Filtrovať podľa:

Aj keď už ide o staršieho pána, narodil sa v roku 1936, myšlienka pretekárskeho vozidla určeného do bežnej premávky sa v jeho hlave zrodila v roku 2015. Nič krajšie ako užívanie si jazdy ani nebolo cieľom. Navyše, všetko podporené ľahkou, no technicky prepracovanou konštrukciou (podobne, ako to voľakedy dávno myslel Colin Chapman pri tvorbe Lotusu Seven). V základnej konfigurácii je Dallara Stradale bez dverí. Dá sa však vcelku slušne prispôsobiť predstave majiteľa. Pridaním čelného skla vznikne roadster, pridaním špeciálne „T“ rámu vznikne targa. Ak sa pridajú na rám aj pár krídlových dvier, vznikne kupé. Ak ale majiteľ preveruje jazdu na okruhu, zadnú časť môže ozdobiť nastaviteľné prítlačné krídlo. Podobne sa dá prispôsobiť aj geometria podvozka, vybrať sa dá medzi šesťstupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou s dvoma režimami radenia – automatickým a manuálnym, pričom aj v samotných režimoch je rozdiel medzi normálnym a športovým radením. Dallara Stradale váži 855 kg. Na pohon je...

Aj keď Toyota vyrába Prius od roku 1997, automobilky sa znižovaním spotreby paliva zaoberali ďaleko skôr. Už v 80tych rokoch minulého storočia. Primárnym dôvodom ale bola hospodárnosť prevádzky, nie znižovanie tvorby emisií, ako je tomu teraz.                Vtedajšia technologická vyspelosť neumožňovala mnohé z nápadov pretaviť do sériových modelov, preto išlo zväčša o skúšobné modely. Avšak, mnohé boli vybavené revolučnými myšlienkami, ktoré sa aktuálne už berú ako samozrejmé. Od aerodynamicky strihnutej karosérie cez znižovanie hmotnosti auta ako takého až po vypínanie chodu niektorých valcov pri nízkom zaťažení či úplné vypnutie motora pri zastavení na križovatke.                Spomedzi mnohých, ak máš chuť, sa pozri napríklad na Renault VESTA (Véhicule Econome de Systèmes et Technologies Avancées) so súčiniteľom odporu vzduchu len 0,186 a priemernou spotrebou pod 3 l/100 km, Peugeot VERA (Véhicule Économe de Recherche Appliquée) či British Leyland ECV3 (poháňaný trojvalcovou jednadvojkou). Podobne pokrokový bol aj Lucas Hybrid Electric Car schopný jazdy na čisto...

Ešte pre úplnosť. Porsche poňalo Carreru T ako návrat k modelu Carrera T z roku 1968. Novodobá nemá zadné sedadlá (ale zadarmo ich automobilka vie vrátiť), klimatizáciu, multimediálny systém, takmer žiadnu zvukovú izoláciu. Má odľahčené bočné okná, zadné okno z polykarbonátu, či remienky namiesto kľučiek dverí. Keby sa postavila na váhu, tak by mala ukázať hmotnosť 1 425 kg.                Do pohybu ju dáva preplňovaný boxer s výkonom 272 kW a 450 Nm so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou so samosvorom a kratším stálym prevodovm. Stovku preto zvládne za 4,5 sekundy, na dvojnásobnú rýchlosť sa dostane za čosi viac ako 15 sekúnd.                Toľko v skratke. A teraz už konečne sľúbené video. Odporúčam si ho pozrieť so slúchadlami na (v) ušiach.    

Caterham je síce malá, ale (už) predajne úspešná  automobilka tvoriaca rôzne upravených nasledovníkov legendárneho Lotusu Seven (7). Ponúka však aj rôzne zážitky s naberaním skúseností v rôznych motoršportových disciplínach (drift, jazda na okruhu a podobne). Pri príležitosti Aktuálne však rozbieha dosť netradičnú disciplínu – 60-Second Donut Challenge, čiže driftovanie okolo kužela. Meria sa počet plných otočiek v priebehu jednej minúty. Samozrejme, automobilka to trošku uľahčila. Súťaží sa totiž s najsilnejším modelom Caterham Seven 620R. Kolesá zadnej nápravy cez samosvorný diferenciál roztáča kompresorom dopovaný dvojliter (dodal ho tradične Ford) s výkonom 228 kW, pričom Seven 620R váži len 572 kg (stovku zvládne pod tri sekundy). Lotus má navyše obuté pneumatiky Avon ZZS. A koľko že to urobil Chris otočiek? Koľko by si si tipol? Pozri si video a počítaj...       Ak si počítal správne, tak si sa dopracoval k číslu 19 (😊).

Hmm, neviem prečo, ale aj predchádzajúce tri zaujímavé V8 boli z nemeckej produkcie (Audi, BMW a Mercedes-Benz). Štvrtý je síce tiež nemecký, ale v mojom malom seriáli aj posledný (nabudúce už mimo DE). Takže tu máme motor z čias najväčších a šialených vízií, a úletov samotného Mr. Ferdinanda Piëcha. Niektoré však neboli až tak márne, ako generácia vidlicových motorov s malým uhlom rozovretia radov valcov. Veď, takmer všetci si pamätáme známu „vevericu“ VR6 či megalomanský motor v Bugatti Veyron z generácie W. Podobne exkluzívny, aj keď nebol umiestnený v exkluzívnom modeli, je 4,0 W8 poháňajúci výhradne VW Passat (B 5,5 od 09/2001 do 09/2004). Zároveň ide o posledný veľký motor v Passate umiestnený pozdĺžne (podobne veľké 3,6 FSI je už v ďalšej generácii umiestnené naprieč). Vraj sa bežne vyrábalo len okolo 10 000 kusov ročne (pre celý svet).   Kompaktná chuťovka                Tak ako naznačuje písmeno W, W8 má štyri rady valcov. Vznikol spojením dvoch motorov...

Toyota ich predstavila na autosalóne v Tokiu v koncepte Fine-Comfort Ride. Bola to prvá prezentácia pneumatík bez vzduchu v osobnom automobile. Rodinný automobil má 4 elektromotory zabudované priamo do kolies. Elektrický prúd na pohon motorov vzniká priebežne vo vodíkových palivových článkoch. Koncept poslúžil na prezentáciu komplexného riešenia vozidla, ktoré neprodukuje žiadne emisie CO2 ani iné škodlivé látky a vďaka plným pneumatikám má nižšiu spotrebu energie.                Plné pneumatiky by znížili hmotnosť elektromobilov a vyvážili hmotnosť trakčných batérií. V súčasnosti majú plné pneumatiky rovnakú hmotnosť ako štandardné natlakované vzduchom. Technologický pokrok by mal umožniť znížiť ich hmotnosť až  o 5 kg, čiže okolo 30 percent. Tento cieľ by sa mohlo podariť dosiahnuť do roku  2025.

Na Smart City Expo World Congress 2017 SEAT vystavil najnovšie prelomové riešenia v oblasti inteligentnej mobility. Je totiž dôležitá pre Barcelonu ako také. Program sa volá Barcelona Council’s Urban Mobility Plan a pozostáva zo štyroch pilierov dopravy - bezpečnosť, efektivita, trvalá  udržateľnosť a harmonizácia. Myšlienku bezpečného auta detailne predstavil Leon Cristobal „Je to „strážny anjel“, ktorý koncentruje najmodernejšie bezpečnostné funkcie, zamerané na zníženie hlavných príčin nehôd spôsobených ľudskou chybou. V rámci týchto bezpečnostných funkcií má štúdia systém Drive Coach, ktorý vydáva výstražné upozornenia a minimalizuje odpútanie pozornosti vodiča alebo Black Box, ktorý zaznamenáva dáta a obraz počas jazdy a potom ich v prípade nehody posiela na vybrané smartfóny“. Rozumné riešenie do preplneného mesta. Okrem toho SEAT Metropolis:Lab Barcelona prezentoval výsledky prvého projektu z oblasti efektívnej mobility v meste, na ktorom výskumné laboratórium pracovalo od svojho vzniku v apríli tohto roku. Projekt tvorí aplikácia, určená na zlepšenie mobility v Barcelone. Funkcie aplikácie zahŕňajú...

Áno, da sa povedať, že pretekársky špeciál postavený na bežné značky má ešte medzery. Stačí, keď Valkyrie zoberal do parády Adrian Newey, najúspešnejší „dizajnér“ monopostov F1. Valkyrie AMR Pro je produktom spolupráce spoločností Aston Martin, Red Bull Advanced Technologies a AF Racing. Poriadnej šialenosti bude vyrobených len 25 kusov, pričom prvé kusy budú k dispozícii v roku 2020.                Takže, AMR Pro znamená pozmenenú aerodynamiku so zvýšeným prítlakom, 6,5 litrovú vé dvanástku rieši Cosworth (vraj bude viac výkonu aj viac Nm, presné hodnoty povedia včas). Kolesá bude len 18“ (aby sa uľahčila montáž pretekárskych pneumatík Michelin podľa špecifikácií LMP1). Karbónové brzdy sú podobné tým, aké sa používajú v F1.                A aj všetko nepotrebné išlo fuč – klimatizácia aj multimediálne hračky. Pribudli extrémne ľahké materiály vrátane polykarbonátových „skliel“. Ľahšie je aj výfukové potrubie...                Ale! Ak by si mal chuť Valkyrie AMR Pro vlastniť, nebude to len tak. Pre každého zákazníka je pripravený...

Neveríš? Uveríš! Implantáciu poriadneho motora do nádhernej generácie BMW E30 ma na svedomí náš čitateľ Roman Kuchárik. Chalanovi nechýba invencia ani chuť. A krásne dielo je na svete. Najlepšie na tom všetkom je, že mnohé podrobnosti tvrdej práce môžeš pekne pozrieť na videu (😊). Nakoniec už len jedno – príjemný vizuálny zážitok ti prajem...  

Poviem to takto. Vyrobený je a bude len jeden jediný kus. Okrem toho, že sa z neho po skončení autosalónu bude tešiť nový majiteľ, ide aj o ukážku možností divízie McLaren Special Operations – čiže za peniaze v Prahe dom, v Brne dva (😊).                Takže, okrem čiernej farby Zenith sú kade-tade na aute porozhadzované prvky z 24 karátového zlata. Ozajstnou raritkou je nápis na zadnom krídle. Ide totiž o citát zakladateľa spoločnosti Bruce McLaren-a: „Life is measured in achievement, not in years alone“, avšak napísaný v arabčine.                Celý proces úpravy auta trvá 120 hodín, avšak len výroba krídla zabrala 30. Sériovému autu pribudli rôzne karbónové dielce, ako napríklad difúzory, zadný nárazník, strešný panel, špecifický kryt motora, držiaky spätných zrkadiel, zadné krídlo... Aj interiér je podobne vyšperkovaný - čierna Alcantara, karbónové prahy, časti volantu, a samozrejme zlaté doplnky.                Na zaver ešte jeden údaj – 0-200 km/h zvládne za 7,8 sekundy.

Aktuálne príspevky

Dallara Stradale: Pretekársky sen na bežnú cestu

Volvo V90 Cross Country: Šotolina do bezvedomia

Vedel si o tom, že...: Začiatky ekologickej posadnutosti

Porsche 911 Carrera T: A v pohybe si ju už videl?