Opel Mokka X: Trochu iná káva

Kým staršie SUV Opel Antara upadlo do zabudnutia, menšia a novšia Mokka sa teší celkom dobrým predajným úspechom. V rámci aktuálneho trendu popularity SUV aj Opel pridáva do ponuky ešte viac SUV, konkrétne Crossland X a Grandland X. Tak ako tieto novinky, dostala aj Mokka písmeno X do názvu, pre zvýraznenie jej crossoverového charakteru. A k tomu dostala Mokka X mnoho ďalšej výzbroje, aby mohla naďalej bojovať na preplnenom poli malých SUV.

Hlavne decentne

Útok na zmysly zákazníkov sa začína hneď zovňajškom, kde dostala Mokka X pri facelifte novú masku a nárazník, ako aj grafiku svetiel vzadu a vpredu. Koncové svetlá môžu využívať LED, čelné svetlomety si možno zvoliť AFL+, teda s adaptívnym svetelným lúčom, prispôsobujúcim sa jazdnej situácii. Nefungujú ako Matrix-LED v Astre, teda nevypínajú jednotlivé segmenty LED ale majú niekoľko režimov reflektora, ako napríklad mestský, diaľničný, na okresné cesty, do zlého počasia alebo odbočovací. Svietia jasným svetlom a môžem ich iba odporučiť, oproti bežným svetlám s nimi vidí vodič jednoznačne viac.

Na inak veľmi robustnom a zavalitom vzhľade sa nič podstatné nezmenilo, Mokka X zostáva veľmi kompaktným autom, ktoré je dlhé iba 4 275 mm, so šírkou 1 781 a v meste veľmi agilné, ako sa na mestské SUV patrí. Rovnako je na tom aj s hojnou ochranou karosérie nelakovanými plastovými dielmi. Klamlivo telom naznačuje, že čo-to zvládne aj v teréne, tam však bude výraznými limitom svetlá výška iba 143 mm, teda podobná bežným ne-SUV. Bez pohonu 4x4 má dokonca iba 131 mm.

S istým krokom

Testovaný automobil s výkonnejšou verziu naftového motora 1.6 CDTI prenáša silu motora na všetky kolesá. Význam to má hlavne na mokrej a zasneženej ceste, pripravený je aj počas státia auta po stlačení spojkového pedála, aby bola pripravená maximálna trakcia pri rozjazde, podľa potreby vie dozadu poslať až 50 percent sily, napríklad aj pre udržanie stability pri nabehnutí na dieru v ceste. Inak sa systém 4x4 nijako neprejavuje a v maximálnej možnej miere je poháňaná iba predná náprava pre úsporu paliva.

Diesel s výkonom 100 kW je vzhľadom na určenie auta viac ako postačujúci na dobrú dynamiku aj s rezervou na všetky typy ciest od mesta po diaľnicu. Len si treba nad voľnobehom trochu počkať, kým začne byť motor ochotnejší, plný krútiaci moment má až od 2 000 otáčok a tak má zmysel ho trochu vytočiť. V strednom pásme má plynule stúpajúci, aj keď pomerne nevýrazný záťah spôsobený dlhými prevodmi 6-stupňovej prevodovky s manuálnym radením mierne zadrhávajúcom pri prechode cez neutrál.

Celkovo pôsobí pohon pohodovým dojmom, motor sa ozýva klepotom iba pri silnejšej požiadavke na výkon a po ustálení rýchlosti sa upokojí. Umiernený je aj v spotrebe paliva, na 100 km si vystačil v teste podľa palubného počítača s 5,5 litrami nafty. K pokojnému pohonnému ústrojenstvu je adekvátne naladený aj podvozok. S 18-palcovými diskami dokáže obstojne izolovať rázy od menších nerovností, väčšie už tak dobre nezamaskuje. Zato je Mokka X veľmi stabilná v zákrutách aj na diaľnici. K naháňaniu aj tak veľmi nezvádza: riadenie je síce presné, a účinok posilňovača prispôsobený rýchlosti, no hluchota vyššieho štádia okolo stredovej polohy volantu a brzdy s neskorým nástupom zážitky za volantom krotia.

Priatelia na blízku

Ani po facelifte sa nič nemení na tom, ako efektívne sa inžinierom podarilo využiť auto zabraný priestor. Sedenie je síce vzpriamené, ale vpredu sa dá vylepšiť sedadlami AGR na top úroveň v rámci triedy. Vzadu je síce menej miesta na kolená a zadní pasažieri sú viac natlačení na predných, nad 180 cm už majú kolená opreté o operadlá pred nimi. Na druhej strane tu obsedia aj vyššie osoby, ktoré aspoň nemusia skláňať hlavu vďaka vysokému stropu.

Asi najvýraznejšie zmeny sa stali na stredovej konzole, kde sa razantne redukoval počet tlačidiel v štýle, ktorý zaviedla Astra. Klimatizácia má našťastie stále svoj vlastný panel, zvyšok funkcií sa už ovláda cez dotykový displej. Mokka X dostala aj systém OnStar, teda možnosť hlasového spojenia s operátorom aj kvôli takej banalite ako zadanie cieľa do navigácie, kým prebehne celý hovor by som však stihol zadanie destinácie do systému aj napriek jeho trochu pomalším reakciám. Väčší význam má v prípade nehody, kedy vie automaticky privolať záchranné zložky.

Okrem priateľa na telefóne je k dispozícii niekoľko ďalších pomocníkov, riadiacich sa podľa toho, čo vidí kamera Opel Eye. Dokáže vďaka tomu sledovať jazdný pruh, odstup od vozidla vpredu, čítať značky a prepínať diaľkové svetlá. Vo finále sa dá Opel Mokka X vybaviť všetkým, čo je pri dnešných bezpečnostných štandardoch nevyhnutné mať aspoň v ponuke. S modernizovaným infotainmentom, zjednodušenou obsluhou, slušným priestorom a schopným motorom je Mokka X vydareným počinom, ktorý vlastne nemá žiadne skutočne slabé miesto.


GALÉRIA - 28 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ