Renault Alaskan: Takmer zabudnutá chlapská hračka

Samozrejme, názor na vec záleží od uhla pohľadu. Preferované kategórie áut majú v súčasnom svete mnoho výhod, no s mnohými sa okamžite spájajú aj rôzne predsudky či rovno odsudzovania naviazané na veľkosť ega týpka za volantom. Platí to najmä vo svete veľkých a drahých SUV prestížnych nemeckých značiek, kde veľkosť ega neraz znamená netolerovanie cestných ba ani fyzikálnych zákonov. Ale kam zaradiť majiteľa veľkého terénneho pick-up-u? Odpoveď som sa snažil nájsť za volantom nového Renaultu Alaskan.

Dlhá cesta

               Veľký terénny pick-up prešiel rokmi veľkými zmenami. Vždy bol chápaný ako odolné pracovné náradie schopné odviezť kvantum nákladu nehostinnou krajinou. Bez ohľadu na značku (a vierovyznanie) sa pracovné montérky vodičov začali meniť na pohodlné šortky či iné športové odevy. Veľký pick-up sa zmenil (aj) na auto aktívne žijúceho majiteľa s mnohými koníčkami vyžadujúcimi prevoz väčších vecí. Napríklad koňa, vodného skútra, motocykla... V prípade potreby sa dá na korbe aj prespať či vykonávať inú záslužnú činnosť. Na potreby moderných ľudí zareagovali aj automobilky výraznou modernizáciou, omladením.

Možno práve takéto alebo podobné pohnútky donútili Renault, že si od spojenca Nissan zobral model Navara a prerobili ho (alebo ju) na svoj obraz. Vznikol tak Alaskan, prvý veľký pick-up automobilky Renault (ani si nepamätám, že by Renault niekedy podobný model vyrábal), mašinka súca na mnohé oddychovo-relaxačné činnosti. Ale nie len to.

On-road

               Aj keď to tak možno nevyzerá, Alaskan je na bežnej ceste veľmi komfortný. Tuhý rám a veľké kolesá navyše zaručujú akýsi zvláštny jazdný pocit – tuhosť v každom detaile a nebojácnosť z nekvalitných ciest. Ale to k dokonalému pocitu nestačí. Alaskan pridáva aj špičkovú výbavu a hlavne silný motor. Pre mňa je to celkom „záhada“ (J). Objemovo relatívne malý štvorvalec s prázdnym autom nemá väčší problém, pritom si udržiava hodnoty priemernej spotreby na veľmi civilných číslach (cca 6,5 – 7 l/100 km). Istú zásluhu na tom má (zrejme) aj kratšie sprevodovanie (za seba by som ale manuál vymenil za sedemstupňový automat). Páči sa mi ale opojný pocit záťahu a istý vydesený pohľad okolojazdiacich. Áno, trošku vydesený či skôr rešpektujúci. Alaskan je kus auta s ktorým sa merať chce málokto. Treba si ale zvyknúť ešte na jednu vec (a výrazne ju vryť do šedej mozgovej kôry) – riadenie je off-road-ové, čiže pomalé. Na zmenu smeru treba s volantom poriadne točiť, skoro ako s vysokozdvižným vozíkom.

               Otázne je, ako by si Alskan poradil s plným nákladom. Na sebe totiž odvezie skoro tonu a utiahne 3,5. Dohromady ako jazdná súprava 6 ton (drobček).

Off-road

               Ozajstný off-road som neskúšal, len jemnú necestu. Neviem prečo, ale sediac v kožených sedadlách som nemal potrebu ani myšlienku ísť skúšať niečo drastické. Ale ak by bolo treba, okrem tradičnej redukčnej prevodovky Alaskan (podľa výbavy) disponuje aj uzávierkou zadného diferenciálu. V konečnom dôsledku ale jeho priechodnosť závisí od vhodne zvolených pneumatík.

Ideál?

               Z ovládateľsko-užívateľského za mňa určite. Parádne, masívne urobené auto s charakterom. Vzhľadom na množstvo doplnkového sortimentu sa dá aj slušne prispôsobiť. Len päť metrov na dĺžku (aj napriek neuveriteľnej manévrovateľnosti), mohutná stavba a menšia praktickosť v zmysle každodennej využiteľnosti nemusí každému sadnúť. Väčšina aj tak siahne po „rozumnejších“ SUV.


GALÉRIA - 38 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ