Renault Zoe: Objednali ste si rattaoulie?

Hoci je na našom trhu relatívne horúcou novinkou, európske cesty brázdi už niekoľko rokov. Renault totiž Zoe začal predávať už v roku 2014 a hoci je v aliancii s elektrickým pionierom Nissanom, s Leafom má Zoe pramálo spoločné.

Malé, ale ťažké

Toto je totiž nefalšované mestské miniauto, do ktorého Renault aktuálne dokázal natlačiť dvojnásobný dojazd než ponúkal prvý Leaf. V elektrickom svete je to pritom celkom jednoduché, pretože dvojnásobný dojazd sa dá vytvoriť predovšetkým dvojnásobnou kapacitou akumulátora. Preto toto maxivajce váži takmer dve tony, čo je viac než dvojnásobne priestrannejší Talisman. Napriek tomu klobúk dole pred novým akumulátorom, pretože slabšia verzia (22 kW/240 km) je ľahšia len o 15 kg.

So Zoe sa dizajnéri Renaultu pohrali možno až príliš, niektoré čačky mi trochu nevoňajú, navyše sa tým zvýrazňuje zľahka nepresné lícovanie plechov. Hi-tech vizuál auta podporujú do modra sfarbené svetlá. Celkom by však pri takýchto autách, aspoň z pohľadu imidžu, nezaškodilo, keby sa o svietenie starali moderné LED namiesto klasických žiaroviek.

Komprimovaný súbor

Prístroje poňal Renault trendovo v podobe úzkeho displeja, ktorý má na výber tri veľmi podobné štýly zobraznia. Teda vlastne šesť, lebo ku každému je možné doplniť zbatočné zelené pozadie. Na stredovom displeji pracuje známy R-Link v pôvodnej verzii (2014, nezabudnite). V rámci elektromobility dostal možnosť zobraziť akčný rádius na mape a tiež tok energie (to ešte niekoho zaujíma?).

Kabína je mimoriadne tesná, celkový pocit natlačenosti zvýrazňuje fakt, že som doslova nalepený na dverách. Sedadlo nemá výškové nastavenie (a v testovanom aute ani vyhrievanie!), z blízkosti stropu ma chytá klaustrofóbia. Moja obvyklá rodinná zostava vrátane kočíka sa sem nejakým zázrakom napratala. Už iba dúfam, že mi nikto na auto nenalepí obrovský nápis „sardinky.rar“.

V kufri je obvyklý problém: k bežnému haraburdiu (zákon to nazýva povinnou výbavou) sa pridávajú káble v nejakej štýlovej taške. Chcel by som to spratať pod dvojité dno, ale Zoe také niečo nepozná. Nakoniec pri nedelenom zadnom operadle je zjavné, že s praktickou stránkou auta sa výrobca nechcel zvlášť vyťahovať. Navyše 411 kg užitočného zaťaženia je ledva na štvoricu dospelých a nie na výlety do Ikei.

Striedanie čísel

No aj keď ho poriadne naložíte, netreba sa obávať, že budete brzdou v cestnej premávke. Charakteristika elektromotora totiž prináša maximum krútiaceho momentu už od nulových otáčok. A tak Zoe štartuje celkom svižne a ani pružnosť nie je márna. Tlačidlo Eco je ideálne prelepiť nejakou páskou, s ním totiž umŕtvite aj rotáciu Zeme. Pásku by si zaslúžil aj zvukový generátor, ktorý má pri nízkych rýchlostiach naznačiť chodcom, že za nimi niečo ide. Nerozumiem, prečo tu výrobcovia používajú zvukovú stopu z vesmírnych lodí a nie nejaký hrkotavý dvojvalec.

Akumulátor s kapacitou 40 kWh by mal stačiť na 400 km jazdy. Plánovali sme si to overiť jazdou z Bratislavy do Košíc, no pri zvážení komfortných parametrov som celkom rád, že z toho plánu zišlo. Bez minimálne jednej zastávky na dobíjanie by sme to určite nedali, pretože po úplnom dotlačení mi na displeji ledva svieti hodnota 300 km.

Počas testu vládli vcelku príjemné jesenné podmienky, kúrenie ani klimatizácia nemali extrémne veľa práce. Úbytok dojazdu by tak mal zodpovedať prejdeným kilometrom, hodnota však klesá o čosi rýchlejšie, než pribúdajú čísla v opačnom rohu. Po prejdení 167 km sa dojazd zosekal o 229 km (ešte mi zostalo čosi vyše 70 km), takže reálny potenciál Zoe so 40 kWh akumulátorom si dovolím odhadnúť na takých 250 km.

Nevyzerá to byť veľa, ale pri zvážení veľkosti auta a ponúkaného pohodlia to postačí. V meste je Zoe veľmi šikovné auto. Veľa do neho nenaložíte (možno ani seba, ak patríte k veľkosti XL a väčšej), no napríklad pre donášku jedla mi nenapadá lepšia voľba. Nejakej eko-bio-raw kantíne by to isto zlepšilo imidž. Len si bude musieť vyriešiť dobíjanie, pretože obligátna polhodinka v obchodnom centre tu nefunguje. Zoe má len klasický konektor Type 2 do 22 kW, na plné dobitie tak potrebuje 2 hodiny a 40 minút. Alebo 25 hodín na bežnej zásuvke s 10 A ističom. Za noc to stihne akurát 7,4-kilowattová nabíjačka na 32 A ističi, nachystajte si ďalších niekoľko stoviek eur. Nuž záchrana planéty nie je zadarmo.


GALÉRIA - 50 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ