Renault Mégane R.S.: Posledný mušketier

Dňa 7.júna 2018 som sa prvý raz previezol s novou generáciou Renaultu Mégane R.S. Bolo to na našom „SK ringu“, kde som mal česť šoférovať MRS s EDC prevodovkou, čiže bez samosvoru a s normálnym športovým podvozkom. Mal som veľké očakávania ale aj obavu z toho, ako technici zvládnu naladenie (či skôr odladenie) natáčania zadných kolies systému 4Control. Hneď v úvode musím povedať, a aj sňať pomyselný klobúk z hlavy, podarilo sa im to. Bál som sa totiž toho, že môj mozog bude mať tendenciu, pri zaregistrovaní necitlivého uhýbania zadku, sňať pravú nohu z plynového pedála a zbytočne spomaliť.

Ale na top pozíciu treba istotne viac. Najviac! Keď tak sledujem na rôznych fórach rôzne názory rôznych hejterov bijúc sa do pŕs o tom, ktorý hot-hatch je najlepší, uvedomil som si jeden fakt – nikto z nich takmer nikdy nezadal kritéria výrazu „najlepší“. Podľa mňa si preto treba v úvode položiť otázku, či skôr rovno niekoľko: Čo čakáš od hot-hatchu? Aký má byť? Presný? Zábavný? Univerzálny? Len na okruhy alebo aj na cesty? Stačí na pozíciu najlepšieho najrýchlejší čas na relevantnom pretekárskom okruhu? Hľadanie odpovedí a určení kritérií si vyžaduje ozaj hlboký výskum.

Ako je na tom MRS?

               Koľko ľudí, toľko chutí. A čím viac hláv, tým viac kapusty. Jedno je však isté, že MRS v bežnom setup-e na konkurenčných bojovníkov v zmysle naháňania stopiek a času na ringu nemá resp. som si nedal za cieľ to ani zistiť.

Opäť trošku filozofovania. Keď som bol mladý, preferoval som nabúchané hatchbacky, ktoré boli neuveriteľne presné a mnohé vedeli odpúšťať, ako napríklad Golf GTI alebo Leon Cupra (R). Časom som ale zistil, že podobné autá so sebou prinášajú jednu malú nevýhodu – posúvanie pomyselnej méty kedy podvozok ešte vládze a kedy už nie. Hranica sa vskutku dosť potisla do vysokých rýchlostí. Podobne ako sa zmenila klientela. Neraz to je len nafúkaný marketér ale pozér, ktorý o zákrutách nemá ani šajnu (hlavne, že to ide na rovinke a strieľa do výfuku, a ešte aj cool vyzerá). Automobilky začali do áut tlačiť špičkovú techniku, vymakané podvozky a rôznych elektronických pomocníkov, ktorý dokážu amatéra (pomyselne) posunúť do sféry profi. Do oblasti, keď stačilo len vletieť do zákruty, zatočiť a... Ale kde sa podelo šoférske umenie? Premýšľanie nad tým, čo sa deje a udeje s autom pri prejazde? Hľadanie optimálnej stopy? Vytratilo sa.

Avšak Mégane R.S. v základnej konfigurácii mi prinavrátilo pocit nestrojenej zábavy. Jasne, bude samosvor, Cup podvozok, verzia Trophy (koncom roka s 221 kW), ale takto mi to akosi stačilo.

Ja sa hrám, ty sa hráš

               V tiahlych zákrutách je MRS fenomenálne. Druhá tiahla pravotočivá zákruta na ringu vždy ukáže schopnosti auta. S veľkým nájazdom, presným dávkovaním energie motora a neskôr full. Sem tam sa ale predokolky majú tendenciu šmýkať po nose von a moment „full“ sa bez samosvoru posúva až do momentu, keď sú kolesá rovno. Mégane vďaka natáčaniu zadných kolies krúžil parádne, a bez výraznejšieho tlačenia nosu von. Viac som bol zvedavý ale na nasledujúci vracák. Predtým ale ešte plné brzdy s plynulým spomaľovaním a istým pocitom nervóznosti, a zatočenie. Až som sa ale smiechu takmer nezdržal. Ani nie tak z dôvodu presnosti, ale z toho, čo sa udialo keď som náhle ubral plyn. MRS sa vzpriečilo a takmer som išiel bokom von – je to logické, veď zadné kolesá sú natočené opačne ako predné. Lenže práve takáto hravosť a schopnosť aj výraznejšieho natočenia zadku do požadovaného smeru ma bavila. Žiadna nudná jazda po koľajniciach, ale chuť sa hrať. A takto to so mnou pokračovalo počas celého okruhu.

               Samozrejme, keď sa nechceš hrať, nemusíš. Ale možno bude lepšie, keď si buď priplatíš za setup Cup alebo siahneš po niečom inom. Lebo v „bežnom“ MRS sú športové sedačky, nie škrupiny a aj obyč brzdy, nie z dvoch materiálov. Apropo prevodovka EDC. Asi by som aj ju chcel. Radí rýchlo (oboma smermi), v režime Race je totálne vypnuté ESP ale aj kecanie elektroniky (prídeš na 7 000 min-1, pípnutie a keď nepreradíš, tak ťa stopne obmedzovač. Akurát páky pod volantom sú pevné, takže v zákrute som musel neprirodzene manévrovať jednou rukou. I zvuk je o ničom. Zvonku len sem-tam náznak streľby a vo vnútri (vraj, lebo som mal veľkú prilbu) veľa syntetiky.

               Som na konci svojej eseje o novej generácii Renaultu Mégane R.S. Stretnutie to bolo síce krátke, o to ale viac živelnejšie a nespútané. Takže – aké sú tvoje kritéria správneho hot-hatch-u 😊?  


GALÉRIA - 39 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ