Filtrovať podľa:

Dôvodom životných zmien je „malý“ vírus, ktorý razantne vstúpil aj do pretekárskych životov – seriál vrchárskych pretekov s veľkou pravdepodobnosťou tento rok skončil. Ale ako to tak býva, pretekár je pretekár aj vtedy, keď sa nepreteká. Aj Ján Miloň sa musel prispôsobiť aktuálnemu stavu. Vymyslel si novú „zábavku“, víziu, métu – Rally Dakar 2021. Hovorí sa, že nie je kopec ako kopec. Čo donútilo „vrchára“ zmeniť myslenie a preorientovať sa na kopce pieskové, a hneď na najťažšej svetovej vytrvalostnej rely? Môj pretekársky život má niekoľko rozmerov. Prvým je pretekanie ako také, druhým záväzky voči reklamným partnerom a podporovateľom. Keďže po vypuknutí pandémie sa moja pretekárska sezóna okamžite skončila, pomyselne mi zostali len záväzky voči partnerom. Preto som chcel vymyslieť a ponúknuť im niečo špeciálne, významné a zároveň aj divácky sledovateľné. Samozrejme, v lete je takýmto seriálom „neskromne“ Formula 1 (aj keby som veľmi chcel, sem by som sa dostať nevedel), v zime...

Akože dosť dobré aj odvážne. Na veľtrhu spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES) v americkom Las Vegas už odhalili model štúdie lietajúceho stroja v plnej veľkosti. No nech sa páči. Hyundai je prvou automobilkou, ktorá sa pripojila k iniciatíve Uber Elevate. Štúdia vznikla čiastočne pomocou otvoreného konštruktérskeho procesu spoločnosti Uber. Ide o prístup inšpirovaný NASA, ktorý zrýchľuje prvotné inovácie tým, že voľne sprístupní koncepty konštrukcie lietajúcich vozidiel a každá spoločnosť ich môže potom použiť a upraviť si ich pomocou vlastných technológií. V rámci tohto partnerstva bude Hyundai vyrábať a rozmiestňovať lietajúce stroje a Uber poskytne služby potrebné pre podporu leteckej prepravy, prepojenie na pozemnú dopravu a zákaznícke rozhranie prostredníctvom siete na spoločné využívanie leteckej prepravy. Obe strany zároveň spolupracujú na konceptoch infraštruktúry pre podporu pristávania a vzletu nového druhu vozidiel. PAV (Personal Air Vehicle – osobný lietajúci stroj) S-A1 je elektricky poháňaný, vertikálne vzlietajúceho a pristávajúci stroj (eVTOL) so základnými charakteristikami: ●             Je navrhnutý...

V roku 1975 bol Európskym autom roka (Car of the Year). Vyrábal sa neuveriteľných 17 rokov. Dokonca sa o ňom hovorí ako o poslednom skutočnom Citroën-e. Nič z toho mu ale nepomohlo k neutíchajúcej sláve, skôr dal pomyselný klinec do rakvy originálnej francúzskej značke. Bol však natoľko technicky prelomový, že aj v súčasnosti vzbudzuje obdiv nejedného technického fajnšmekra. Presne taký je nasledovník nezabudnuteľného (Fantomasovho) modelu DS, Citroën CX. Odpor vzduchu                   Vyznáš sa vo fyzike? Ak áno, isto ti niečo povie „súčiniteľ (koeficient) odporu vzduchu“ so skratkou cx (niekde aj Cx). Práve naň odkazuje označenie CX. Keď s ním v roku 1974 automobilka prišla, mal na vtedajšie pomery neuveriteľnú hodnotu, len 0,36. Aerodynamika veľkej novinky bola jej silnou stránkou, podobne ako aj progresívny podvozok s hydro-pneumatickým pružením schopným odfiltrovať nejednu nerovnosť, no podvozok vedel meniť aj svetlú výšku. Mnohí vtedajší novinári o ňom písali ako o systéme vďaka ktorému sa CX nad...

V továrni sa každý deň vyrába 1 400 vozidiel vrátane 1 050 kusov modelu Dacia Duster. Prvá generácia bola uvedená do výroby v roku 2010 a odvtedy sa v Rumunsku vyrobilo viac ako 1,7 milióna vozidiel. Hlavnými vývoznými trhmi sú Francúzsko, Taliansko a Španielsko, pričom sa predávajú v 44 krajinách. Nová Dacia Duster je najpredávanejším SUV v Rumunsku a druhým najpredávanejším modelom na domácom trhu po Dacii Logan. Taktiež sa hrdí titulom  „Auto roka 2018“ v Rumunsku a slávne britské noviny, The Sun, venovali počas tradičného Gala vozidlu titul "Value Car of the Year". Na slovenskom trhu Predaje značky Dacia od jej uvedenia na slovenský trh neustále rastú. Za rok 2018 prekročila magickú úroveň 5 000 vozidiel a dosiahla trhový podiel 4,8 %. Duster suverénne vedie v tohtoročných predajoch medzi SUV vozidlami Slovenska v segmente C. Zároveň je aj 2. najpredávanejším tuzemským automobilom súkromnej klientele. Trhový podiel značky Dacia v porovnaní s predošlým...

V 80tych rokoch minulého storočia bola automobilka Peugeot považovaná za veľmi konzervatívnu – lebo dominantne vyrábala len veľké sedany ako 504 alebo 505. Peugeot a výraznejší malý model dovtedy akosi nešli dohromady. Až v roku 1983 sa udiala prelomová zmena. Práve v tom roku automobilka spustila výrobu modelu 205, ktorý mal aj veľký nábeh na titul Európske auto roka. Nestalo sa tak, jemne ho prebehol Fiat Uno. Kto si ale pamätá na Uno? Ktorý model je viac zarezaný v srdciach automobilových fanúšikov? Uno to fakt nie je... Všehochuť                Malý Pug (vyrábal sa s troj- a päťdverovou karosériou, ale aj ako kabriolet) mal vpredu klasickú nápravu typu McPherson, vzadu bola síce jednoduchá vlečená náprava, ale odpružená priečnymi skrutnými tyčami, ktoré oproti vinutým pružinám neuberali objem z pekne širokého a plochého batožinového priestoru. Maličkosť? Možno, no neraz celkom rozhodujúca, podobne ako široký výber rôznych motorov s objemami od 954 do 1 905 cm3....

Piccard za volantom modelu Hyundai Nexo vyštartoval v pondelok 25. novembra 2019 z vodíkovej čerpacej stanice FaHyence v Sarreguemines vo východnom Francúzsku, neďaleko hraníc s Nemeckom. Toto miesto bolo zvolené s ohľadom na príspevok oblasti Grand Est Region k zodpovednej mobilite. Do cieľa, ktorý bol vo francúzskom národnom múzeu letectva a kozmonautiky (Musée de l'Air et de l'Espace) v Le Bourget pri Paríži, došiel nasledujúci deň. Prekonal tak vzdialenosť 778 km. Toľko doteraz neprešiel na jednu náplň palivových nádrží nijaký sériovo vyrábaný automobil poháňaný vodíkovým palivovým článkom. Bertrand Piccard, ktorý sa v minulosti preslávil extrémnymi výkonmi v oblasti letectva, ako prvý nonstop oblet Zeme v balóne Breitling Orbiter a prvý oblet zeme na lietadle Solar Impulse, poháňanom slnečnou energiou, počas rekordnej jazdy postupne viezol niekoľko spolujazdcov. To poskytlo jeho hosťom príležitosť zoznámiť sa s ekologickým automobilom novej generácie, vymeniť si skúsenosti v oblasti ochrany životného prostredia a pohľady na trvale udržateľný...

Ak budeš mať pocit, že nasledujúce riadky sú nadsadené, alebo inak špecificky „bohémske“, je tomu tak. McLaren F1 je vo všetkých ohľadoch aj pohľadoch priekopnícky počin, ktorý aj po dvadsiatich rokoch nemá obdobu. Zároveň sa stal ikonou a vzorom mnohých, a mnohý sa sním aj rovnali či sa pokúsili čo i len trošku porovnať. Anglická škola                Nesmrteľný Colin Chapman vedel, že jazdný zážitok nie je len o výkone, ale hlavne o ľahkosti spojenej s primeraným výkonom. Myšlienku si časom osvojili mnohé „garážové“ automobilky, ktorých je v Spojenom kráľovstve neúrekom. Aj Gordon Murray chcel túto myšlienku rozvinúť, nie zľahka ale rovno ju priviesť k automobilovej superšportovej dokonalosti. V roku 1988 si počas čakania na let zľahla nakreslil návrh trojmiestneho superauta. Oslovil ním ďalšie automobilové eso - Rona Dennisa, aktívne žijúceho pretekmi monopostov F1. Gordon totižto chcel mnohé technické „fičurky“ z návrhu monopostov použiť pri konštrukcii nového auta. Ron súhlasil, pričom k sebe...

Vozidlo odovzdali Svätému otcovi vo Vatikáne Christophe Dridi, generálny riaditeľ Renault Rumunsko a generálny riaditeľ Automobile Dacia SA, a Xavier Martinet, generálny riaditeľ Renault Taliansko počas návštevy pápežovej rezidencie vo Vatikáne. Papamobil má bielu farbu karosérie v kombinácii s béžovými interiérom. Exkluzívny Duster má dĺžku 4,34 metra a šírku 1,80 metra, a bol upravený oddelením prototypov a tímom Dacia Special Needs v Rumunsku v spolupráci s výrobcom autobusov Romturingia. Má päť sedadiel, z ktorých jedno zadné je obzvlášť pohodlné. Vozidlo tiež integruje unikátne riešenia a príslušenstvo špeciálne navrhnuté tak, aby bolo vhodné pre použitie, ktoré mu Vatikán určí - veľké strešné okno, odnímateľná sklenená nadstavba, o 30 mm nižšia svetlá výška, ako aj vnútorné a vonkajšie podporné prvky.  “Týmto darom pre Jeho svätosť Skupina Renault obnovuje silné a trvalé odhodlanie postaviť človeka do centra svojich priorít“, vyhlásil Xavier Martinet, generálny riaditeľ Renault Taliansko.

Rok 2019 je jubilejným rokom, pretože práve v tomto roku Citroën oslavuje 100. narodeniny, a slovenský Citroën 2CV klub si dožičil taktiež okrúhly 20ty zraz. Aká pekná náhoda (J). Malý zraz pozitívnych vozidiel Tradičný zraz historických vozidiel Citroën 2CV je zrazom áut, ktoré robia radosť aj veselosť všade tam, kde sa objavili. Pre Citroën bol zraz výborným spojením jedného z ikonických vozidiel vo svojej 100 ročnej histórii s modernou modelovou ponukou, prezentovanou nielen v kolóne ako sprievodné vozidlá, ale aj pri návšteve v predajnom mieste značky, tento krát v showroome AMM Prešov. Citroën 2CV poznáš hlavne vďaka francúzskym komédiám s Funesom - veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora. Objavuje aj v ďalších filmoch, z najznámejších napr. James Bond vo filme For Your Eyes Only.     Zábavný Citroën sa vyrábal v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy - malo umožniť...

V priebehu najbližších piatich mesiacov bude Alonso úzko spolupracovať s dakarským tímom Toyota Gazoo Racing. Aby sa zoznámil s nárokmi súťaží rely, s Toyotou Hilux sa podrobí intenzívnemu tréningovému programu na území Európy, Afriky a Stredného východu. Dvojnásobný víťaz pretekov 24 hodín Le Mans a držiteľ majstrovského titulu zo svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA, dvojnásobný majster sveta Formuly 1 a víťaz pretekov 24 hodín v Daytone, sa pokúsi opäť posunúť svoje jazdecké schopnosti – jazda v teréne má svoje výrazne špecifiká aj úskalia.   Fernando aktuálne trénuje v juhoafrickej púšti, potom sa od 13. do 14. septembra prvýkrát (mimo súťaže) zúčastní pretekov Harrismith 400 v Juhoafrickej republike, ktoré sú piatym kolom juhoafrickej série (SACCS). Vozidlá Toyota sa na Rely Dakar sú obľúbené u súkromných aj továrenských tímov. Napríklad v ročníku 2019 budú tvoriť viac než štvrtinu z celkového počtu nasadených vozidiel v kategórii automobilov. Toyota Hilux v rukách Nassera Al-Attiyaha z Kataru, niekdajšieho...

Aktuálne príspevky

Jantar Team: Z kopcov na pretekársky vrchol

Uber a Hyundai: Lietajúci taxík

Toyota GR Yaris: Pohon všetkých kolies s najsilnejším produkčným trojvalcom na svete

Volkswagen: Golf č.8 je už v predpredaji