Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4x4: Všetko

Veľké kombíky to majú v dnešných dňoch veľmi ťažké. Nie, že by ľudia už nechceli veľké autá, to vôbec. Problém leží trocha inde: pri SUV. Neviem, či ste si to všimli, ale dnes musí byť aj zubná kefka SUV, aj trojkolka s poháňaným ľavým zadným kolesom by mala mať kontrolu zjazdu z kopca a oplastované blatníky. Je to jednoducho mánia, ktorej sa automobilky prispôsobili, no zároveň je dobré vedieť, že u niekoho ešte fungujú aj klasické kombi. Napríklad u Opelu, ktorého Insigniu by mohli podávať ako sérum proti športovej úžitkovosti.

Insignia je v novej generácii extrémne priťažlivé auto, aj napriek proporciám s gigantickým previsom vpredu aj vzadu. Silueta auta sa oproti predchádzajúcej generácii toľko nezmenila, no pribudlo niekoľko previsov a negatívne zaklonená predná časť. To je napríklad vec, ktorú som naposledy videl veľmi dávno. Celkovo pôsobí agresívne a hodnotne zároveň, čo by pri obstarávacej cene olizujúcej magických 40 000 eúr nemalo byť žiadnym prekvapením.

Testovaná Insignia ale pár prekvapení skrývala. Už samotná špecifikácia niečo nahovára: pohon všetkých štyroch kolies a dvojlitrový turbomotor je to najlexkluzívnejšie, čo si môžete v Insignii aktuálne želať. Testovaný exemplár navyše rozhodne neprekypoval skromnosťou. Už na pohľad je jasné, že sa tu priplácalo: masívne kolesá, LED matrix svetlomety, OPC paket a veľa chrómu. 

Ebony Fiesta

Interiér je to miesto, do ktorého sa v ostatnom čase Opel rozhodol investovať nemalý balík peňazí. Hneď po usadnutí do perfektne tvarovaného sedadla si človek nájde tú správnu polohu za volantom, rozhliadne sa po okolí a zistí, že sa práve v interiéri utopil. Insignia je narozdiel od predchádzajúcej generácie koncipovaná dosť naširoko. Vlastne úplne všetko je tu široké: sedadlá, stredový tunel, výplne dverí. V kombinácii s nízkym posedom tak pôsobí ako skutočne veľké a rešpektovaniahodné auto, dojem rozhodne nekazí ani hnedá koža na ergonomických sedadlách AGR.

A je tu naozaj všetko. Insignia má výbavy veľa a nebojí sa ju ukázať - je tu jeden z najlepších head-up displejov, určite najlepšie sedadlá v kategórii a obrovská armáda asistentov a pomocníkov. Veľmi dobre vyriešený je prístrojový panel, ktorého otáčkomer, palivomer a ukazateľ teploty chladiacej kvapaliny fungujú anaógovo, zatiaľ čo všetky ostatné parametre zobrazuje displej. Neviem síce, komu a na čo bude niekedy voltmeter, ale je tu aj ten, keby to niekoho zaujímalo. Dojem tu tak kazí len jeden, absolútne nepochopiteľný prvok: prešívaný plast na palubnej doske. Aby som to upresnil, atrapa prešívaného plastu. V skutočnosti ide len o plastový výlisok a prosím, na zemi kľačím, plačem a modlím sa, dajte to pri ďalšej generácii dopreč. Interiéru to veľmi pomôže - nemusí sa hrať, že má na viac. Už teraz má dosť.

Veľa možností ponúka aj multimediálny systém Opel Intellilink, ktorý funguje hladko a bez zasekávania, na danú kategóriu by si však zaslúžil trocha modernejšiu grafiku, či len trocha lepšie rozlíšenie displeja. Audiosystém je však na veľmi dobrej úrovni, rovnako ako odhlučnenie interiéru. Dojem robí Insignia skrátka obrovský, musím sa priznať, že mi nevadilo ani hodinu a pol trčať v menšej bratislavskej zápche. Jednej veci je tu však určite priveľa: klavírneho laku lesklého čierneho plastu. Rozhodne to nie je auto pre autistu, pretože sa potom môže stať, že bude miesto venovania pozornosti vozovke venovať pozornosť lešteniu stredového tunela. Ako napríklad ja.

Predovšetkým je tu ale veľmi veľa ďalšej, nemenej podstatnej veci: miesta. Pri skutočne komfortnom nastavení sedadla vpredu zostalo vzadu dosť miesta na nohy, podobné je to aj s priestorom na hlavu cestujúcich vzadu. Pocitovo je však Insignia stiesnenejšia ako konkurencia, i keď pocit stiesnenosti môže mať na svedomí aj čierna stropnica. Na jej zadnom konci totiž nájdeme batožinový priestor s objemom 560 litrov v základnej konfigurácii, po sklopení sedadiel vznikne až 1665 litrov priestoru, no zároveň aj šikmá rovina, pozostávajúca zo sklopených sedadiel. Bezdotykový prístup do batožinového priestoru je však na nezaplatenie, keď máte plné ruky nákupu. Stačí len zamávať nohou pod zadným nárazníkom.

Akonáhle však uložíte svoj nákup do batožinového priestoru, mali by ste sa trocha krotiť. Pri jazdnej dynamike Insignie sa veľmi jednoducho môže stať, že budete z kufra umývať smotanu. A verte mi, zlieza zo zadného koberca skutočne ťažko, mám to otestované.

Závislá na jazde

Celá anekdota so smotanou nás elegantne privádza k jednej z najsilnejších stránok veľkého Opelu: k jazde. Základné predpoklady na to určite má. Je tu dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 191 kilowattov (260 koní) a masívnymi 400 newtonmetrami krútiaceho momentu, ktorý podáva veľmi prirodzene a nenútene v priebehu celého funkčného spektra otáčok. Rád sa pritom nechá vytočiť a potešil aj jeho zvukový prejav, ktorý sa však niekomu môže zdať príliš nevýrazný. Výrazná však vie byť jeho spotreba; bežne sa hýbe na hranici ôsmich až deviatich litrov paliva, nemá však problém si cucnúť aj takých trinásť. To mu ale už skutočne musíte šliapať na päty a verte mi, zamatový prejav motora za to stojí.

Spolupracuje však s podarenou osemstupňovou prevodovkou od ZF. Radí hladko a inteligentne, s autom je tak veľmi jednoduché sa zžiť. Celkovo maskuje Insignia svoju nemalú hmotnosť 1608 kilogramov prekvapivo dobre. Do zákrut sa hádže s radosťou, a aj napriek výbornej hlukovej aj vibračnej izolácii interiéru vie správne vtiahnuť do deja. To však človek niekedy úplne nechce, preto môže byť vybavená aj celou čatou asistenčných systémov, ktoré na vás dávajú pozor, keď ste totálny lobotóm. Je tu samozrejme systém sledovania mŕtvych uhlov, tradičné opelovské čítanie dopravných značiek či prekvapivo citlivý systém sledovania jazdného pruhu.

Ten nemá problém aktívne zasahovať do riadenia, keď sa mu nepáči váš jazdný štýl. Jednoducho preberie kontrolu nad volantom a zatočí auto späť do pruhu. Narozdiel od konkurencie je však tento systém u Opelu nastavený veľmi dobre. Celý zásah nie je zbytočne dynamický, len skrátka trocha cítite, že to ťahá do strany. Tu by sa mohol učiť napríklad aj Volkswagen, ktorý na to niekedy ide až príliš drsne. Well done, Opel.

Dobrý deal

Musím sa priznať, že Insignia funguje skvelo. Každým detailom robí obrovský dojem, dokonale maskuje svoju nemalú hybnosť a dvojlitrový turbomotor mi skrátka sadol ako riť na šerbel. Keď sa človek pozrie do cenníkov príplatkovej výbavy, zistí, že Insignia je dokonca aj veľmi ľudsky nacenená. Základná cena verzie sa pohybuje okolo hranice 30 000 eúr, no príplatky ju vedia ešte o nejaký ten litríček dvihnúť.

Určite choďte do ergonomických sedadiel a paketu OPC Line, no dávajte si naň pozor pri obrubníkoch (bohužiaľ aj teraz viem, o čom hovorím). Nezabudnite ani svetlá IntelliLux LED a máte auto, ktoré obsahuje úplne všetko, čo by ste niekedy mohli potrebovať. Úprimne, konkurencia možno ponúka lepšie parametre tu a tam, no Insignia má štýl a srdce, ktoré prekypuje charakterom. A to je niekedy viac.


GALÉRIA - 50 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ