Peugeot 3008: Vnútorne rozhodnutý

Začínať s porovnávaním predchádzajúcej a novej, druhej generácie Peugeotu 3008 ani nemá zmysel. Posun od zvýšeného MPV k viac-menej čistokrvnému SUV spravil v histórii tohto modelu hrubú čiaru a na novinke z predchodcu nezostalo našťastie vôbec nič. Teda až na malý technický detail, ktorým je absencia pohonu všetkých kolies. Kto však neplánuje jazdiť po šmykľavých miestach mimo asfaltu, nemá sa čoho báť.

S modelom 3008 dostanete skutočné SUV kompaktných rozmerov. Hlavne s dĺžkou pod 4,45 m nejde o žiadneho velikána, hoci na pohľad tak nevyzerá. Nemusí sa báť zísť trochu z cesty, veď má svetlú výšku bez milimetra rovných 22 cm. Na robustnosti mu pridávajú ochranné nelakované plastové diely okolo spodnej časti celej karosérie, celok zase zjemňujú elegantné chrómové doplnky. Kým predná časť sa vzhľadom zaradila do partie aktuálnych Peugeotov, vzadu pôsobí vďaka nízkemu sklu a LED koncovým svetlám s tromi šikmými pásmi celkom futuristicky.

Letecký trenažér

Po sadnutí za volant sa tento dojem znásobí ešte viac. V novom i-Cockpite som sa v prvých momentoch cítil ako pilot lietadla, prísne oddelený od zvyšku posádky stredovým tunelom. Môže za to aj natočenie stredovej konzoly k vodičovi a tvar voliča prevodovky a volantu, ktorého malý veniec nie je zrezaný iba dole ako v menších modeloch, ale aj hore, aby nezakrýval výhľad na virtuálny prístrojový štít.

Digitálne prístroje sú vo výbave štandardne od základnej verzie a točením kolieska na volante ponúkajú viacero možností zobrazenia údajov, vrátane jednej individuálnej konfigurácie. Prístroje majú peknú grafiku a pôsobivo animované prechodové efekty pri zmene zobrazení, najprv človeka baví displej prepínať, nakoniec však zostane asi pri jednom rozložení.

Len pri navigácii som používal ďalšie, ktoré na displeji ukazuje mapu. Všetky funkcie ako audio, klimatizácia, navigácia, telefonovanie či nastavenia auta sa totiž obsluhujú cez centrálny dotykový displej s uhlopriečkou 8 palcov, vo výbave je od druhej verzie Active. Navigácia priamo pred očami ma tak odbremenila od častého prepínania medzi ostatnými funkciami. Stále to treba robiť pomerne často, oproti systému v modeli 308 je však ten v 3008 príjemnejší. Aspoň na prepínanie medzi funkčnými celkami sú vyčlenené hardvérové tlačidlá, pod nimi sú do neurčitého pásu zliate ďalšie tlačidlá pre vyhrievanie skiel, sedadiel a odomykanie. Oproti 308 systém reaguje rýchlejšie, ale má aj väčšie virtuálne tlačidlá, ktoré sa dajú ľahšie trafiť (okrem zadávania adresy do navigácie) a viac možností rýchleho nastavenia umožňujú aj skratky v hornom riadku.

V spojení s ovládačmi na volante sa dá na obsluhu relatívne rýchlo zvyknúť a po zapamätaní si, kde čo je, promptne dosiahnuť čo chceme. Napriek tomu nepovažujem za ideálne, že aspoň klimatizácia nemá vlastný panel. Ak si chce spolujazdec zmeniť teplotu a máte práve na displeji napríklad menu ovládaním audia, namiesto jednoduchého potočenia ovládača musí baštrngovať s displejom. Ak veziete mamu alebo nezaučeného človeka, musí o zmenu požiadať vodiča.

Z moderných funkcií cítiť zameranie auta na mladých ľudí, ktorí možno ocenia aj zrkadlenie obrazovky smartfónu na obrazovku v aute. Systém MirrorLink však nefunguje ideálne, s telefónom sa spároval až na niekoľký krát. Na druhej strane môže obsluha robiť problémy starším vodičom, preferujúcim klasiku. Zástup možností a funkcií je na ovládanie trochu komplikovaný, navyše oba displeje sú v angličtine, slovenčinu ani češtinu v ponuke zatiaľ nemajú.

Rovnováha praktickosti a dizajnu

Po stránke priestoru a praktickosti Peugeot 3008 nijako nezaostáva za konkurentmi. Už pri nastupovaní poteší detail: gumovým tesnením zakryté prahy, kde sa potom neusádza špina z cesty, zvyčajne končiaca po opretí o ne, na oblečení. Dojem čistoty a elegantnej noblesy navodzuje aj interiér testovaného auta s bielym čalúnením a príjemnými materiálmi všade navôkol. Predné sedadlá sú dostatočne veľké a majú správne tvrdú výplň, za príplatok môžu byť aj masážne. Pohodlné sedenie poskytuje aj zadná lavica, použiteľná výnimočne aj pre troch pasažierov. Vzadu totiž chýba stredový tunel, ktorý by strednému pasažierovi prekážal. Za seba si bez problémov sadnú dve postavy s výškou do 190 cm, tesno bude skôr na dĺžku, nad hlavou zostáva masívna rezerva. Našťastie nemá testované auto panoramatickú strechu, ktorá má v podstate nulový prínos.

Auto poskytuje pre náklad dostatočný objem aj dobrú využiteľnosť. Piate dvere môžu mať elektronický pohon aj otváranie kopnutím pod zadným nárazníkom. Ten je celý chránený nelakovaným plastom, pri vykladaní nákladu na výšku 70 cm nad zemou, tak nehrozí jeho poškodenie. Nechýba dvojité dno, ktoré je v hornej polohe v dokonalej rovine so sklopenými operadlami zadných sedadiel. Tie sa skladajú potiahnutím páčky, najvyššia výbava Allure obsahuje aj sklápateľné sedadlo spolujazdca, vďaka ktorému možno prevážať aj veľmi dlhé predmety. Na batožinovom priestore síce nemá byť čo veľmi inovatívne, všetko sa však dá pokaziť. V prípade Peugeotu 3008 sa tak nestalo a keď už spomínam inovácie, v 3008 si môžete vzadu voziť elektrickú kolobežku, ktorá sa počas jazdy nabíja v dokovacej stanici.

Stredný diesel s automatom je ideálny kompromis

Jazdné vlastnosti sú presne také, aké by sme od takto zameraného auta čakali. Na 17-palcových diskoch je 3008-čka komfortná a dobre filtruje nerovnosti. Napriek poddajnosti podvozka a vyššej svetlej výške, sa držia náklony pri zmene smeru v norme a auto je čitateľné a ovláda sa príjemne. Univerzálnemu nastaveniu zodpovedá aj premenlivý účinok posilňovača, ktorý dobre podporuje pri každej rýchlosti. Riadenie je presné, no nie prehnane citlivé, s malým volantom pôsobí navyše auto celkom agilne. Menší obvod venca totiž vyžaduje menej pohybu rúk, vďaka čomu sa s ním dá točiť rýchlejšie. Na stredovom tuneli je tlačidlo Sport, ktoré okrem vyšších otáčok a o vlas lepšej odozvy motora, prináša aj tuhšie riadenie, spätnú odozvu ako v športových autách však samozrejme nedosahuje.

V testovanom aute to ani nebolo žiadané či potrebné. Pod kapotou malo naftový motor 1.6 BlueHDi s výkonom 88 kW (120 k), spojený s automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Podľa mňa je to pohon jednoznačne pre pokojnejších vodičov, ktorý má dostatok, no nie prebytok sily, ale ponúka iné prednosti. V prvom rade veľmi kultivovaný chod, v druhom nízku spotrebu. Napriek veľkému počtu kilometrov prejdených po diaľnici, ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 5,9 l/100 km. Pri 130 km/h beží motor na 2 100 otáčkach a jazda je tichá, viac počuť obtekajúci vzduch ako motor. Agregát s prevodovkou spolupracujú výborne a pohon sa snaží využiť krútiaci moment bez zbytočného podraďovania. Ak na podradenie príde, tak býva často sprevádzané trhnutím. Na dlhé jazdy výborný pohonný tandem, ak má jazdiť auto viac po meste, odporúčame vybrať niektorú z benzínových jednotiek.

Tak ako prvá 3008, aj tá nová je tak trochu exot. Našťastie v oveľa pozitívnejšom smere ako predchodca. Neponúka síce pohon všetkých kolies, ale argumentuje výrazným dizajnom ako exteriéru, tak aj interiéru. Nie však za cenu funkčnosti či priestoru, tu nové SUV od Peugeotu nijako nezaostáva a ponúka všetko, čo má moderné univerzálne auto mať. Navyše s poriadnou dávkou komfortu a technikou na úrovni dnešnej doby.


GALÉRIA - 58 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ