Porsche 924: Prvá transka zo Stuttgartu

Sedemdesiate roky. To je obdobie slušnej diverzity, okej? Zemeguľa na dve polovice, na jednej bolo úspechom dostať sa po rokoch čakania po Trabant a pomaranče, a na tej druhej si pozornosť médií rozdáva Pablo Escobar s mesačnými misiami, ktoré už nikoho nezaujímajú a nezmyselnou vojnou vo Vietname, kde modernú armádu pobili bambusovými palicami.

Určite nebolo jednoduché sa v tejto dobe vyznať a o to viac, keď Porsche predstavilo automobil s motorom vpredu a pozdĺžne. Akoby to nestačilo, prevodovku šupli dozadu k diferenciálu pre lepšie rozloženie hmotnosti, pridali vyklápacie svetlomety a budúcnosť mohla prísť.

Ale viete čo? Nie tak rýchlo. To je vlastne Porsche 924 v jednej vete.

Jeho vývoj totiž začal už na samom začiatku sedemdesiatych rokov, vyvolaný ropnou krízou a potrebou Porsche udržať si svoj cash-flow aj v menej solventnej situácii. Model 914 bol už zastaralý a koncepcia „všetko vzadu“ nenahrávala praktickému využitiu auta v bežnej realite.

Práve vtedy sa ozval Volkswagen. Viete ako to je s Porsche a Volkswagenom; jeden bez druhého by nemohli byť, cez prestávky sa muchlujú na školských záchodoch a cez hodiny sa Porsche na VW ani neobzrie, lebo by mu to pošramotilo povesť.

Tentoraz to však vyzeralo na fajnový barter. Porsche potrebovalo základný športový model a Volkswagen zasa svoj vrcholný model, chýbali mu však skúsenosti s tvorbou športových automobilov. Volkswagen zasa mal kapitál, a tak sa hodili do práce, avšak medové týždne netrvali dlho.

Prišiel rok 1973 a s ním aj ropná kríza či zmeny vo vedení Volkswagenu. Wolfsburg nebol odrazu až tak ochotný a vyzeralo to, že „Projekt 425“ potopí ku dnu v prospech menšieho a lacnejšieho Scirocca. Volkswagen sa svojho podielu vzdal, čo mohlo potopiť celý projekt.

Porsche však toto auto fakt vážne potrebovalo, preto bolo ochotné spraviť deal. Zhodli sa s vedením Volkswagenu na tom, že vstupný model bude vyrábaný v bývalej továrni NSU v Neckarsulme zamestnancami Volkswagenu, pod dohľadom pracovníkov Porsche.

Motor z dodávky

A čo bolo teda objektom dohody? Kupé s motorom umiestneným vpredu a štvorstupňovou prevodovkou, uloženou pred zadnou nápravou. Ak sa pozrieme pod kapotu na pohonnú jednotku, našli by sme tu dvojlitrový štvorvalec s kódovým označením EA831, používaný napríklad v súdobom Audi 100 či... Volkswagene LT35. Hej, odtiaľto si odniesla 924 svoju povesť športiaka s motorom z dodávky.

Hovadina. 924 používala upravenú verziu motoru s novou hlavou valcov. Pre vstrekovanie bol podľa konštruktérov najvhodnejší systém Bosch K-Jetronic, aj vďaka ktorému vedelo toto Porsche ohromiť svojim výkonom... 110 koní. Ale bolo aj horšie. Ešte pred vynálezom katalyzátora bol výkon udupaný v severnej Amerike na takmer dojemných 95 koní.

V Európe, kde sa však ekoteror ešte nedial, bol výkon už od začiatku výroby nastavený na úroveň 125 koní. Neskôr prišla na trh aj verzia s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a vyznačovala sa umiestnením prvého stupňa vľavo dolu, takzvaným dog-leg radením. V roku 1977 sa však na trh dostala aj automatická prevodovka – trojstupňová.

Po celom tom úvode môže byť jeden z výkonov auta sklamaný. No nie je dôvod na smútok – toto Porsche bolo o vyváženej jazde viac, ako ktorékoľvek iné. So svojím rozložením hmotnosti takmer 50:50 je to jasný zámer, nie?

Netrvalo však dlho a prišla náprava celej situácie.

TURBO!

Svoj podiel práce na výkonnejšej deväťdvaštvorke určite zohralo turbodúchadlo KKK K-26, ktoré svojím plniacim tlakom 69 kPa pomohlo zdvihnúť hranicu maximálneho výkonu na 170 koní. Štandardné rozloženie hmotnosti 48/52 sa zmenilo na 49/51 vďaka tridsiatim kilogramom pod kapotou navyše. Turbo tak bolo rýchlejšie a vyváženejšie.

Pribudlo však aj pár imidžových doplnkov. Okrem obligátnych znakov „turbo“ to bola napríklad aj štylizovaná diera na kapote, alebo ak chcete – nasávanie. Na želanie vám Porsche dodalo aj kované „kanáldekle“, legendárne kolesá z Porsche 928, uvedeného o rok skôr.

924S

Po uvedení modelu 944 si nemohlo Porsche dovoliť 924 len tak odstreliť. 944-ka bola totiž o slušný kus drahšia, a ak chcela mať automobilka naďalej vstupný model, nezostávalo nič iné, než len dostať deväťdvaštvorku do novej formy.

Preto vytiahlo z 944-ky motor a s miernymi úpravami ho pretransportovalo do menšieho modelu. Spolu s ním sa udiali zmeny pod kapotou, nie však v interiéri. Ten zostal rovnaký, ako v predchádzajúcej 924.

924S dosiahla najvyššieho výkonu 160 koní, a to na sklonku svojho výrobného cyklu. V praxi však vážila podstatne menej ako 944, oveľa lacnejší model sa tak stal bizarne rýchlejším. Vydržal na trhu do roku 1988.

Carrera GT

Turbo však nebolo všetko. Prišla aj pretekárska verzia, tradične zvaná Carrera GT. Pod kapotu sa usadil medzichladič stlačeného vzduchu a spolu s ďalšími úpravami dokázal vygenerovať až 284 koní v najvyššej verzii Clubsport GTS. Z dvojlitrového radového štvorvalca potom v posledných dňoch vedeli vydolovať až 380 koní, kým prišiel swap na o pol litra väčšiu jednotku.

Kvôli aerodynamike tiež zmizli „mrkačky“ a vlastne celá predná časť sa skladala z polyuretánu. A vyzerala božsky. Povedzte sami – nechceli by ste na cestách vidieť jej reinkarnáciu?


GALÉRIA - 67 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ