Porsche 968: Posledná transka zo Stuttgartu

Začnime napríklad ľahkým skonštatovaním krokov, ktoré viedli Porsche k tvorbe modelu 968. Na počiatku všetkého bola starnúca 911, ktorej koncepcii v Porsche neverili, a preto chceli preorientovať kroky zákazníkov k modelom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies.

Prišla 924, ktorá bola šoférsky vycibrená, no slabá. Po nej prišla 928, ktorá bola silná, no nie až tak šoférsky vycibrená. Korunku tomu nasadil model 944, ktorý bol už silnejší a šoférsky vychytaný do detailu, no porástla aj jeho cena. Zuffenhausenskej automobilke sa v danom období bohvieako nedarilo ani v motoršporte (Na slávnu 956 a 962 pre teraz zabudneme).

Po dlhoročnej modelovej ofenzíve sa teda Porsche dostalo na post automobilky, ktorá by strašne chcela robiť perfektné športiaky, no ľudia si vždy našli dôvod ich nechcieť, lebo dobové Mercedesy, BMW, Audi či talianska konkurencia boli skrátka lákavejšie. Porsche skrátka vyschla studňa, počas svojej transaxle párty stratilo impozantný objem peňazí a jediné, čo prichádzalo do úvahy, bolo postaviť na základe 944 niečo, čo sa bude tváriť úplne inak.

Nevydalo

Dám vám jednu radu. Ak idete postaviť niečo, čo nemá pripomínať predchodcu, zainvestuje najviac do zmeny tvaru karosérie. Je to nelogické, zväčša to neprináša žiadnu výhodu a tie peniaze budú chýbať inde. Z pohľadu predajov je to ale lepšie, než vypustiť do sveta mačkopsa, chápete, zákazníci vám to budú viac žrať. Marketing.

To bola presne tá vec, ktorá pri 968 nevyšla. Iste, priniesla nové nárazníky integrované do karosérie, okrúhle svetlomety z 928, a tak celkovo pripomínala prerastený vibrátor (sme v deväťdesiatych rokoch, vtedy sa to nosilo). Aj netrénované oko by však zočilo tú podobnosť s 944, najmä za prednými dverami či v interiéri, ktorý bol prevzatý takmer bez zmeny. 968 nezaprela svoj pôvod v sedemdesiatych rokoch aj vďaka 7-milimetrovej tolerancii medzier medzi panelmi karosérie, čo sa skratka už dávno prestalo nosiť.

Demotivoval som vás dostatočne? To je dobre, pretože na druhej strane, horšie to už nebude.

Silnejšie srdce

968 bola poháňaná razantne upravenou jednotkou z 944. To znamenalo, že jej objem bol zvýšený na tri litre a poskytoval výkon 240 koní. Všetko však nie je o výkone, a tak bolo toto Porsche vybavené variabilným časovaním ventilov VarioCam, dvojhmotovým zotrvačníkom a úplne nový bol tiež elektronický manažment motora.

Auto tiež dostalo (a teraz veľký pozor) šesťstupňovú manuálnu prevodovku a automatickú prevodovku Tiptronic, ktorá disponovala dvomi módmi. Odbornou verejnosťou však bola aj tak prijatá vlažne, nasledoval aj neveľký záujem zákazníkov.

ClubSport dávalo zmysel

Ako je u verzií Clubsport od Porsche dobrým zvykom, prišlo na razantné odľahčovanie vozidla. Z interiéru zmizlo všetko nepotrebné, aj vrátane užitočných vecí, ako napríklad elektrické sťahovanie okien či... čo ja viem, zadné sedadlá alebo airbagy.

Tie predné boli od spoločnosti Recaro a vypracované boli podľa farby laku karosérie. ClubSport si sadla o 20 milimetrov nižšie k zemi a ručička váhy sa zastavila niekde okolo 1320 kilogramov, čo znamenalo rovný metrák dolu.

Fúkame (a dosť intenzívne)

Aby dostalo Porsche svoju 968 do motoršportu, musela vyrobiť pár homologačných špeciálov modelu Turbo S. Vyrábaný bol v Porsche Research Centre vo Weissachu a využíval služby turbodúchadla KKK K27 s medzichladičom. To stačilo na výkon 305 koní, zrýchlenie z nuly na stovku za 4,7 sekundy a maximálnu rýchlosť až 290 kilometrov za hodinu. Na rozdiel od atmosféricky plneného motora malo Turbo S len jeden vačkový hriadeľ a 8 ventilov.

Porsche tiež vyrobilo pár kusov (konkrétne 4) modelu Turbo RS, výlučne pre pretekárske účely. Tie poskytovali výkon až 350 koní pri hmotnosti len 1212 kilogramov.

Prepadlisko dejín

Porsche 968 sa porúčalo z trhu už v roku 1995, súčasne s väčším 928 GTS. Po chvíli vákua prišla nová éra značky; čochvíľa si svoje miesto na trhu našli modely ako Boxster s motorom v strede, vodou chladená 911 radu 996 či neskôr aj Cayman či terénny Cayenne.

Porsche stavilo na úplne inú cieľovú skupinu, čo automobilku síce mohlo pošpiniť v očiach istej časti verejnosti, no celkom určite sa elegantne zachránila od krachu a môže byť tam, kde je dnes.

Čo to znamená pre vás? NAKUPUJTE ICH, KÝM PODRAŽIA! Deväťsto šesťdesiat osmička v dobrom stave, vás dnes vyjde aj na mizerných desať tisíc eur a môžete si byť takmer istí, že jej cena už nižšie nepôjde. Do toho!


GALÉRIA - 47 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ