SEAT Ateca 2,0 TSI FR: Diktátor

Nastal čas naliať si čistého vína a priznať si, že s existenciou SUV sa jednoducho musíme naučiť žiť. Alebo inak. Neoplatí sa tomu vzdorovať. Ľudia to jednoducho chcú, automobilky im to dajú a v ojedinelých prípadoch to nemusí byť ani úplne zlý nápad. Tak či tak je to jedno.

Dnes už je svet plný multifunkčných vecí. Začali sme automatickou práčkou, ktorá aj žmýka. Potom sme vymysleli telefóny, s ktorými sa dá ísť na internet. A v strednej Európe sme si napríklad vymyslieli niekoľko začínajúcich diktatúr, ktoré sa tvária ako demokacia (áno, pozerám sa na teba, Maďarsko). Ľudia by dnes skrátka mali najradšej všetko v jednej kope a myslia si, že sa to nevylučuje. 

Veľmi naložená paella

Zoberme si napríklad taký SEAT Ateca s dvojlitrovým turbobenzínom pod kapotou a znáčikom FR na kufri. Už sa nad celou tou zbytočnou výškou a relatívne nízkoprofilovými pneumatikami dokážem povzniesť, doba skrátka ide ďalej. Aj do kozmu sme najprv vystrelili psa a nechali ho tam, až potom sme tam poslali človeka, ktorý sa aj vrátil naspäť. A potom tam pár ďalších ešte zhorelo, ale o tom neikedy nabudúce pri teste nejakého Citroënu.

Ateca ale na prvý pohľad nezhorí ani naživo, ani na papieri. Už letmo je vidieť, že je veľmi precízne spracovaná a dotiahnutá do detailu; SEATu na jej úspechu nepochybne záleží. Volkswagen to vie tiež, veď SEAT je značka s ďaleko najmladšou cieľovou skupinou a Ateca patrí do segmentu, v ktorom sa aktuálne deje najväčšie mecheche.

Na party prichádza v plnej poľnej: S vyváženými proporciami, agresívnym, no nekonfliktným vzhľadom, náložou výbavy a cenovkou, ktorú si vďaka rozumnej seaťáckej politike udržuje na ľudských číslach. Cena testovaného modelu jemne presiahla hranicu 30 000 €, čo nie je vôbec zlé za balík schopností, ktoré dostanete.

Ateca ich má totiž skutočne veľa. Nemá zmysel zatĺkať, že stavia na už známej platforme, ktorá bola použitá napríklad v Škode Karoq alebo Volkswagene Tiguan. Alebo Porsche Macan, ak by ste chceli v hospode machrovať. Základ je teda viac, než dobrý: Už teraz viem, že sa môžem tešiť minimálne na výborné odhlučnenie, vysoký jazdný komfort a použiteľné zadné sedadlá s obstojným batožinovým priestorom.

Športová elegancia

K základným prednostiam však SEAT prihadzuje aj naozaj bohatú výbavu: Testované vozidlo vedelo autonómnu jazdu 2. kategórie, samo zaparkuje, má štvorkolku, výborné automatické Full LED svetlomety, sedadlá potiahnuté Alcantarou, digitálny prístrojový panel a samozrejme aj povinné hovadinky, ako ambientné podsvietenie interiéru a mnoho iného. Napríklad aj podsvietenie dverí po ich otvorení. Fakt. Hanbil som sa.

Vnútri je teda situácia viac, ako utešená. On je to vlastne celkom blahobyt: Všetky materiály v kabíne sú na skutočne vyokej úrovni, spracovanie kabíny je niečo, čomu naša generácia hovorí "rock solid" - pevné ako skala. Počas jazdy nič neškrípe, ani nevŕzga, čo sa síce môže zdať ako samozrejmé, ale vnútorné madlá dverí v Karoqu sa práve pre istotu radšej schovali za roh.

Neviem ako vy, ale ja som s architektúrou interiéru moderných SEAT-ov celkom v poriadku. Je prehľadná a vkusná, zároveň oproti konkurencii je dotykový displej v strede palubnej dosky natočený k šoférovi a dokonale kolmý, čiže sa v ňom láme svetlo len málokedy.

Na infotainmente je trocha cítiť, že materský koncern nedovolil použiť najnovšiu (a najdrahšiu) technológiu, akú má. Aj napriek absencii dokonalého skleneného dotykového displeja, aký by sme našli napríklad v Tiguane, je však infotainment Atecy na špici triedy. Volkswagen a spol. skrátka tieto veci robia z konvenčných automobiliek pre "plebs" najlepšie. Je rýchly, intuitívny a milým prekvapením je 360° pohľad kamerový pohľad navôkol auta. 

Miesta je tu všade dosť - to poznajú všetci, čo mali skúsenosť s Karoqom či Tiguanom. Poteší palubná doska, ktorá vďaka svojej architektúre príliš nezasahuje do prietoru pre nohy cestujúcich. Za zadnými sedadlami zasa ponúka Ateca celkom celkom slušný objem, 485 litrov. Koľko je to však po sklopení sedadiel, výrobca nezverejňuje. Ale vychádzajme z predpokladu, že sa nie je za čo hanbiť, i keď rovná podlaha po ich sklopení zrovna nevznikne.

Andělíček strážníček (na drogách)

Asi tušíte, že medzititulky moc neobľubujem. Ale keď si spomeniem na dvojlitrový prepĺňaný motor TSI so 190 konskými silami a plejádou asistentov pre bezpečnú jazdu, nieč iné mi nenapadá.

V prvom rade, Ateca je rýchla. Skutočne rýchla. Z nuly na stovku to vie za 7,1 sekundy a ak by ste to po nej veľmi chceli, pokračuje až do 212 kilometrov za hodinu. Na to všetko jej plnohodnotne postačuje práve jednotka TSI so svojimi 140 kilowattmi a 320 newtonmetrami krútiaceho momentu. Ozaj, krivka jeho krútiaceho momentu vyzerá ako stôl, čiže silu vie podávať prakticky kedykoľvek, keď to po Atece budete chcieť. Pre mnohých je však poblém práve v malichernom fakte, že ak je výkon podávaný príliš dobre, a je pravda, že jednotka pôsobí možno trocha sterilne.

Čo však sterilne rozhodne nepôsobí, je podvozok. Ten by sa na pomery SUV dal určite označiť, ako tvrdý. Priečne nerovnosti a jazdu na kvalitnejšom povrchu však zvláda perfektne. Mimo cesty, alebo na nespevnenom povchu sa to však dá tiež zniesť. Jeho terénne schopnosti sú viac-menej rovnaké, ako pri Tiguane či Karoqu, narozdiel od nich sa však na ceste nebudete cítiť ako v tankeri. Priečne nerovnosti zvláda s okmfortom, o to sa báť skutočne nemusíte. Nie je to však typický lietajúci koberec, ako je u moderných SUV zvykom, do riadenia vás vtiahne.

Ozaj, riadenie. Nápravy spolupracujú jedna s druhou, a napokon s vami pomocou menej citlivého, no stále-viac-ako-pri-konkurencii-citlivého riadenia. To ústi do výborne tvarovaného volantu, na ktorý sme si v SEAToch už zvykli. Summa sumarum: Mne tu skutočne nič nechýbalo. Najlepšie jazdiace cestné SUV? Viete čo, asi fakt áno. 

ďalšou vecou sú asistenčné systémy. Pozor, aj tie odladili Španieli výborne. Ateca je napríklad jediné auto, u ktorého som si všimol, že vás nenechá za volantom zaspať: Narozdiel od konkurencie, ktorá pri nevenovaní sa riadeniu vyšle maximálne tak zvukový signál či vibrácie do volantu, Ateca ide ešte ďalej. Skúste nereagovať okolo minúty a Ateca sama na milisekundu dupne na brzdy, čím vás zaručene preberie. Verte mi. Neskúšajte to.

Dostali ma

Ateca je jedno skvelé auto. Má ideálny pôdorys, prejde všetkým, čo sa vám bežne dokáže dostať pod kolesá. Je krásne spracovaná a vyzerá výborne. Vnútri ponúka dosť miesta a tabuľková hodnota priemernej spotreby, a.k.a. okolie siedmich litrov na sto kilometrov, je skutočne dosiahnuteľná. Navyše, finančne vás nezrujnuje ani pri kúpe.

Je toto koniec jednej veľkej éry? Éry, v ktorej som kydal na prerastené SUV-čka a podnecoval voči nim nenávisť? Alebo len strácam charakter? Či sa nedajbože deje to, že starnem? Pravda je totiž taká, že v tomto aute vám jednoducho nebude chýbať vôbec nič.

Dokonca ani vkus. SEAT, za tento počin musím opäť zatlieskať. Tematicky.

 


GALÉRIA - 30 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ