Preplňovanie: Enzovo puristické F40

Je tomu už vážne celkom dosť rokov, no charizma modelu F40 nevymrie a nezomrie zrejme nikdy. Vzniklo v roku 1984 ako posledný schválený projekt majstra Enza Ferrariho. Jeho poslednou túžbou bolo stvorenie sparťanského, rýchleho a vo všetkých detailoch extrémneho auta. Žiadna bavlnka a rozmaznávanie, len obyčajná surovosť. Ferrari plánovalo výrobu 400 kusov, nakoniec ich vyrobilo 1 340. Zaujímavé je, že prvých 50 malo bočné okná z Lexanu, pričom sa otvárala len časť posúvaním dozadu (ako pri športových autách). Celkovo bolo F40 poskladané hlavne z ľahkých materiálov. Preto neprekvapí suchá hmotnosť 1 100 kg.

               Dvoma turbodúchadlami (IHI) preplňovaný vidlicový osemvalec mal objem 2 936 cm3. Pri kompresnom pomere 7,7:1 motor produkoval 356 kW pri otáčkach 7 000 min-1 (mnohí však tvrdia, že to bolo viac, niektoré zdroje uvádzajú až 385 kW) a 577 Nm pri otáčkach 4 000 min-1.

Prevodovka bola manuálna päťstupňová. Udávané dynamické parametre má 0 – 100 km/h za 4,1 sekundy s maximom 324 km/h (vraj toľko nikdy nedalo).

               Odborná verejnosť ale F40 prijala rozporuplne. Niektorý ho označili len ako okapotovanú motokáru, ktorej sa pri vyšších rýchlostiach trasú všetky vonkajšie dielce. Iní ho zase nemali radi pre surovosť a istú nestabilitu s výrazným nástupom preplňovania. A civilisti si ho vraj kupovali len kvôli kšeftu. V roku 1988 zomrel Enzo Ferrari, takže aj ceny posledného F40 leteli do výšin. Vtedajšia štartovacia cena vraj bola 400 000 $.

               Nech je tomu akokoľvek, pre mňa je F40 auto gurmána, ktorý nepotrebuje elektronické čačky mačky. Skôr len poriadnu cestu, plnú 120 litrovú nádrž, pevné ruky a nervy... 

 

 


GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ