Opel Insignia GS: Neberie to na ľahkú váhu

Azda najväčšia tohtoročná novinka v strednej triede nie je úplnou neznámou, preto len stručne: stojí na platforme Epsilon 2 a je oproti predchodcovi ľahšia až o 170 kilogramov, je širšia, nižšia a predovšetkým priestrannejšia, sedan už nebude, základnou karosériou je liftback s poetickým názvom Grand Sport.

Z prezentácie mi zostala v hlave ešte jedna podstatná informácia: OPC už nebude. Opel si jednoducho nechce robiť hanbu a capnúť toto označenie na štvorvalcovú Insigniu s nejakým bodykitom (OPC Line je však stále v ponuke). Na to stačí aj GSi, ktoré sa bude kombinovať s najsilnejším benzínovým dvojlitrom alebo s naftovým biturbom.

Krôčik od vrcholu

Teraz však naspäť k benzínu, síce ešte bez nálepky GSi. Dvojlitrový preplňovaný štvorvalec s priamym vstrekovaním produkuje 191 kW a 400 Nm, na všetky štyri kolesá to posiela cez osemstupňový automat od Aisinu a šikovný zadný diferenciál GKN, ktorý má aj Focus RS. Jeho trikom sú dve spojky na výstupe, takže na každé koleso je možné preniesť od 0 do 100 percent dostupnej sily. A Opel to aktívne využíva.

V prvom momente zaujme nízka pozícia za volantom, sedí sa o 3 centimetre nižšie a ako je v Oploch zvykom vo výborných AGR certifikovaných sedadlách so širokými možnosťami nastavenia. Napriek tomu som si úplne ideálnu polohu nenašiel, pretože pedále sa mi zdali príliš blízko alebo volant príliš ďaleko. Priestor vzadu a kufor sa zdajú byť dostatočné, viac až keď sem naložím deti a všetko ostatné v rámci testu.

Interiér je spracovaný príjemne, v rámci výbavy je tu aj projekčný displej bez výsuvného sklíčka (teda priamo na okno), ktorý je čitateľný aj s polarizačnými okuliarmi. Čelné sklo je teraz navyše vyhrievané. Palubné systémy komunikujú v slovenčine, hoci takej svojskej. Každú informáciu na palubnom počítači treba zamietnuť a môžeme vyraziť.

Najslabší článok?

Voľba jazdných režimov nesmie chýbať, tlačidlo Sport okrem pohonu reguluje aj riadenie a adaptívne tlmiče. A tiež zvuk motora. Žiaľ, opäť sa k slovu dostala syntetika. Opel okrem podpory tých pozitívnych frekvencií potláča aj tie negatívne, takže výsledok je ako neosolená a neomastená ryža. Inak však motoru nemám čo vyčítať, snaží sa a s odľahčeným autom mu to ide veľmi schopne.

Dobré hodnotenie dostáva aj pohon a podvozok. Aktívnu pomoc diferenciálu na výjazdoch príjemne cítiť, v športovom režime by to mohlo byť ešte trochu výraznejšie (možno v GSi?). Nasmerovať Insigniu do oblúka je hračka, aj keď riadenie by som chcel trošku tuhšie (možno v GSi?). Potom by jazda pôsobila precíznejším dojmom. Aj na 20-palcových diskoch je komfort veľmi solídny, medzi polohami Sport a Tour je citeľný rozdiel. Uvidím, aký bude Sport na našich cestách, pretože tie rakúske sú luxusné. Jeden traktor ma prinútil preveriť aj brzdy, ktoré sa hrdia nápisom Brembo na strmeňoch. Svoju úlohu zvládajú perfektne.

Čo som ešte nespomenul? Aha, prevodovku. No, hm, na prvý dojem je pomalá a aj v športovom režime sa snaží byť až príliš ekologická. Ja viem, že turbomotor má široké pásmo využiteľných otáčok, no necháva ho padnúť až príliš a obvykle sa spamätá až keď je neskoro. Manuálny režim nie je spása, takže ďalší tip na zlepšenie do GSi?

Čo je ešte v ponuke

Myslím, že moje názory na potenciál GSi budú už len mlátením prázdnej slamy, pretože v Rüsselsheime si už domáce úlohy urobili. Jazdný prejav novej Insignie je citeľne ľahší ako tej prvej. Na druhej strane pri pružení cítiť mierny nedostatok protiváhy, ale Opel to s pružinami a tlmičmi celkom vie. V zákrutách Insignia nezaprie svoje rozmery, ale ani so 191 kW to nie je auto na jašenie sa, ale na pohodlné a rýchle cestovanie.

Okrem vrcholného dvojilitra má Opel v cenníku ďalších päť motorov, ktorými vyhovie širokému spektru klientov:

  •     1.5 Turbo (1 490 cm3, 103 kW / 250 Nm, 5,9 l/100 km, od 23 990 €)
  •     1.5 Turbo (1 490 cm3, 121 kW / 250 Nm, 6,0 l/100 km, od 25 390 €)
  •     1.5 Turbo AT (1 490 cm3, 121 kW / 250 Nm, 6,1 l/100 km, od 26 790 €)
  •     2.0 Turbo AT 4 × 4 (1 998 cm3, (191 kW / 400 Nm, 8,6 l/100 km, od 34 490 €)
  •     1.6 CDTI (1 598 cm3, 81 kW / 300 Nm, 4,0 l/100 km, od 26 490 €)
  •     1.6 CDTI (1 598 cm3, 100 kW / 320 Nm, 5,1 l/100 km, od 27 840 €)
  •     2.0 CDTI (1 956 cm3, 125 kW / 400 Nm, 5,2 l/100 km, od 28 490 €)
  •     2.0 CDTI AT (1 956 cm3, 125 kW / 400 Nm, 5,5 l/100 km, od 30 590 €)
  •     2.0 CDTI 4 × 4 (1 956 cm3, 125 kW / 400 Nm, 6,2 l/100 km, od 30 890 €)

 

Od každej sumy si môžete odrátať dlhodobú zľavu 3 500 €, príplatok za kombi ešte nie je známy. Na výber sú zatiaľ štyri stupne výbavy. Už základný Selection je celkom slušný, zaujme v ňom bezkľúčový prístup či sledovanie jazdného pruhu, má však výrazne obmedzené možnosti príplatkov. Lepšie je teda odpichnúť sa od Edition (má na palube aj systém OnStar, ktorému však stále chýba slovenský prevádzkovateľ dát). K výbavám Innovation a Dynamic sa ešte priplácajú napríklad LED matrix svetlá so špeciálnym uvítacím režimom (1 400 €), adaptívny tempomat (1 000 €) či nastaviteľné tlmiče (850 €).

Zaujímavou novinkou je Opel Exclusive, teda možnosť individualizácie vzhľadu. V rámci tohto programu bude k dispozícii ďalších 15 farieb alebo možnosť zvoliť si vlastný odtieň aj s voľbou povrchového efektu: trojvrstvový lak, metalíza či perleť. K tomu si bude zákazník môcť vybrať z rozšírenej ponuky kolies (18 a 20 palcov) a tiež kožených čalúnení interiéru. Všetko si to vyskladá vo virtuálnom prostredí a môže sa s tým hneď pochváliť na sociálnych sieťach. Zatiaľ však netuším, koľko táto zábava bude stáť, Opel zverejní ceny až v priebehu leta.


GALÉRIA - 18 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ