Renault Mégane Grandtour GT: Kým príde RS

Portfólio francúzskeho kombi je kompletné, kompakt dostať so štyrmi benzínovými a štyrmi naftovými motormi, tie najsilnejšie sú dostupné výhradne s najvyššou výbavou GT. Je dostupné v naftovej verzii s biturbom a výkonom 120 kW (165 koní), to však môžete trochu ušetriť a rovno zobrať slabšiu verziu, ktorú testoval kolega a máte fajnové cestovateľské auto. No ku GT patrí jednoznačne benzín a jeho 151 kW (205 koní), navyše je od turbodieslu lacnejší o 2 000 eur.

Športový podpis

Na prvý pohľad vidno, že toto nie je fleetový Mégane. Stojí na príplatkových 18-palcových kolesách a na exteriéri badať viacero odlišností od nižších výbav. Strešné lišty, zadný difúzor, špecifické nárazníky, tmavosivé zrkadlá, chrómové lemy a ... anténa? Tykadlo trčí do priestoru a nielenže ruší hladké línie dynamicky pôsobiacej a atraktívnej karosérie s vyváženými tvarmi, ale aj zhoršuje praktickosť prinajmenšom v tom ohľade, že pri vstupe na umývaciu linku ju treba odmontovať. Plutva by bola nielen praktickejšie, ale aj elegantnejšie riešenie.

Po stránke využiteľnosti a priestoru je na tom v interiéri Grandtour samozrejme lepšie ako hatchback, rázvor má väčší o 43 mm, dĺžku o 267 mm a viac priestoru pre batožinu. Aj v kabíne badať prácu oddelenia Renault Sport, ktoré tu zanechalo nielen plakety so svojim logom, ale aj športový volant potiahnutý perforovanou kožou (ktorý mimochodom nemôže byť vyhrievaný) a sedadlá s výraznými bočnicami a tvrdšou výplňou (vyhrievanie za 200 €). Celé to vyvoláva v spojení s modrým obšívaním a výbornou ergonómiu naozaj celkom športový dojem z posedu a uchopenia volantu, pozícia sa dá navyše veľmi dobre prispôsobiť v širokom rozsahu podľa potreby.

Nijako neutrpela každodenná použiteľnosť kabíny, len tie sedadlá sú trochu menej komfortné. Bežne urastení pasažieri sa na nedostatok priestoru nebudú sťažovať vpredu ani vzadu, poteší dostatok odkladacích priestorov a dva držiaky na drinky. Hlavným ovládacím prvkom je dotyková centrálna obrazovka, ktorá vyžaduje trochu času na zorientovanie sa, zistenie jej možností a jej prispôsobenie podľa vlastných preferencií. Po istej dobe si človek zvykne a z R-Linku sa stane použiteľný info-zábavný systém. Triafaniu dotykových tlačidiel hlasitosti po pravej strane sa dá vyhnúť používaním ovládania audia pod volantom, ktoré je v Mégane štandardom od najlacnejšej verzie. Ostatné nastavenia sú potom viac-menej jednorazovou záležitosťou a najlepšie je všetko si prispôsobiť v stojacom aute.

Nie je to hot hatch, ale skôr warm wagon

Po zorientovaní a nastavení sa môže konečne začať pravá Grand Tour. Prístrojový panel je v strede tvorený displejom s nastaviteľnou grafikou, spolu s náladovým podsvietením a farebnou témou sa mení podľa zvoleného režimu Multi-Sense. Prepínajú sa na displeji po vyvolaní ponuky, na rýchle vyvolanie športového režimu je vyhradené špeciálne tlačidlo, v ostatných verziách je na jeho mieste tlačidlo Eco. Mégane Grandtour GT tak jasne dáva najavo, že športovosť mu nie je cudzia. Len to musí dokázať aj na ceste.

Renault Mégane Grandtour GTTlačidlo R.S.Drive okamžite prestaví charakteristiku auta do športového režimu

Výbava GT zahŕňa aj športový podvozok, na príplatkových 18-palcových diskoch už s ním nie je komfort na takej úrovni ako v bežných verziách s menšími kolesami. Tlmiče nerovnosti filtrujú na úrovni a so cťou bránia pred rázmi z veľkých dier, predsa len sa však z otrasov prenesie do interiéru viac. Na druhej strane to má prínos v lepšej odolnosti auta voči náklonom v zákrutách, do ktorých má ešte jednu výraznú posilu. Tou je systém natáčania zadných kolies 4Control, no na jeho podporu v boji proti nedotáčavosti si treba chvíľu zvykať. Po jeho pochopení je však Mégane veľmi rýchly aj v prejazdoch oblúkov, ale pomáha aj zmenšením polomeru otáčania a teda zvýšením obratnosti.

Renault Mégane Grandtour GTKolesá na 18-palcových diskoch vyzerajú výborne, so športovým podvozkom však uberajú z komfortu

Renault Mégane Grandtour GT je rýchly aj vďaka jeho motoru, testovaný benzínový štvorvalec má rovnomerný priebeh výkonu bez trhania, veľmi dobre s ním spolupracuje dvojspojková sedemstupňová prevodovka EDC, ktorá je pre GT štandardom. Vodič má možnosť manuálneho radenia pod volantom, páčky sú pevne na stĺpiku riadenia a pri zatáčaní tak zostávajú na mieste, sú však dostatočne veľké a dajú sa dosiahnuť aj s vytočeným volantom. Pohonné ústrojenstvo je príjemne zladené a zvláda rýchlejšie tempo, po upokojení zase poteší veľmi kultivovaným chodom, aký naftový motor nemá šancu dosiahnuť.

Renault Mégane Grandtour GTBenzínový motor s výkonom 151 kW má sily nadostač a veľmi kultivovaný chod

Celkom veľa muziky

Cenová výhoda, kultúra chodu a vyšší výkon jasne hovoria za benzín a ani spotreba v teste na úrovni 6,9 l/100 km nedokáže byť protiargumentom. Výbava GT okrem dizajnových úprav ponúka aj naozaj bohatú výbavu, ktorá nevyžaduje veľa príplatkov. Osobne by som volil dobre hrajúci systém Bose, hoci z batožinového priestoru subwooferom vytlačí rezervné koleso. Z funkčných príplatkov príde vhod systém uľahčujúci parkovanie a sledovanie mŕtveho uhla v jednom balíku Pack City. Ostatné sú už potom vecou optického dotvorenia, balík systémov sledujúcich dianie pred vozidlom by som kvôli adaptívnemu tempomatu s unáhlenými reakciami vynechal, rovnako ako head-up displej.

Všetko ostatné je pri GT už v základe, od bezkľúčovej karty, cez výborné Full LED svetlá až po riadenie zadných kolies. Vo finále je tak Renault Mégane Grandtour GT veľmi obratným a schopným spoločníkom pre každého. Od jednotlivca, ktorý má rád výkon a svižnú jazdu, po rodinu, ktorej auto poskytne prakticky použiteľný priestor.


GALÉRIA - 29 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ