Peugeot 308 SW: Spomienka na víťaza

Presviedčať o svojich kvalitách prišlo auto takmer s tým najlepším, čo vie ponúknuť. Znamená to karosériu kombi, najvyšší stupeň Allure a naftový dvojliter BlueHDi s automatickou prevodovkou. Výkonom, výbavou a samozrejme aj cenou stojí v cenníku vyššie už iba verzia GT.

Ústupky kvôli dizajnu

Peugeot 308 zaviedol nový kokpit s minimom tlačidiel a centrálnym displejom, integrujúcim všetky funkcie. Dotyková obrazovka s uhlopriečkou 9,7 palca slúži na ovládanie a nastavovanie takmer všetkých funkcií automobilu. Problém je jasný okamžite, naraz možno mať zobrazenú iba jednu sekciu, pri regulácii klimatizácie tak nevidno navigáciu ani audio a pod. Čiastočne to kompenzujú rýchle skratky v hornom riadku, častému prepínaniu sa však vyhnúť nedá, ich rozsah je totiž obmedzený na elementárne úkony.

Peugeot 308 SWMinimum tlačidiel a prístroje nad malým volantom určite nesadnú každému

Reakcie na dotyk sú pomerne citlivé a nie sú otravne pomalé, dlhšie trvá len spustenie systému po štarte auta, keď treba na jeho nábeh chvíľu čakať. Chválim prijateľnú veľkosť a logické rozloženie virtuálnych tlačidiel, malé tlačidlá na virtuálnej klávesnici zoradené navyše podľa abecedy však dokážu pri zadávaní adries pekne zabaviť. Sklamanie prichádza v noci, keď je čierny obraz z kamery nepoužiteľný a spoliehať sa treba na vlastný zrak a senzory.

Infotainmnent sa dlho spúšťa, potom je jeho výkon uspokojivýInfotainmnent sa dlho spúšťa, potom je jeho výkon uspokojivý

Systém dobre zvláda prácu s telefónom, párovanie aj pripájanie cez Bluetooth je svižné a automaticky si natiahne aj celý telefónny zoznam. Príjemným spoločníkom pre stratených je navigácia s mapovým pokrytím celej Európy. Po zadaní cieľa navrhne niekoľko trás: rýchlu, krátku, ekologickú a kompromis medzi časom a vzdialenosťou. Inovatívne ovládanie je vecou zvyku a dá sa s ním žiť, klasický koncept však má v istých situáciách stále navrch.

Priestor ako pre koho

To isté sa dá povedať aj o malom volante, ponad ktorý sa vodič pozerá na prístroje. Výhľad na ukazovatele a displej uprostred je individuálny podľa výšky a spôsobu sedenia. Mne zakrýval veniec volantu iba spodný riadok displeja s počítadlom kilometrov, na ktoré nepotrebujem nutne vidieť neustále. Trochu na nervy je regulácia intenzity podsvietenia: nastavuje sa jedným tlačidlom na prístrojovom štíte, najprv ide jas do maxima a až potom na minimum.

Peugeot 308 SWPrekrytie prístrojov volantom závisí od výšky a spôsobu sedenia

Ďalším detailom, ktorý sa v kabíne objaví ako problém je nedostatok odkladacích priestorov. Do dverí toho síce vojde dosť, ale keď nasadneme s dvoma kávami, držiak má k dispozícii len jeden. Nevadí, ja šoférujem, spolujazdkyňa si však pohárik musí celú cestu držať. Samotný priestor na sedenie je na predných miestach pre pasažierov štedrý, no vzadu to nie je žiadna sláva. Prední cestujúci im môžu závidieť držiak na dva poháre v lakťovej opierke, ale keď si za seba sadnú dvaja s výškou okolo 185 cm, zadný pasažier nemôže pri pozdĺžnom priestore hovoriť o štedrosti. Na výšku je to už lepšie, po chvíli sa však vzadu sediaci môžu začať trochu mrviť, keď zistia, že sedia akosi príliš vzpriamene.

Peugeot 308 SWVzadu sa sedí vzpriamene, miesta na nohy je len tak-tak.

Kolmejšia poloha zadných operadiel je cenou za to, že Peugeot môže do tabuľky k objemu batožinového priestoru písať rovnakú hodnotu ako Škoda Octavia Combi. Veľkosť mu rozhodne uprieť nemožno, pochvalu si zaslúži aj štandardne dodávané dojazdové koleso, ukryté pod podlahou. Praktické je sklápanie operadiel páčkami v batožinovom priestore a rovina, ktorá následne vznikne, chýbali nám však aspoň nejaké háčiky na zavesenie tašiek.

Peugeot 308 SWPod priestorom na batožinu je rezervné koleso a hrdlo na nalievanie AdBlue

Komfort na prvom mieste

Podvozok kombi sa správa tak, ako by sme od dlhého auta so zadnou nápravou s vlečenými ramenami čakali: na nerovnostiach v zákrute ho chytá nervozita. Stopu však drží prekvapivo dobre a nenechá sa rozhodiť. Pri rýchlej zmene smeru sa auto zavlní, na 16-palcových diskoch sa vôbec nespráva športovo. Za zlé mu to nemám, poskytne za to totiž výborný komfort pruženia.

Peugeot 308 SWNaftový dvojliter je tichý, výkonný a úsporný

Komfortne pôsobí aj pohonné ústrojenstvo. V prvom rade je naftový dvojliter veľmi kultivovaný a bez vibrácií. Najprv je jeho záťah nevýrazný, od 2 000 otáčok sa však poriadne nadýchne a dosiahne maximum krútiaceho momentu 370 Nm. Zrazu sa dá uveriť aj jeho výkon 110 kW (150 koní), ktorý dosahuje pri 3 750 otáčok, čo je aj úroveň, do ktorej má motor význam vytáčať. Automatická prevodovka so šiestimi stupňami prispieva ku komfortu hladkým radením. V režime Sport má zaradený nižší prevod, bez neho však drží čo najnižšie otáčky a šetrí tak palivo.

Záver

V naftovom kombi sa očakáva poriadny nájazd kilometrov, inak sa viac oplatí benzín. Najsilnejšia kombinácia motora 2.0 BlueHDi s automatom odchádzala z mrazivého zimného testu so spotrebou 6,2 l/100 km podľa palubného počítača. Veľkú časť pritom auto prešlo po diaľnici maximálnou legálnou rýchlosťou. Príjemný a úsporný pohon s pohodlným podvozkom sú hlavnými plusmi Peugeotu 308 SW. Vnútorný priestor trochu zanedbáva cestujúcich vzadu na úkor batožiny, vodiča zase dokáže potrápiť nepraktická obsluha palubných systémov. S odstupom času od zisku titulu Auto roka 2014 je na Peugeote 308 SW poznať, že dnes už to nie je aj vzhľadom na jeho cenu až také terno.


GALÉRIA - 24 obrázkov

2 KOMENTÁRE

  1. Janos Csomos| 14.03.2017 16:38

    Wow, nie je nebezpecne taketo ovladanie? Teda ze skoro vsetko sa ovlada cez ten dotykovy display...

    1. Miloš Remenár| 16.03.2017 12:10

      Bezpečnosť v tomto prípade závisí určite od vodiča, obsluha systému každopádne vyžaduje viac pozornosti ako je dobré. Zložitejšie operácie ako zadanie adresy do navigácie si treba nechať na pokojnejšie úseky cesty, alebo požiadať spolujazdca.

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ