Peugeot 405: Najlepšie auto na svete

Mnoho z nás, autofans, pravdepodobne pozná peugeoťácky modelový line-up z osemdesiatych rokov. Vieme, že mal o niečo väčšie gule ako ten terajší - alebo vďaka sľubným novinkám ako 308 R, nedávny - a nebolo to len pre absenciu toho otrasného úškrnu, ktorým nás francúzska automobilka v posledných rokoch kŕmi. Na osvieženie:

Nie. Jej modelové rady mali práve to najpodstatnejšie: legendárne jazdné vlastnosti. Veď si spomeňme na 205 GTi, o niečo väčšiu 309 GTi, alebo šarmantnú 605-ku. Všetky spomenuté sú autá, na ktoré mnoho z nás myslí popri zaspávaní. Alebo vy myslíte skôr na to, ako fajnovo prakticky budete sklápať zadné sedadlá či sa preklikávať mohutným displejom na prístrojovke? Tak vidíte.

Niekomu však mohlo prekážať to, že deformačné zóny dvestopäťky boli vodičove nohy, alebo že 605-ka mala len motory s objemom štandardnej vane. Presne pre tých bol model 405 - najlepšie auto sveta.

Dôvody na toto tvrdenie? Okrem chýbajúceho úškrnu, 405-ka získala po uvedení na trh titul Auto roka 1988. Na tom by nebolo nič zvláštne, vyhrala ho však s najväčším náskokom v histórii ankety. Doteraz. A tretím a štvrtým dôvodom sa potom obligátne stali verzie Mi16 a T16.

Mi-16, Mi-6, Ci-5...

O čo vlastne išlo? Peugeot disponoval veľmi vydareným osemventilovým benzínovým agregátom s objemom 1,9 litra. V tejto verzii ho poznáme z mrštnej 205 GTi, 405 má však nejaké to kilečko navyše, tak si inžinieri pomohli dvojnásobným počtom ventilov. Ako teda názov napovedá, má ich 16. A čo to autu prinieslo?

V prvom rade výkon od 108 do 116 kilowattov (podľa trhu) a s tým súvisiacu pružnosť a maximálnu rýchlosť na hranici 220 kilometrov za hodinu. V druhom rade lepšie brzdy, ktoré ani pri väčšej záťaži nemajú tendenciu vädnúť a v neposlednom rade omnoho lepšie sedadlá s výrazným bočným vedením. Osobne by som vyzdvihol volant, ktorý – najmä pri trojramennej špecifikácii – skrátka chcete objať ako plyšového medvedíka. A nepustiť. Zadná náprava tiež dostala celkom mäkké uloženia, čo prispelo k jej predvídateľnejšiemu správaniu, silentbloky však vraj treba relatívne často meniť.

Mi16 sa vyrábala najprv ako „štvorkolka“ či „predoškrabka“, po facelifte v roku 1992 sa však výroba verzie 4 × 4 skončila a nahradila ju exkluzívna T16 (na ňu ešte príde). Výkon štandardnej Mi16 sa však zvýšil aj s extra decilitrom objemu na 112 kW.

Najzaujímavejším prvkom Peugeotu 405 Mi16 je dnes jeho cena. V bazároch sa dá nájsť slušný kúsok aj do 1 000 eur, výnimkou nie sú ani ceny pod polovicu tejto sumy – dobre si prezrieť auto sa však určite oplatí. Oplatí sa tiež trochu poponáhľať, podľa cien na iných trhoch to nevyzerá, že by šli ešte niekedy dole.

Za všetkým hľadaj skupinu B (ako vždy)

T16, to je trochu iná káva. Ako vieme, Peugeotu sa v „osemdesiatkach“ celkom darilo aj v rely so svojou „akože-205-kou“ T16. No skupinu B napokon zrušili a potenciál platformy toho, čo sa tvárilo ako dvestopäťka na steroidoch, zostal nevyužitý.

Nie však na dlho! Natiahli na ňu karosériu dlhšej štyristopäťky, zamerali sa na iné preteky a primiešali trochu toho potrebného Fínska do zmesi. Ari Vatanen dokázal dostať tohto „žabožrúta“ až na výslnie – konkrétne v Rally Paríž – Dakar v rokoch 1989 a 1990 a na Pikes Peak v roku 1988 (z čoho vznikol aj fajnový krátky film Climb Dance).

A prečo vlastne v roku 1988 Dakar nevyhral? Nebolo to pre neschopnosť automobilu, Ariho špeciál niekto uprostred pretekov skrátka z depa ukradol a požadoval od Peugeotu výkupné. Situáciu sa síce podarilo vyriešiť, Vatanen bol však za neskorý príchod na štart etapy diskvalifikovaný. Skrátka aj Afričania vedia, aké auto je najlepšie na svete.

Ako asi všetci tušíme, Peugeot musel – a aj keby nemusel, tak chcel – vyrobiť niečo špeciálne na oslavu svojich športových úspechov. Spraviť zo štyristopäťky kupé a nasadiť mu motor do stredu by bolo asi príliš, vznikla však dostatočná satisfakcia – verzia T16.

Prišla po facelifte a mala pod kapotou dvojliter na známych základoch, ktoré dopĺňalo turbodúchadlo Garett VAT 25. Z objemu 1998 cm3 tak vedela vyprodukovať výkon 144 kilowattov a krútiaci moment 288 newtonmetrov. Vďaka overboostu však vedel poskočiť chvíľkovo až na 158 kW a 318 Nm. V roku 1992.

Vzniklo len okolo 1 000 kusov (presné čísla pravdepodobne nikto nepozná, odhady sa pohybujú od 400 po 2 500 kusov) s pohonom všetkých štyroch kolies s viskóznou spojkou a zadným diferenciálom Torsen. Nešlo však o výhradne športový automobil, skôr veľmi schopné a bohato vybavené GT, ktorého interiér je veľmi príjemne orientovaný na vodiča.

Kým Mi16 sa predáva za pomerne symbolické sumy, T16 sa predáva – aj sa vždy predávala – za oveľa väčší peniaz. Ak si správne pamätám, jedna červená 405 T16 bola pred rokmi na predaj aj na Slovensku. A jej cenovka? Rovných 10 000 europeňazí, a dnes to menej určite nebude.

Tak ako? Ešte stále potrebujete viac dôvodov?


GALÉRIA - 33 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ