Preplňovanie: Takmer zabudnutá desiatka

Všetko šialenstvo s menom Evo(lution) začalo v roku 1992 príchodom prvej generácie. Evolution I (generácie sa označovali rímskymi číslicami) poháňal preplňovaný dvojliter s označením 4G63T. Je to takmer neuveriteľné, ale totožný motor (s modifikáciami) poháňal všetky generácie až do roku 2007 kedy skončilo Evo IX. Príchodom Evo X sa všetko zmenilo.

               Nielen dizajnovo ale i technicky. Rokmi overený, spoľahlivý a na extrémne výkony stavaný motor s liatinovým blokom nahradil celohliníkový 4B11T. Dôvod bol tradičný a rokmi nemenný – emisie. Konštruktérom sa vraj podarilo s 4G63T pri zachovaná všetkých emisných predpisov dostať len cca 183 kW, čo je žalostne málo. Štvorcový náhradník (vŕtanie x zdvih 86 x 86 mm) mal sériový výkon 217 kW pri otáčkach 6 500 min-1 a maximálny krútiaci moment 366 Nm pri 3 500 min-1, pričom maximálne otáčky boli 7 000 min-1, pri 7 600 elektronika vypla dodávku paliva.

Ak si dobre pamätám, tak najsilnejšia „produkčná“ verzia bola masívne upravená anglická FQ-440 MR s 323 kW a 550 Nm.

Desiatka sa vyznačovala ešte jednou zmenou – manuálnu päťstupňovú prevodovku v mnohých kúskoch nahradila šesťstupňová dvojspojková (aj FQ-440 ju malo) TC-SST od Getragu.

               Aj keď nie je Evo X pre mnohých správna ikona či modla, nie je na zahodenie a už vôbec nie na opovrhovanie. Veď si pozri pár videí a uvidíš, že sa celkom dosť dá 😊.

 

 

 

 


GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ