SEAT: 50 rokov za šesťdesiat sekúnd

Doslova a do písmena rapídne. Moderné dizajnové a vývojové centrum sa ničím nepodobá na to z 60. a 70. rokov dvadsiateho storočia. Kružidlá, ceruzky, gumy a dlhé pracovné stoly s nekonečnými stohmi výkresov uvoľnili miesto tabletom, okuliarom pre virtuálnu realitu a veľkoplošným obrazovkám. „Vďaka virtuálnej realite sa dnešný dizajn dá overiť na 90 % bez nutnosti fyzicky vymodelovať akýkoľvek prvok vozidla,“ povedal Manel Garcés, zodpovedný za vizualizáciu a procesy digitálneho dizajnu SEAT.

Od 5 po 2400 automobilov denne

Keď SEAT otvoril prvý závod Zona Franca v roku 1950, denná produkcia bola iba 5 automobilov. V súčasnosti zo závodu Martorell vychádza každý deň vyše 2 300 vozidiel, čo štatisticky znamená, že teraz trvá iba 3 minúty vyrobiť rovnaký počet automobilov ako kedysi za celý deň. Táto evolúcia umožnila postaviť na kolesá celú krajinu. V 50. rokoch dvadsiateho storočia v Španielsku pripadalo na 1 000 obyvateľov 3,1 automobilu, dnes je to 480.

Od výlučne manuálnej práce po vyše 2 000 robotov

Na začiatku boli roboty science fiction. V 60. a 70. rokoch dvadsiateho storočia sa automobily lakovali kompletne ručne. Dnes v lakovni strieka lak 84 robotov pričom skenery skontrolujú kvalitu povrchu karosérie za 43 sekúnd. Technologický pokrok demonštruje vyše 2 000 robotov v zvarovni a 125 autonómnych robotov v montážnych halách 9 a 10. Všetky roboty každodenne spolupracujú s vyše 7 000 zamestnancami.

Od práce v teplote 40 stupňov po biomechanického avatara

Pred polstoročím panovali vo výrobných halách v zime nízke teploty a v lete bez klimatizácie teplota vystúpila až na 40 °C. Dnes sú výrobné závody vybavené systémom, ktorý udržiava konštantnú teplotu počas celého roka a najmodernejšími ergonomickými pomôckami na predchádzanie zraneniam. Napríklad zdravotné a rehabilitačné centrum CARS vytvára biomechanických avatarov, pomocou virtuálnej reality simulujúcich pohyby pracovníkov s cieľom zlepšiť ergonómiu pracovísk.

Od Bogoty po Sydney

V roku 1965 pre SEAT neprichádzalo do úvahy exportovať automobily. Ako symbolický krok bolo automobilmi naložených niekoľko lietadiel, ktoré boli predané v Kolumbii. Export sa reálne rozbehol až v roku 1983, keď sa v Holandsku začal predávať model Ronda. V roku 2018 SEAT exportoval 80 % z 474 300 vyrobených automobilov. Keby sa postavili do radu za sebou, vytvorili by pás okolo Zeme spájajúci Barcelonu a Sydney.

Od 2 rokov čakania po 5 klikov myšou

Enormne sa zmenil aj spôsob kupovania automobilov. Autorizovaní predajcovia sa transformujú na miesta kontaktu so zákazníkmi. Až 71 % dnešných zákazníkov pred návštevou predajcu pri rozhodovaní o kúpe využíva informácie z internetu. V polovici 60. rokov dvadsiateho storočia zákazníci museli čakať na ľudový SEAT 600 až 2 roky. Dnes si zákazníci môžu automobil kúpiť cez internet za 10 minút a stačí im na to iba 5 klikov myši, ako v prípade projektu online predaja, ktorý SEAT implementoval v Nórsku.

 


  • seat,

GALÉRIA - 8 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ