Peugeot 308 GTi: Sacrebleu!

Pohodlne sa usaďte a zalejte si kávu alebo čaj, poviem vám jeden dojemný príbeh o slávnych francúzoch z čias minulých. 

Písali sa osemdesiate roky a okrem toho, že ľudia nosili trvalú a azbest nikomu nevadil, bola táto doba v niečom razantne iná. Tak napríklad, Peugeot vyrábal dobré autá. Na vrchole jeho modelovej palety stál neodolateľný sedan 505 Turbo, svet medzičasom dobývala priestranná mršina s označením 205 a ľuďom padali sánky na zem z jej športovej verzie GTi. Po nej prišla legendárna 106 GTi a medzičasom ešte stihli odstrániť dekle pomaly každému človeku na západnej pologuli s konceptom Oxia. V neksorších deväťdesiatych rokoch zasa ságu rodu potiahla 306 GTi, dodnes považovaná za jednu z najlepšie jazdiacich prednokoliek. Lenže potom sa niečo stalo. 

Prišiel Peugeot 206 a koncu zlatých časov sa nedalo zabrániť. Ľudia si uvedomili, že im vlastne lepšie poslúži ňuňavý vzhľad a nízka spotreba, než vytriebené podvozky. Škandál. Peugeot vycítil obrovskú šancu. Už nešlo o to, kto bude mať sofistikovanejšiu zadnú nápravu, ale kto bude mať krajšie poťahy. Hotová katastrofa. Potom prišla ďalšia rana: Peugeot 307. Sexy 605 nahradila rozplazená 607. Šikovná 106 uvoľnila miesto disproporčnej, no usmiatej 107. Mohol by som pokračovať ďalej, ale asi by som sa rozplakal, určite ma chápete.

Nemusíte sa však báť, tento príbeh má zjavne dobrý koniec. Píše sa rok 2018 a francúzska automobilka už na presúvadlách zjavne zarobila také obrovské lóve, že uvoľnila omrvinku zo svojho rozpočtu na vývoj skutočne ostrej verzie svojho najpopulárnejšieho hatchbacku: 308 GTi. 

Zorro, pomstiteľ

Aby bolo jasné, že to s návratom medzi nadšených šoférov myslia v Peugeote vážne, nestačilo len mať peniaze. Bolo treba nájsť aj tých správnych ľudí. A tých v Peugeote majú, len ich na pár rokov nechali kvasiť v motoršporte a z nejakých záhadných príčin nedovolili, aby sa dostali k sériovým autám. Až doteraz. Takže tu ho máme. Toto nie je len tak obyčajné GTi, toto je GTi by Peugeot Sport. GTi nie od marketétov, ale od konštruktérov.

Že nejde o GTi, na ktoré sme boli posledné roky zvyknutí, prezrádza hneď niekoľko detailov. Týchto ľudí tak veľmi netrápi, ako bude auto vyzerať, nečakajte teda žiadne výrazné spojlery či množstvo falošných otvorov. Druhým detailom sú napríklad gigantické, 19-palcové ráfiky, ktoré ukrývajú mohutné brzdy Alcon, dominantu auta. Ich priemer je až 380 milimetrov. To je viac ako tanier, ako pizza, ako priemer záchodovej dosky alebo čokoľvek okrúhle, čo sa bežne vyskytuje v domácnosti. Jednoducho, sú gigantické a brzdia skvele.

Ďalšie zmeny však prezradí až pohľad pod kapotu. Máme tu diferenciál s obmedzenou svornosťou Torsen, samotné Alcony majú štyri piestiky a pod kapotou sa nachádza husto preplnený štvorvalec 1,6 THP vyfúkaný až na 200 kW (270 koní). Zmien je tu ale samozrejme viac, spomeňme napríklad veľmi prísne riadenie s ostrým prevodom a bizarne malým volantíkom.

Une Very Stylish Fille

Treba podotknúť, že aj napríek nemu je interiér pôsobivé miesto pre život. Základ je, samozrejme, identický s interiérom faceliftovanej 308, no pribudlo prešívanie červenou niťou tu a tam, výborné anatomické sedadlá, alebo obligátne tlačidlo, ktoré aktivuje režim Sport.

Okrem toho tu však zostali aj niektoré jeho neduhy. Napríklad centrálny dotykový displej, ktorý má síce výkonnejší hardware ako v minulosti, no bohužiaľ obsluhuje aj ovládanie klimatizácie. To znamená, že si klimatizáciu bez dopravnej nehody nastavíte len ťažko. To, že ide o special snowflake v modelovej palete Peugeotu sa vám 308 GTi snaží naznačiť aj hliníkovými dekormi, ktoré môžu niekomu pripadať až príliš. No taká je doba, taký je futbal. Tak sa to hovorí, nie?

Nevadí. Rozmerné predné sedadlá ukrojili trocha miesta na nohy zadným pasažierom, situácia je tu však stále znesiteľná. Esteticky je to najmä pre použitie čiernej stropnice. (Ozaj, kto chce vlastne stropnice biele, keď máme čierne?). Naopak poloha za volantom je perfektná, len si treba zvyknút na to, že prístrojový panel sa nachádza nad volantom, nie pod vencom, ako u väčšiny áut. A aby som nezabudol, vnútri to vonia. Som jediný, komu to príde podstatné?

Motorová píla

Kašlať na vôňu interiéru, keď to tu celé páchne benzínom. Beriem teda kľúčiky a sadám do perfektných anatomických sedadiel, aby som prebudil k životu motor s úctyhodným výkonom 170 koní na liter objemu. Jednašesťka so známym označením THP už straší pod kapotami áut z koncernu PSA veľmi dlho, aby konštruktéri vychytali väčšinu jej neduhov. K tým ale určite nepatrí spotreba, ktorá sa dokázala pohybovať aj na hranici šiestich (!) litrov na sto kilometrov. Keď ste ale chceli mať niečo zo života, apetít jej samozrejme stúpol. Stále však skrátka pýta menej, ako konkurencia.

Aj so stlačením plynového pedála bolo jasné, že toho na TéHáPéčku veľa vychytali. Jej záťah je na prepĺňaný motor prekvapivo lineárny, v civilnom režime však trocha nepoteší mdlejší zvukový prejav. Nevadí, sily má dosť: 330 krútiacich momentov dokáže pri správnom prenesení výkonu urobiť divy. A k tomu zvuku: je tu aj režim Sport. Áno, to veľké šervené tlačidlo pri páke inak veľmi dobrej, presnej prevodovky, tu je. Po jeho stlačení sa však nielen zlepší reakcia na plynový pedál a podvozok sa pripraví na riadny náklad, ale aj vypustí do reproduktorov syntetizovaný zvuk motora. A to je trocha horšie, podobne ako rozostavanie pedálov, ktoré príliš nenahráva medziplynom.

Ale to je z negatív asi tak všetko. Podvozok si môžete predstaviť ako perfektný kompromis medzi komfortom a pevnou jazdou a motor celku dodáva šťavu. Výkon nie je dostupný hneď, treba ho z jeho útrob jemne vytlačiť, a to je obrovská zábava. Podobne ako diferenciál Torsen, ktorý v zákrutách jednoducho kašle na fyziku: Držíte stopu, vletíte do zákruty, pridáte plyn a tam, kde by sa Hyundai i30N niesol po prednej náprave von zo zákruty, Peugeot skrátka utiahne stopu smerom dnu. Nastáva perfektný prejazd zákruty s minimom námahy, a keď následne prejavíte vôľu zastaviť, obrovské Alcony vás spomalia prakticky na mieste. Výsledkom je okrem nesmiernej zábavy aj váš pocit, že ste lepším šoférom, ako v skutočnosti. A tak to má predsa v kategórii hot-hatchov byť! 

Takže?

Je to dobré auto. Je to strašne dobré, univerzálne vozidlo na každý deň. Má príjemný interiér, perfektný podvozok, neskutočnú prednú nápravu a brzdy pevné ako Raikkonenova mimika. Do batožinového priestoru naložíte 420 litrov čohokoľvek, vyzerá súčasne a dokáže pretransportovať aj 5 ľudí, ak im nevadí menší diskomfort. A nevoľnosť.

Najlepšie je na tom však to, že tento balíček schopností ponúkajú v Peugeote za veľmi prijateľných 30 990 €. Takže si to zhrňme: Peugeot 308 GTi vás skutočne pobaví, odvezie v relatívnom komforte, dobre vyzerá dnu aj zvonka a nezruinuje vás ani na obstarávacej cene, ani na benzínkach. Či je to najšoférskejší hot-hatch z dnešnej ponuky?

Nie, nie je. Keby bol, nebol by totiž tým najuniverzálnejším. Chalani a holky z Peugeot Sportu, výborná práca!


GALÉRIA - 56 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ