Preplňovanie: Tajomstvo bodu „G“

O preplňovaní kompresorom som tu už kúsok popísal. Napriek tomu, že je globálne na ústupe, stále má dosť fanúšikov, či rovno fanatikov (tiež sa medzi nich radím). V dobe nedávno minulej ale Volkswagen skúšal kompresor, ktorý síce bol (nakoniec) prešľap, ale aj tak sa z neho stal kult. Volá sa G-Lader.

Princíp činnosti si istý Francúz patentoval už v roku 1905, ale kvôli potrebe precíznej výroby sa uplatnil až v 80-tych rokoch minulého storočia. Chopil sa jej práve Volkswagen, ktorý G-Lader produkoval v dvoch veľkostiach – G40 pre Polo (Mk.2) a G60 pre Golf (Mk.2), Corrado a Passat (B3). Automobilka žiaľ tvrdila, že je bezúdržbový. Omyl. G-Lader bol nespoľahlivý.

 

 

Odhliadnuc od tohto problematického faktu, v podstate stále žije. Aj v Nemecku je veľa firiem, ktoré sa zaoberajú jeho repasom, opravami, rekonštrukciami. Aj vďaka nim dokonca v mnohých úpravách.

Najznámejší motor 1,8 G60 (PG) slúži ako veľmi slušný základ. Má osemventilovú hlavu valcov a sériový výkon 118 kW. Zmenou pomeru na remenici sa dá z motora vytlačiť cca 140 kW. Po ďalších zásahoch zvládne aj 162 kW. Ďalšou úpravou je zmena z G60 na G65.

Osemventilová hlava ale predstavuje isté obmedzenie, preto existujú (najmä) individuálne úpravy na motoroch s 16V hlavou (napr. KR, 9A alebo ABF) – samozrejme, absolútna raritná topka (71 kusov) so šialenou cenovkou je Golf Limited s výkonom 154 kW. Preplňované dvojlitre už vedia ponúknuť naozaj, aj na súčasné pomery, veľmi slušné výkony (v pohode 184 kW+).

Na automobilke Volkswagen sa mi páči, že sa dá kadečo strčiť takmer do kadečoho. Keď si predstavím taký dvojliter 16VG60 strčený v Golfe MK.1 s hmotnosťou cca 900 kg (prípadne aj menej), už teraz má na ksichte nekončený rehot.

 

 

 

alebo v MK.2

 

 

 


GALÉRIA - 2 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ