Porsche 944: Baby-Porsche na steroidoch

Po uhladených sedemdesiatych rokoch prišli roky osemdesiate. Všetko malo tendenciu zachádzať do extrémov, či už móda, životný štýl alebo napríklad vizáž Michaela Jacksona. Túto tendenciu mal však aj automobilový priemysel. Prišli spojlery, krídla, nafúknuté blatníky a pestrofarebné doplnky. A v neposlednom rade veľa, veľa steroidov.

Porsche to vedelo a vyzbrojilo sa na túto dobu extrémne adekvátne. Zobrali deväť dva štvorku, odrezali jej blatníky a navarili medzi ne ešte trocha ocele veľmi podobne, ako pri neskorých modeloch 924 Carrera GT. Od roku 1985 sa v interiéri už konečne dalo žiť každý deň a ovládanie sa užívateľsky spríjemnilo. Ale najmä, mrkacie svetlomety zostali.

Vystihla svoju dobu

944 vyšla na trh v roku 1982 a i keď všetky aerodynamické úpravy zvýšili jej koeficient odporu vzduchu, bola o niečo rýchlejšia ako jej predchodca. Pod kapotou jej bilo 2,5-litrové štvorvalcové srdce s výkonom zvýšeným na dôstojnejších 121 kilowattov, za veľkou mlákou spočiatku o 14 menej. Nebola to však polovica z päťlitrového osemvalca z modelu 928, ako sa môže na prvý pohľad zdať – len málo dielov bolo kompatibilných.

Pre potlačenie štvorvalcového prejavu motora použilo Porsche systém vyvažovacích hriadeľov. Boli dva a vďaka nim bol charakter chodu motora bližší šesťvalcom. Porsche však bolo trocha pesimistické v oficiálnych nameraných hodnotách. Anglický magazín Autocar nameral pri svojich testoch lepšie hodnoty ako udával výrobca; maximálna rýchlosť 220 vs. 210 kilometrov za hodinu, či zrýchlenie z nuly na stovku za 8,3 sekundy.

V roku 1987 prišlo zväčšenie objemu motora na 2,7 litra a úprava vstrekovacieho systému Bosch Motronic DME. Keď ste to pri frajerení prehnali a nepomohlo vám ani rozloženie hmotnosti vozidla takmer 50:50 či ABS, vašu zlomenú pýchu a jej obeť zastavili dva airbagy. To však znamenalo koniec pre legendárne kolesá Fuchs. Na zväčšené kotúče sa nezmestili a vypadli z ponuky.

Fúkame: Turbo

Tak ako model 924, aj 944 si časom vyslúžila svoju turboverziu. Dostala iné interné označenie – 951/952 a predstavili ju v roku 1985 v dvoch verziách. Jedna disponovala intercoolerom, druhá sa zaobišla bez neho. 944 Turbo bolo tiež prvým autom, ktoré malo identický výkon ako vo verzii s katalyzátorom, tak aj bez neho.

Rozbehnutú masu sa pokúšali zastaviť brzdy ukradnuté z deväťsto jedenástky. Jemne upravená bola aj aerodynamika, predná časť vozidla dostala novú tvár s integrovanými nárazníkmi. Pod kapotou sa zmeny okrem motora dotkli aj prevodovky, pribudli chladiče na olej a pritvrdilo aj odpruženie.

V roku 1987 prišila modernizácia vozidla, ktorá obsahovala napríklad aj prvky, ktoré sa vo svete predtým neobjavili – napríklad bočné airbagy pre vodiča aj spolujazdca. Na frajera boli zvýšené aj hodnoty otáčkomera, ktorý dosahoval svoje maximum až v 290 kilometroch za hodinu, oproti 270 v štandardnom modeli.

A konečne, výkon. Turbodúchadlo vyšvihlo výkon pohonnej jednotky až na 162 kilowattov, čo postačilo na zrýchlenie z nuly na stovku už za 5,9 sekundy podľa časopisu Car and Driver. Ale to ešte nebolo všetko.

V roku 1988 prišla verzia Turbo S, ktorej motor produkoval 186 kilowattov. Vymenené bolo ložisko turbíny a mapovanie priebehu vstrekovania. Car and Driver vtedy namerali zrýchlenie z nuly na stovku za 5,5 sekundy a auto zrýchľovalo až do hodnoty 261 kilometrov za hodinu. Predné brzdy si požičali z Porsche 928 S4, ABS sa stalo štandardom.

Na koniec osemdesiatych rokov sú to celkom slušné čísla. Porsche 944 bolo vo svojej dobe najrýchlejším štvorvalcovým autom s najviac sexy zadnicou na trhu.

Atmosférické osvieženie: 944 S/S2

Osemdesiatky boli svojrázne aj v tvorbe názvu. Kedysi stačilo za názov auta zavesiť písmeno S, aby všetci vedeli, že je Super. Tento hype použili aj v Porsche, keď v roku 1987 vypľuli vylepšenú verziu atmosféricky plnenej 944.

Čím bola nová 944 tak Super? V prvom rade motorom, ktorý obsahoval prvýkrát v histórii modelu štyri ventily na valec. Táto konštelácia vytvorila 140 kilowattov výkonu vďaka novej hlave valcov, väčšej olejovej vani a prepracovanému výfukovému systému.

Ostrá 944 bez turba vedela dosiahnuť výkon 140 kW a maximálnu rýchlosť 232 kilometrov za hodinu, pričom prvých 100 dala za 6,5 sekundy.

V roku 1989 prišla verzia S2. Výkon eska posunula na úroveň 155 kilowattov, zostali rozvody typu DOHC a objem motora zväčšený na tri litre. Okrem toho dostala S2 aj vzhľad modelu Turbo a pohonnú sústavu, upravenú na vyšší výkon.

Tento bastard vedel zrýchliť až na 240 kilometrov za hodinu a stovky vedel dosiahnuť za rovných šesť sekúnd. Rovnako ako pri Turbe, aj tu bol neskôr dostupný kabriolet; S2 Cabriolet sa vyrobilo takmer 4000 kusov a turbo pridalo ďalších 625 kusov. Esdvojka ale okrem motorických zmien priniesla aj najviac cool poťahy, aké automobilový svet mal možnosť vidieť. 

V Porsche však neúnavne dreli na nástupcovi týchto modelov. V momente, kedy si uvedomili, že zmenili väčšinu dielov sa rozhodli, že ďalšia verzia S3 skrátka nemá význam. Presne vtedy prišlo Porsche 968, čím uzatvorilo dejiny modelu 944 ako najúspešnejšieho modelu Porsche svojej doby.


GALÉRIA - 74 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ