Renault 5 6x6: Fakt vznikol, pretože... Prečo nie?

Uznajte sami. Renault potreboval nahradiť svoju štvorku niečím podobne jednoduchým. A aj s minimom výbavy (volant, sedadlá, pedále…) dokázali vytvoriť nákupnú tašku, ktorá valcovala predajné čísla, občas aj rally a pokúšala sa dokonca dobyť Ameriku s odporným názvom “Le Car”. 

V tom, aký je Renault 5 jednoduchý a nedokonalý, je skrátka hrozne chic. Asi ako pes, ktorý narazil do steny, lebo naháňal muchu, či stewardka, ktorá vám chce rozliatou kávou na spodnej časti košele niečo naznačiť. 

A potom je tu toto. Za týmto niečím stoja v prvom rade dve veci: Istý Christian de Leotard a francúzska karosáreň Tissier, ktorá už prerobila do šesťkolesovej podoby niekoľko francúzskych strojov - napríklad Citroën CX či DS, SM, XM… aké len chcete.

Christian de Leotard patril vo Francúzsku k tým zámožnejším, a podľa svojich slov, “znudený zo šoférovania Ferrari, Porsche, či iných playboyovských áut, sa začal obzerať po niečom inom.” Musíme mu veriť, za šesťkolesovou päťkou sa otočí aj Stewie Wonder. 

Lenže toto auto má silný príbeh.

Gule veľkáča

De Leotard nechal najprv prepracovať do šesťkolesovej podoby strieborný Renault 5 TS z roku 1976. Človek by povedal, že už pôvodná päťka nemala síl na rozdávanie, ale tu sa výkon prenášal na všetkých 6 kolies zložitou, a nie príliš spoľahlivou technológiou Sinpar. Pri vývoji nastali problémy a po niekoľkých zničených prevodovkách a hriadeľoch, zostal prvý exemplár s pohonom 6x4 prelakovaný do zelenej farby a so šviháckymi diskami.

Nevadí, de Leotard príliš dlho neváhal a postavil ďalší exemplár - tentoraz R5 Alpine a šiel ho otestovať do trochu nehostinnejšieho prostredia - na Rally Paríž-Dakar 1980 (…pričom predchádzajúce 5 TS 6x4 mu slúžilo ako servisné vozidlo. Skrátka frajer.) Veľa sa o jeho účasti na Dakare nevie, tak isto, ako výsledky preteku, či technické údaje vozidla, ktoré takmer nikomu doposiaľ neposkytol. 

Ešte väčšie gule: Turbo 2

Čo však vieme stopercentne je to, že existoval ešte jeden exemplár. A ten chcete: Renault 5 Turbo 2 6x4!

Pôvodný šesťkolesový krémeš mal motor vpredu a pohon všetkých šiestich, čo však Turbo 2 s motorom uprostred? De Leotard vyriešil problém celkom nonšalantne. Nachádzajú sa v ňom rovno DVA motory – sú rozdielne, no spriahnuté identickými päťstupňovými prevodovkami. Dalo sa jazdiť s obomi, alebo len s jedným motorom – jedno ktorým z dvoch. 

Fun fact: spotreba bola údajne vyššia s turbomotorom. Len tak, keby to niekoho zaujímalo.

Tento exemplár však nikdy nebol úplne dokončený, na dokončenie čakal v garáži až do roku 2002. Vtedy, za doposiaľ neznámych okolností, garáž vyhorela a z turbokrémeša zostal len rám a roztopený laminát. Stále však existujú ľudia, ktorí majú záujem ho dostavať, podľa posledných informácií, však zostal incident doteraz nedoriešený poisťovňou a auto (alebo to, čo z neho zostalo) stojí na svojom pôvodnom mieste. 

Nás zaujíma len jedno: kto sa oň postará a privezie ho sem?


GALÉRIA - 32 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ