Renault Mégane: Dlhý, široký a bystrozraký

Podobne ako v rozprávke, každý karosársky variant ponúka  to svoje. Nuž priatelia, vyložte si spokojne nohy, nalejte si pohár niečoho dobrého a nechajte sa unášať naším pohľadom na moderné jedno v troch (😊).

Sólo pre benzín

Červený hatchback pôsobí v rámci tejto trojice dosť extrovertne, ale s výkonom 97 kW z preplňovaného benzínového štvorvalca farba príjemne ladí. Vnútorným a batožinovým priestorom je to štandardný kompakt, s jedným dieťaťom v pohode, pri viacerých vám už môže byť tesno. Zapadnutie do kabíny je príjemné, pozíciu za volantom a štartovacie tlačidlo som našiel naozaj rýchlo.

Mégane je jedným z posledných modelov na trhu, ktorý nepodľahol trojvalcom. Zvukový prejav spod kapoty je tak príjemný v celom rozsahu otáčok. Motor 1.2 TCe sa na test dostavil vo svojej silnejšej verzii (druhá má 74 kW), ktorej dynamika konečne zodpovedá exteriéru. Pamätám si totiž tento motor ešte z predchodcu a tam rozhodne neohúril. Teraz je však príjemne živý s výrazným ťahom najmä v stredných otáčkach. Vytáčať ho do výšin je podobne ako pri mnohých konkurenčných agregátoch zbytočné. Spotreba sa pri svižnej jazde pohybuje okolo 7 l/100 km, ale s krotkou pravou nohou sa dá aj za menej.

Renault Mégane Keď nepotrebuješ veľa. Hatchback je akurát.

S tým celkom ladí aj nastavenie podvozku, ktorému je bližší komfort než športová precíznosť. Chvíľu sa som si na to zvykal a potom som sa začal zabávať. Mégane síce po ceste jemne pláva, s pneumatikami rozmeru 205/55 R16 žiadne prekvapenie, ale vo finále bez stresu vždy urobí to, čo mu vodič prikáže. A to je naozaj príjemné.

Elegancia bez bolesti

Hovorí si síce GrandCoupé, ale je to iba honosne znejúce pomenovanie pre sedan, nástupcu modelu Fluence. Nijako ho však tým nechcem zhadzovať, sedan je totiž veľmi príjemným spoločníkom a svojich dvoch parťákov s piatimi dverami prekonáva vo viacerých aspektoch, než len v dizajne. Okrem toho, Fluence bol viac low-cost verziou, Mégane GrandCoupé je po technickej stránke totožný s karosériami typu hatchback aj kombi. Po B-stĺpik je s nimi viac-menej totožný, atraktivitou zadných partií však prináša na cesty nepochybne viac šarmu a nejedného okoloidúceho môže presvedčiť, že ide o Talisman.

Iné tvary znamenajú niekoľko zásadných odlišností. Rázvor má rovnaký ako kombi GrandTour, ale z celej trojice je práve sedan najdlhší, zadný previs má niečo cez jeden meter. Ponúka preto najviac miesta na batožinu v základnom usporiadaní – až 550 litrov. Prekonáva tak aj kombi, nevýhodou sedanu je samozrejme menší vstupný otvor: odvezie teda síce viac, ale iba menších predmetov.

Na priestor v pozdĺžnom smere si Mégane GrandCoupé môže dovoliť byť štedrý, kvôli elegantnému tvaru však musí aj niekde pošetriť. A nebude to nikde inde ako pri výškovom priestore zadných cestujúcich, ktorých bude pri výške cez 185 cm obmedzovať strop, čo nakoniec nie je až také zlé vzhľadom na to, ako často sa vzadu vozia takí dlháni.

Podstatne častejšie oceňovanou prednosťou GrandCoupé bude jeho komfort. Autá s trojpriestorovou karosériou sú viac populárne na zaostalejšom východe, preto je to mu prispôsobený aj podvozok. Dobrou správou je to aj pre nás v strede, poddajne nastavené pruženie totiž na našich cestách funguje výborne a auto veľmi dobre filtruje nerovnosti. Zadné tlmiče sú navyše uložené v priestore lepšie izolovanom od posádky, na palube je tak v sedane celkovo najväčší kľud. Pri plavnej jazde potom ani nevadí, že riadenie je hluché ako poleno a manuálna prevodovka by mohla mať presnejšie vymedzené dráhy.

Renault Mégane Väčšie veci áno, dlhšie žiaľ nie. Aj tu treba sklopiť zadné operadlo.

Motor testovaného sedanu je už klasikou medzi dieslami: 1,5 litrový štvorvalec dCi so všetkými jeho neduhmi aj prednosťami. Medzi tie prvé patrí hlavne výrazný turboefekt, zato silnou stránkou je spotreba okolo 5 litrov na 100 km. Pod tento fakt, rovnako ako nízky aerodynamický hluk, sa opäť mierne podpisuje tvar sedanu, za ktorým je odlišné vírenie vzduchu. Celkovo tak Mégane GrandCoupé pôsobí ako taká malá komfortná limuzínka.

Triezvy mix

               A kombi Grandtour? Žiadne výraznejšie emócie, žiadne výraznejšie čačky-mačky (na to je GT), „len“ voľba z rozumu? Možno (😉). Za mňa z trojice karosárskych variant topka, lebo mám kombíky jednoducho rád. Páči sa mi ich praktická stránka aj fakt, že pri nakladaní vecí sa človek extrémne obmedzovať nemusí.

Grandtour ponúka celkom rozumné stvárnenie – rovné bočnice a žiadne obmedzujúce výstupky. Dno má (už tradične) dve polohy a dokonca je aj rozdelené na dve samostatné časti. Potiaľto je všetko v poriadku. Avšak, aj jednoduché riešenia majú svoje malé nedokonalosti. Chýba mi tu diera na prevoz dlhých predmetov, masívnejšie háčiky a menej náročnejšia manipulácia s krycou roletou (ľahko sa odblokuje, ale masívna časť s rúčkou padá do priestoru, takže je treba ako keby vytočiť smerom hore a zaaretovať pod hlavové opierky).

Renault Mégane Hmmm, na naloženie lyží treba jednoznačne sklopiť časť zadného operadla.

Malé odkladacie mínusy sú aj vzadu – akosi veľmi nie je kde odložiť fľašu s nápojom. Lenže, ponuka priestoru je famózna. V štandardnom teste veľkosti priestoru (nastavím si sedadlo vodiča a sadnem si za seba) obstál Grandtour na výbornú. Keby som chcel, môžem sa dozadu doslova ležérne „vyvaliť“ (pokiaľ by sa mi chrbát nezlomil). Fakt paráda. A jednotku si zaslúžia aj predné sedadlá spolu s možnosťami nastavenia volantu (v hornej polohe som takmer ledva cez neho videl 😊). Pre niekoho je takýto fakt zbytočnosť, lenže je dôležité aby sa auto prispôsobilo nám, nie my autu.

Dve hlboké diery, dve malé radosti. Zmestia sa do nich drobnosti ale aj prípadný pohár s kávou. Dve hlboké diery, dve malé radosti. Zmestia sa do nich drobnosti ale aj prípadný pohár s kávou.

A tu som si s Mégane celkom sadol, aj keď sme sa úplne porozprávať nevedeli (žeby hudba budúcnosti?). Ale kecať s autom je už trošku dosť úchylačina. Ja som sa skromne uskromnil napríklad s možnosťou vizuálneho zobrazenia centrálneho displeja, zmenou farby a dizajnu ukazovateľov alebo aj s tým, že som si mal kde odložiť môj dosť neforemný mobil. Naozaj som skromný.

Veď aj motor je v podstate skromný. Ako poznamenal Miloš vyššie, má svoje turbodierické obmedzenia. Najmä v spodných otáčkach sa z diery stáva priehlbina. Musel som mať tento fakt zakomponovaný v makovici. Preto radšej podradenie a šup trošku do otáčok. Síce jednapäťka, ale pre rodinu a celkové smerovanie auta úplne postačuje. V podstate sa ani nečudujem, že ho automobilka už tak dlho vyrába. Síce extrémne neohúri, ale ani nenaštve. A jazdí takmer zadarmo.

3 v 1

               Takže? Hatch je parádne obratný, sedan charizmatický, kombi praktické. Nakoniec vždy o výbere karosárskeho variantu rozhodnú osobné preferencie (a možno aj cena). Podobne ako výber motora – preplňovaná jednadvojka sa javí ako vskutku veľmi rozumné riešenie (a dá skombinovať s dvojspojkovou prevodovkou). Takže? Koľko ľudí, toľko chutí vie Mégane sprostredkovať. A to ešte ponúka aj športové GT a všetci čakáme na R.S.  


GALÉRIA - 38 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ