motor tichý. Spotreba po týždni testu bola podľa palubného počítača 6 litrov na 100 km.

Seat AtecaTrojvalec je kvôli utlmeniu vibrácii uchytený vpravo o karosériu extra silentblokom

Test prebiehal bez väčšej záťaže, väčšinou iba s vodičom. S plnou posádkou a batožinovým priestorom treba počítať s vyššou spotrebou a podstatne slabšou dynamikou. Vyšší výkon je ale pre mnohých zbytočný a Ateca dokáže uspokojiť aj so základným benzínovým motorom, ktorý je podobne dynamický ako dunivý a ťažší diesel 1.6 TDI. Silným argumentom je cena, veľmi schopné SUV totiž dostať pod 20 000 eur. V aktuálnej akcii je dokonca pod touto hranicou aj vyššia výbava Style, ktorú môžem iba odporučiť, základ je totiž ako zvyčajne príliš chudobný a vyšší stupeň výbavy za príplatok stojí, nič podstatné v ňom už nechýba. Ateca je pre Seat vydareným vstupom do sveta SUV a prípadní záujemcovia s menšími nárokmi na výkon sa nemajú ani so základným motorom čoho báť.


GALÉRIA - 21 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ