Peugeot 3008 je autom roka právom

Fakt, že Peugeot 3008 sa stal európskym Autom roka, sa v Ženeve postaral o celkom slušný rozruch. Dalo by sa povedať, že ide o jeden z najkontroverznejších výsledkov, veď Francúz porazil Alfu Romeo Giulia i Mercedes triedy E či Volvo S90. Vlna odporcov i obhajcov voľby sa prehnala internetom a v podstate chápem oba tábory.

Keď som bol ešte členom poroty slovenského Auta roka (našťastie to trvalo iba dva roky), musel som si nutne zodpovedať otázku, čo vlastne má spĺňať také auto roka. Má byť krajšie, silnejšie, úspornejšie? Má lepšie jazdiť a mať priestrannejší interiér? Nie, má vystihnúť svoju éru a jej ducha. Na to som však definitívne prišiel až teraz. Vlastne nie len víťaz samotný, ale celá voľba auta roka je odzrkadlením automobilovej reality.

Kompaktné SUV a crossovery. Trh, ktorý tu pred desiatimi rokmi prakticky nebol. Dnes tu má jeho zakladateľ Nissan Qashqai takmer dve desiatky konkurentov. Dnes je takmer isté, že niektoré ešte donedávna všeobecne zamerané značky budú ponúkať už len terénne a pseudoterénne modely. Každá prezentácia tohto modelu sa začína tým, ako neuveriteľne tento segment rastie. Také tiché ospravedlnenie za to, že si ľudia kupujú SUV a crossovery? Nemusíte sa hanbiť, milí výrobcovia.

A kde do toho všetkého zapadá druhá generácia 3008? Tá totiž zhmotnila všetko nepodarené z fenoménu SUV (alebo crossoverov, aj tak je to jedno) pridala aj štipku ďalšieho fenoménu menom konektivita. Moji kolegovia novinári v medzinárodnej porote totiž vybrali ako víťaza auto, ktoré:
- sa napriek akože terénnemu výzoru nedá kúpiť s pohonom všetkých kolies (o jazde v teréne radšej ani nehovorím),
- neponúka žiadnu výrazne inovatívnu technológiu ani technické riešenie,
- nediktuje štylistické ani materiálové trendy (chvalabohu),
- v čase ekologických tlakov zavrhlo hybrid a svoje predaje opiera o diesel,
- v prerastene pôsobiacej karosérii ponúkne len priemerný až katastrofálny interiér,
- má nelogický a zúfalo pomalý info-zábavný systém plný zbytočností (navyše postavený na starom hardvéri).

Dodám len, že Peugeot 3008 je prvým autom tohto segmentu, ktoré si odnieslo titul. Pokojne to však v rámci povrchnosti mohol dostať aj Seat Ateca, VW Tiguan či Škoda Kodiaq (keby ich porotcovia z pomsty koncernu VW nevytlačili z nominovanej sedmičky), Toyota C-HR, Kia Niro či Sportage, alebo aj Jaguar F-Pace. Veď ako sa hovorí, keď už do pekla, tak aspoň na poriadnom koni.


GALÉRIA - 1 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 12.03.2017 12:13

    velmi pekne a vystizne napisane a vcelku signifikantne to vyjadruje sucastnu dobu. Napisane inak: Kludne moze byt autom roka najhorsie, priemerne ale aj objektivne najlepsie auto, titul auto roka vsak o tom vobec nic nehovori. Vyjadruje skor momentalnu "chut" a odhad co dany rok moze mat uspesne predaje a az cas ukaze ake auto to vlastne je.

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ