Renault Mégane Grandtour GT dCi: Zábava s rozumom

Aktuálnu generáciu Renault Mégane sme mali v redakcii v niekoľkých podobách. V trojteste sa stretol hatchback s benzínovým a kombi aj sedan s naftovými motormi. Kombi sa okrem toho predstavilo ako s naftovým motorom, tak aj vo verzii GT s benzínovým motorom - vrcholnou kombináciou štandardnej ponuky, samozrejme mimo RS. Teraz prichádza Mégane vo verzii, ktorá má kombinovať praktickosť, úspornosť a športovosť v jednom. Do akej miery to vôbec ide? Odpovedá auto s názvom dlhým ako týždeň pred výplatou: Renault Mégane Grandtour GT Energy dCi 165 EDC.

Praktickosť?

S karosériou kombi nemožno Méganu Grandtour uprieť vysokú dávku praktickej využiteľnosti. Bez ohľadu na to, že ide o športovo ladené GT. Štandardní európski dospelí cestujúci majú dostatok miesta pre seba aj svoju batožinu a na prípadné sťahovanie je tu klasická variabilita sklopných zadných operadiel. Čo viac si priať?

V rámci športovejšieho ladenia interiéru nič posádku neobmedzuje. Zmeny spočívajú viac-menej v optických doplnkoch a inom tvare volantu. Jedna podstatná vec tu však je a aj naftové GT mi po dlhšej ceste potvrdilo, že GT sedadlá nie sú tak komfortné, ako tie bežné. Treba jednoducho počítať s tvrdšou výplňou a tesnejším tvarovaním, inak je všetko v maximálnom poriadku a presne tak, ako som písal pri teste benzínového GT.

Úspornosť?

Presne v tom istom teste som spomínal, že ak naftové kombi, tak namiesto GT by som radšej volil slabší 96 kW Grandtour, ktorý aj v najvyššej verzii o takmer 3 000 eur lacnejší. Nový bi-turbo diesel s objemom 1,6 litra je vrcholom naftovej ponuky, moje predpoklady však naplno potvrdil. Keď GT, tak radšej benzín. Benzínové GT je totiž o 2 000 eur lacnejšie, má o 40 koní viac, na 100 km/h šprintuje o 1,5 s rýchlejšie a jednoducho sa do Méganu GT hodí viac.

Čísla hovoria jasne, hoci diesel s dvoma turbami vie na pocit zatiahnuť silnejšie, má totiž o 100 Nm viac ako benzín s rovnakým objemom. Naftový motor je samozrejme aj menej kultivovaný, hoci je odhlučnený dobre. Navyše má pre GT vždy štandardne montovaná dvojspojková prevodovka pri dieselovom motore o jeden prevod menej, k benzínu je 7-stupňová. Jediným esom v rukáve dieselu potom zostáva iba nižšia spotreba. O jeden liter paliva na 100 km (priemer v teste 6,0 l/100 km)však nie je úplne eso, ani kráľ. Či sa oplatí hrať s naftou potom už ukáže iba kalkulačka a výpočet návratnosti, ktorá rozhodne nebude krátka.

Športovosť?

Motor športový charakter auta mierne podkopáva, o podvozku sa to povedať nedá. Systém 4Control treba trochu dostať do krvi a zvyknúť si na trochu nárazový nástup natočenia kolies. V zákrutách však zvláda krkolomné kúsky a konečne majú zmysel aj tie výrazne tvarované tvrdé sedadlá, v ktorých ma opiera o bočné vedenie. Stabilitu autu zvyšuje aj tuhší podvozok a 18-palcové kolesá, ktoré sa podieľajú na minimálnych náklonoch, filtrovanie nerovností zostáva na pomerne slušnej úrovni.

Nakoniec mi zostáva iba uznať, že Renault Mégane GT v rozumnej miere spája praktickosť, úspornosť aj športovosť. Naozaj sa mu to darí, len sa trochu ťažko hľadá jeho opodstatnenie, keď je v ponuke lacnejší, výkonnejší a nie oveľa smädnejší benzínový motor. Takže môj názor: ak Mégane GT, tak benzín. A ak Mégane na dlhé cesty a s naftovým motorom, tak radšej motor 1.6 dCi s jedným turbom, vyhadzovať peniaze na drahé biturbo má zmysel iba vtedy, ak sa majú reálne vrátiť, čo asi tak skoro nebude.


GALÉRIA - 16 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ