PSA a Opel: Už je ruka v rukáve

Všetko sa začalo 6. marca, v predvečer ženevského autosalónu sa potvrdili špekulácie o tom, že by Francúzi mohli prevziať nemeckú značku Opel a britskú Vauxhall od GM. Vedúci predstavitelia vtedy naštartovali proces, ktorý by mal vytvoriť druhú najsilnejšiu automobilovú skupinu v Európe za Volkswagenom. Spoločný trhový podiel všetkých piatich značiek (Opel/Vauxhall, Peugeot, Citroën a DS) na celoeurópskom trhu je 17 percent.

Michael Lohscheller, Opel a Carlos Tavares, PSAMichael Lohscheller, Opel a Carlos Tavares, PSA

Opel by mal do 100 dní predložiť akčný plán, ktorý ho s pomocou synergií s PSA vráti do čiernych čísel do roku 2020. Pod synergiami si môžeme predstaviť najmä spoločný vývoj, alebo presnejšie využitie platforiem PSA pre nové Ople. Popri crossoveroch Crossland X a Grandland X sa to bude týkať predovšetkým novej Corsy (2019), ktorá by mala byť súrodencom Citroënu C3. V oblasti ľahkých úžitkových vozidiel Opel preberá modely od Fiatu (Doblo) a Renaultu (Trafic, Master), čo sa začne od roku 2018 tiež meniť.

V druhej polovici roka by sa mala dokončiť ešte akvizícia európskych aktivít GM Financial. Proces je teraz v rukách viacerých úradov.

Dlhá história

Adam Opel začal v roku 1862 vyrábať šijace stroje, od roku 1886 pridal bicykle a v roku jeho firma 1899 vyrobila prvý automobil. Vtedy už podnik viedli jeho synovia, pretože Adam zomrel v roku 1895. Vozidlo vzniklo v spolupráci s kováčom Friedrichom Lutzmannom, ktorý sa už dlhší čas venoval vývoju automobilu. Spolúpráca však trvala len dva roky, po rozchode sa Opel dohodol na licenčnej výrobe s francúzskou značkou Darracq. Tá trvala do roku 1907 pritom už v roku 1902 ukázal Opel aj vlastné auto.

V roku 1911 kompletne vyhorela továreň Opel, čo podnietilo investície do nových technológii. Po Prvej svetovej vojne tak Opel prišiel s pásovou výrobou, čím sa darilo znižovať náklady a zvyšovať zisky. Aj vďaka svojej robustnosti sa koncom 20-tych rokov stal Opel lídrom na nemeckom trhu s podielom až takmer 40 percent. V roku 1929 firmu odkúpil americký koncern General Motors (vtedy na 80 percent, zvyšok v roku 1931). V roku 1935 bola postavená druhá továreň v Brandenbursku na výrobu úžitkových vozidiel Blitz. Koncom 30-tych rokov sa Opel stal najväčšou automobilkou v Európe s ročnou produkciou presahujúcou 100 000 vozidiel. Na začiatku vojny bola továreň viac-menej odstavená, pretože Nemecko nemalo dostatok dôvery k vlastníkom, aby im zverilo vojenskú výrobu. Až v roku 1942 sa v Rüsselsheime začali vyrábať diely pre lietadlá a tanky. V roku 1945 boli obe továrne zbombardované, následne po vojne si všetko odniesli Rusi, aby z modelu Kadett vznikol Moskvič.

GM po znárodnení továrni začiatkom vojny mohlo odpísať všetky svoje investície v Nemecku a po vojne nevedelo, čo sa bude diať. Len zásahy americkej vlády zabránili úplnej likvidácii Rüsselsheimu. GM dostalo svoju továreň späť, aj keď v zúboženom stave. S odhodlaním bývalých zamestnancov sa začlo s jej obnovou a tiež s výrobou prvých automobilov - ľahkých nákladiakov Blitz. V roku 1948 sa s modelom OIympia obnovila aj výroba osobných vozidiel. GM po internej analýze situácie zvažovalo, že sa Opla zbaví, pretože finančná situácia bola veľmi neistá. Alfred P. Sloan však dokázal ostatných vo vedení GM presvedčiť, aby Oplu dali šancu.

General Motors ešte v roku 1925 kúpil tiež britskú automobiku Vauxhall. Od nej si Opel zobral základ na nový Kadett predstavený v roku 1962. GM sa po vzore Fordu rozhodlo v 60-tych rokoch zblížiť svoje európskej značky. Spočiatku len technikou, avšak na začiatku 80-tych rokov už obe firmy predávali rovnaké autá, všetky Vauxhally boli už len prezlečené Ople. Ešte na začiatku 90-tych rokov GM využívalo zisky z Európy na vykrytie svojich amerických strát, no v roku 1999 sa skončila dobrá éra a Opel už odvtedy generoval len straty. Po kríze v roku 2008 chcelo GM Opel predať, dohoda s Magnou však bola nakoniec odvolaná. V roku 2012 sa začalo spojenie s PSA Peugeot Citroën, GM vtedy s cieľom znížiť náklady.prevzal 7-percentný podiel vo francúzskom koncerne a stal sa jeho druhým najväčším akcionárom. Na konci roka 2013 ho však opäť predal. Pre koncern GM vyvýjal Opel viacero dôležitých platforiem, modely Corsa, Astra, Cascada či Insignia sa predávajú aj v Amerike ako Buick resp. v Austrálii ako Holden. Výroba modelov pre iné značky GM by mala zatiaľ pokračovať, koncerny budú spolupracovať aj pri vývoji elektromobilov.

 


GALÉRIA - 9 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ