SEAT: All Inclusive

Ktorý model ti prvý napadne, keď sa spomenie automobilka SEAT? Predpokladám, že to bude jeden z dvoch najznámejších – Ibiza alebo Leon.

SEAT IbizaPredchádzajúce štyri generácia pekne pohromade. Zľava 021A, 6K, 6L a 6J.

Alebo aj možno Alhambra. Novodobá éra španielskej automobilky ale znamená nielen prílev nových modelov, ale aj výrazné omladenie stávajúcich. Do prvej skupiny jednoznačne patrí (zatiaľ) Ateca, do druhej úplne nová generácia Ibizy a facelift Leonu. Práve túto trojicu som si mohol „on line“ a veľmi detailne vyskúšať na National Driving Academy Navak (Nacionalna vozačka akademija) neďaleko Belehradu.

Cupra, milá Cupra

Leon Cupra je už „legenda“. Stal sa ňou v momente, keď vyzval sa súboj Renault Mégane R.S. o najrýchlejší čas v „zelenom pekle“. Oboch síce aktuálne zložila iná automobilka, ale Leon Cupra ST je stále najrýchlejšie kombi na Nürburgringu. Navyše, či už hatch alebo kombi, oproti konkurentom ide o výrazne civilné modely. S faceliftom sa navyše ponuka civilných rýchlikov rozšírila o jeden celoročne praktický – ST Cupra 4Drive čiže s pohonom všetkých kolies. Práve tento kúsok sme si aj dokonale mohli vyskúšať na malom okruhu. „Vzduch“ nám totiž rozrážal a stopu čistil pretekár Jordi Gené (šoféroval aj rekordnú Cupru ST) na Leon-e Cup Racer.

Mal som trošku obavu, ako sa Cupra s haldexom bude na okruhu správať. Predchádzajúce generácie neboli k jazde na hrane veľmi prívetivé (v zákrutách systém nevedel, či chce byť viac predokolka alebo štvorkolka, a keď to už zistil, zväčša bolo neskoro). Na moje veľké prekvapenie ST Cupra 4Drive (kombinuje sa len so šesťstupňovou prevodovkou DSG) pracovala perfektne. Dokonca mi vykúzlila veľký úškrn cez polovicu „ksichtu“. Istú zásluhu na mojej spokojnosti mal aj balíček Performance (Black) pack obsahujúci hlavne fantastické brzdy Brembo a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 (ak jazdíš rýchlo, vrelo odporúčam). Tomu sa hovorí „rodinné kombi“ (😊), chúdence deti keď sa tatovi za volantom „aktivuje“ režim „racer“. Za mňa má ST Cupra 4Drive palec hore. Aj po stránke vizuálnej. Facelift priniesol aj nové disky kolies (veľmi fešné) a aj zmizlo „biele“ lemovanie „škrupinových“ sedadiel – čierna je predsa len čierna a krajšia a solídnejšia a univerzálnejšia.

EVO vs. FR

Fakt nie je Evo ako EVO. Na nový motor určený pre Ibizu FR som sa tiež veľmi tešil. Ponúka totiž veľmi sľubné parametre. A Ibiza FR vyzerá neskutočne dobre, normálne na zahryznutie. Pozícia za volantom perfektná, sedadlá kráľovské. Aj naštartovanie ma potešilo lebo nová "jedna-päťka" znie tak chlapsky. Vo výbave nechýbal tradičný SEAT Drive profile. Len po zahriati motora (žiaľ a veľký žiaľ) prišlo novodobé ekologické vytriezvenie – dlhá prevodovka. Podľa mňa až zbytočne. Na vytočenú dvojku som išiel 100 km/h, na vytočenú trojku až 160 km/h. Načo? Chápem, že aj vďaka nej držia otáčky motora v primerane nízkej oblasti kde má aj pocitovo dosť sily, ale toto je predsa FR. Čakám zážitok, nie úsporu paliva. Už mi ostáva si a SEATu držať palce, že keď je sesterské Polo aj GTI, tak časom bude aj Ibiza Cupra (skromný som).

Hore briežkom, dolu briežkom

Naproti tomu Ateca v ľahšom teréne ukázala, že nie je padavka. Jej terénne danosti zrejme nevyužije 99 percent majiteľov, ale keby náhodou ... Páni nás hnali cez slušný vodný brod, poriadne do kopca (v polovici sme zastavili a následne sa rozbehli), zľahka z kopca (pri jemnom prehupnutí cez vrchol kopca okamžite reagoval Hill Descent Control). Ani odľahčenie niektorého zo zadných kolies neznamenalo bezmocné zastavenie. Korunku celému ale dala karoséria, z ktorej sa ani len neozval náznak vŕzgania, čo je častý problém pri autách typu SUV.

Boli to krásne a krásne emotívne dva dni. Výhodou podobných prezentácií je nielen možnosť si vyskúšať rôzne autá v situáciách, do ktorých sa bežný človek nedostane alebo z bezpečnostných dôvodov dostať nechce. Ale je to aj zážitok, ktorý mi dal Jordi Gené na Leone Cup Racer, keď ma v ňom previezol. Na zrýchlenie som bol pripravený, ale väčší zážitok sú brzdy a neuveriteľný „grip“ v zákrutách. Nuž, aspoň viem, prečo je Leon Cup Racer medzi pretekármi tak populárny špeciál.


GALÉRIA - 29 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 23.06.2017 19:58

    huraaaa a palec hore za upravu farebneho lemovania sedaciek, to biele bolo strasneeee (horsie ako lacno vyzerajuce).

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ