Renault RS01: Revolúcia v F1

Preplňovanie ako také sa do športu dostalo ešte počas medzivojnovej éry. Vtedy však boli preferovanou technológiou mechanické kompresory. Tie sa udržali ešte aj v začiatkoch F1 v päťdesiatych rokoch, pretože vtedajšie pravidlá nadväzovali na medzivojnovú éru. Neskôr boli na pár rokov zakázané, no od roku 1966 sa táto možnosť vrátila do predpisov. Mohli ste si vybrať buď trojlitrový agregát ako bol Cosworth DFV zaplatený Fordom, alebo 1,5-litrový preplňovaný. Toho sa až o takmer desaťročie neskôr chytil Renault.

Turbodúchadlo si dal patentovať Alfred Büchi v roku 1905, spočiatku našlo uplatnenie v leteckých motoroch. Do osobných automobilov sa dostalo v roku 1962 v USA (Oldsmobile a Chevrolet), v Európe bolo prvé BMW 2002 turbo v roku 1973. V rámci športu sa turbodúchadlá najprv objavili v Indy 500 (1969) a potom v Le Mans (1974). Aj Renault si svoj motor overil najprv vo vytrvalostných pretekoch, Alpine A442 však zvíťazil až v roku 1978.

Agregát EF1 vychádzal z dvojlitrového motora CH1, na ktorom pracovalo Gordini od roku 1972. Určený bol pre športové prototypy a formulu 2 (bez preplňovania), kde sa rozhodne nestratil. Od roku 1975 ho Renault vyzbrojil turbodúchadlom a popri nasadení v športových prototypoch sa začal aj vývoj 1,5-litrovej verzie pre F1. Áno, až dva roky trvalo, kým sa presne 16. júla 1977 postavil v Silverstone na štart.

Dymovnica

V prvej sezóne Renault zvolil pre konzervatívne a robustne navrhnuté šasi len päť podujatí, na ktorých sa mala najmenej prejaviť zásadná slabina nového konceptu motora – turbodiera. Oneskorenie medzi stlačením pedálu a nástupom sily bolo pre jazdcov zvyknutých na atmosférickú linearitu skutočnou výzvou. Podstatné zlepšenie prišlo v roku 1979, kedy jedno veľké dúchadlo Garrett nahradili dve menšie od KKK.

Prvé body získal vývojový pilot Jean-Pierre Jabouille ešte koncom sezóny 1978, od tej nasledujúcej už mal Renault dve autá a na domácej pôde sa konečne pošťastilo aj prvé víťazstvo už s novým, aerodynamicky podstatne lepším monopostom RS10. Inak sa však nebolo čím chváliť, pretože najčastejšie Renaulty odstupovali v sprievode bieleho dymu, čo im vyslúžilo nelichotivú prezývku „žltý čajník“.

Napriek tomu tu bol neprehliadnuteľný moment: turbomotory mali podstatne vyšší výkon a tiež veľký potenciál. Kompaktnejšie motory nahrávali tiež aerodynamike. Prvým nasledovníkom Renaultu sa v roku 1981 stalo Ferrari. Vo farbách Renaultu debutoval Alain Prost, ktorý sa s troma víťazstvami dopracoval na celkové piate miesto. Majster Piquet tiež vyhral tri veľké ceny. Bola to len spoľahlivosť, ktorá stála preplňované motory titul. Veď v roku 1982 triumfoval Keke Rosberg s jediným víťazstvom a proti Renaultom už stáli aj štvorvalce od BMW (Brabham) a Hartu (Toleman), Alfa Romeo predstavila osemvalec.

Turbá zvíťazili

Sezóna 1983 bola zlomová, pretože Renault začal predávať svoje motory Lotusu, do poľa nastúpili šesťvalce Honda (Williams, Spirit) a TAG-Porsche (McLaren). Prvý titul s preplňovaným motorom získal Nelson Piquet v Brabhame-BMW. Prost skončil druhý, rovnako aj Renault v pohári konštruktérov. To bolo pre francúzsku automobilku, ktorá okrem samotného turbodúchadla uviedla do života aj ďalšie podstatné triky ako anti-lag systém či pneumatické ovládanie ventilov, v turbo-ére maximum. V sezóne 1985 Tyrrell ako posledný opustil DFV a prešiel práve k Renaultu, nad turbo-érou sa však už zmrákalo. Preplňované motory totiž dosahovali výkon viac ako 1 000 koní (v nastavení na kvalifikáciu až 1 500 koní) a to bolo jednoducho priveľa na vtedajšie bezpečnostné štandardy. Okrem toho doslova žrali hektolitre benzínu.

Ayrton Senna, Lotus 97TAyrton Senna, Lotus 97T Lotus

Na sezónu 1986 tak prišlo obmedzenie objemu nádrže. Renault sa rozhodol stiahnuť do pozície dodávateľa motorov a svoj tím prakticky rozpustil. Od posledného víťazstva to boli viac ako dva roky, motor EF15 v Lotuse však priviezol k prvým štyrom víťazstvám v kariére istého Ayrtona Sennu. Na konci roka 1986 sa Renault stiahol z F1. Na sezóny 1987 a 1988 si FIA stanovila cieľ ukončiť éru turbomotorov a vrátiť sa k atmosférickým 3,5-litrovým agregátom. Renault sa začal venovať vývoju takéhoto motora pričom si poistil budúcnosť s Williamsom. Po viacerých štúdiách sa rozhodol pre usporiadanie V10.

Späť do atmosféry

Od sezóny 1989 bol motor Renault znova v F1, avšak výraznejšie úspechy prišili až v roku 1991, kedy Williams získal Nigela Mansella. Šasi FW14 navrhol Adrian Newey a bolo to najpokrokovejšie auto svojej éry. Okrem špičkovej aerodynamiky dostalo polosamočinné radenie, aktívne zavesenie, kontrolu trakcie a tiež ABS. Mansell v roku 1992 získal titul a vystriedal ho Prost (další titul), potom mal nasledovať Senna... Nakoniec o titul bojoval Damon Hill, ktorý prehral s Michaelom Schumacherom. Ten vo farbách Benettonu dostal v roku 1995 za zadok rovnaký, teraz už trojlitrový, agregát. Jeho dominanciu potvrdili Hill (1996) aj Villeneuve (1997) vo Williamsoch, potom sa Renault opäť rozhodol odísť. Motory však pokračovali ďalej ako Mecachrome, Supertec, Playlife...

V roku 2000 Renault kúpil tím Benetton so sídlom v Enstone a začal pracovať na svojom návrate. S pompou v sezóne 2002 a predovšetkým so zmluvou pre Fernanda Alonsa. Španiel uprostred sezóny 2003 vymenil Buttona, svoj debut pre Renault v Maďarsku korunoval pole position a víťazstvom. V roku 2005 získal titul naposledy s 3.0 V10 a v roku 2006 sa ako prvý stal majstrom s 2.4 V8.

A v roku 2007 sa Alonso rozhodol skúsiť šťastie v McLarene, od tejto sezóny sa Renault rozhodol zásobovať ďalší tím – Red Bull Racing. A kým rakúsky tím so šasi od Adriana Neweyho napredoval, s tímom Renault to išlo aj napriek Alonsovmu návratu dole vodou. A kým v roku 2010 získal Vettel poháňaný Renaultom svoj prvý titul, novým majiteľom Enstone sa stala automobilka Lotus. Až do decembra 2015, kedy Renaultu usúdil, že je čas vrátiť sa v plnej sile. Pretože keď sa vyhrávalo, tak bol na koni Red Bull, ale keď sa nedarilo, tak bol zlý Renault. A tak nevadí, že Red Bully majú motor pomenovaný TAG Heuer.


GALÉRIA - 52 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ