Porsche: Najrýchlejšie sériovo vyrábané auto...

Jeden slávny, legendárny a uznávaný pretekár s iniciálami WR vraj raz povedal, že „WRC je pre chlapcov, až skupina B je pre ozajstných chlapov“. Voľakedy sa vo veľkom svete naozaj medze nekládli, alebo aspoň boli výrazne posunuté neraz až za únosnú medzu. Skupina B boli beštiálne rely špeciály, avšak vozidlá do nej smerujúce museli mať vyrobenú aspoň 200 kusovú homologizačnú sériu (škoda, že tieto časy skončili, svet je razom ochudobnený o mnohé klenoty, ale o tom až niekedy nabudúce).

               Porsche bolo v 80tych rokoch minulého storočia technicky a vo svete motošportu na výslní. Svoj potenciál sa rozhodlo investovať práve do skupiny B, takže muselo vyrobiť aj homologizačnú sériu. Ale s akým modelom? Konkurencia bola silná, preto rozhodnutie padlo na výrobu úplne nového modelu s pohonom všetkých kolies. Prvý prototyp Porsche ukázalo na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte v roku 1983. Vývoj pokračoval aj napriek tomu, že FIA časom skupinu B zakázalo. Ono, vývoj nového modelu niečo stojí a Porsche chcelo aspoň časť peňazí určených na vývoj naspäť.

Dokonalosť

               V roku 2018 idú mnohé veci, ale v roku 1986? Vtedy to chcelo doslova technicko-umelecké cítenie, precízne spracovanie a extra vysoký rozpočet. Porsche pri návrhu uletelo so všetkým. Na karosérii masívne použilo hliník, ale aj kevlar, kompozitné materiály a Nomex. Medzi menej tradičné isto patrí aj sklenená tkanina, aramidové vlákna... Ale aj horčíkové disky kolies (aj keď ich dizajn nepatrí medzi top). Vďaka tomu sa podarilo zostrojiť karosériu tuhú, no pritom ľahkú. Veď 959 vážilo (vraj) 1 450 kg. Ale to nie je zďaleka všetko. Podvozok umožňoval zmenu svetlej výšky v troch úrovniach – 120, 150 a 180 mm svetlej výšky. Stále hovoríme o roku 1986. Porsche k tomu pridalo ešte aj zmenu tvrdosti pruženia (tiež tri stupne). Oba parametre sa nastavovali ovládačmi pred radiacou pákou. A ešte aj sofistikovaný pohon všetkých kolies Porsche Steuer Kupplung schopný aktívne meniť rozdelenie energie medzi kolesá prednej a zadnej nápravy.

Výbušnosť

               Ale ani motor nie je žiadne strúhadlo na ceruzky. Automobilka ho v podstate celý prevzala z pretekárskeho špeciálu 935 Moby Dick. Tradične išlo o šesťvalcový boxer s netradičným objemom – 2,85 litra. Pozoruhodnosti pokračujú. Motor mal hlavu valcov chladenú kvapalinou, blok motora ale vzduchom. Preplňovanie mali na starosti dve turbodúchadlá, nie však v podstate bežne jedno pre každý rad valcov, ale za sebou. Vďaka tomu sa podarila dosiahnuť promptnejšia odozva na zmeny polohy plynového pedála. Ale aj enormný výkon – 331 kW a 500 Nm. V takejto konfigurácii vzniklo (vraj) 300 kusov v dvoch úrovniach výbavy – Sport a Komfort. Vzniklo (opäť vraj) aj 29 kúskov s označením 959S so zvýšeným výkonom na 379 kW.

               Chýba vám tu niečo? Lebo to najlepšie sme si nechali až na koniec – rekordnú rýchlosť. Porsche 959 sa v roku 1986 vedelo rozbehnúť na 317 km/h, eSko na 339 km/h.


  • 959,porsche,

GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ