Rolls-Royce Phantom: Kráľ znovuzrodený

Užiť si Rolls-Royce Phantom zvnútra je pre mňa jeden z najsilnejších automobilových zážitkov. Keď sa zaklapnú dvere, človek sa dostáva do úplne oddeleného sveta, a to bude v novom Phantome ešte výraznejšie. Celkovo ide už o ôsmu generáciu modelu, ktorý v roku 1925 uviedol do života Sir Henry Royce ako najlepšie auto na svete.

Prvá vec, ktorú RR zvýrazňuje v tlačovej správe, je to, že nový Phantom nestojí na žiadnej koncernovej platforme. Jeho vlastná platforma nesie honosné meno Architecture of Luxury a dostane ju aj chystané SUV (Project Cullinan), nový Ghost, Wraith i Dawn či ďalšie autá. Základom je priestorový rám z hliníka, ktorý je o 30 percent pevnejší než doteraz. A tiež je výrazne ľahší a pripravený aj na alternatívne pohony. Prioritou je absolútny komfort, takže opäť nechýba vzduchové odpruženie. Adaptívne tlmiče využívajú prednú stereokameru a vopred sa pripravujú na diery a hrbole, všetko funguje proaktívne do rýchlosti 100 km/h. Vpredu sú kolesá zavesené na dvojitých lichobežníkoch, vzadu je päťprvková náprava, ktorá má na starosti aj natáčanie kolies.

Ako znie ticho?

Ku komfortu patrí aj špičkové odhlučnenie. V Phantome to znamená 6 mm hrubé dvojvrstvové okná, 130 kg zvukovo izolačných materiálov a ďalšie tlmiace hmoty a riešenia. Extra odhlučnenie dostali tiež pneumatiky, ich penová vrstva znamená mínus 9 dB (A). Výsledkom je ešte o 10 percent nižšia úroveň vnútorného hluku, čomu nechceli veriť ani inžinieri pri meraniach.

Motor V12 si tak užijete len prostredníctvom jeho sily. Úplne nový 6,75-litrový agregát je preplňovaný dvoma turbodúchadlami a dosahuje výkon 420 kW a krútiaci moment 900 Nm dostupný už od 1 700 otáčok. Zadné kolesá poháňa cez 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá radí prediktívne s pomocou navigačného systému. Tomu sa tu hovorí The Art of Movement.

Ako sa rozmaznáva posádka?

Nový Phantom má na palube tiež všetky možné asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu či nočného videnia. Pochváliť sa môže tiež obrovským projekčným displejom. Samotná palubná doska je však zaujímavejšia. Celá je prekrytá sklom s príznačným názvom The Gallery a ukrýva digitálne prístroje, displej info-zábavného systému a tradičné analógové hodiny. V rámci programu Bespoke si majiteľ môže dať pod sklo akýkoľvek motív alebo obraz, takže The Gallery sa stane skutočnou galériou.

Dôležitejšie je však sedenie vzadu, keď sa za vami zavrú elektricky poháňané dvere. Žiadne búchanie, stačí len pohladiť senzor a elektronika spraví zvyšok. Rolls-Royce tomu hovorí The Embrace – obklopenie luxusom. Rušivých momentov je minimum, všetky technické hračky sa schovali. Sedadlá sú maximálne pohodlné, nechýbajú výsuvné stolíky a obrazovky, drevo je drevo, o koži a ďalších materiáloch tiež netreba pochybovať. Vrcholná verzia s lounge sedením má pevnú lakťovú opierku, v ktorej sú poháre na whisky, na šampanské a nechýba ani dekantér, minichladnička je samozrejmosťou.

Karoséria zaujme minimalistickými spojmi, auto pôsobí akoby bolo vysekané z obrovskej hliníkovej tehly. Dominantným prvkom zostáva masívna mriežka chladiča so soškou Spirit of Ecstasy na vrchole. Laserové svetlá dosvietia až na 600 metrov. Zadná časť ladne splýva a evokuje klasické Rollsy z 50-tych a 60-tych rokov. Kolesá majú priemer 22 palcov. V ponuke sú opäť dve dĺžky rázvoru.


GALÉRIA - 27 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ