
Opel je už súčasťou francúzskeho koncernu a nasadenie platformy EMP2 by nemalo byť prekvapením, musím však pripomenúť, že táto spolupráca sa upiekla ešte skôr ako zmena vlastníka. A ešte skôr, než Peugeot odišiel z udeľovania cien pre európske Auto roka s víťazstvom. Grandland a jeho menšieho súrodenca Crossland by sme tu teda mali, aj keby sa nič zo spomenutých udalostí neudialo, len mu to dáva zaujímavejší kontext.
Kde som to už len videl...
Rozmerovo sú obe autá prakticky totožné, centimeter sem, centimeter tam. Vnútri však Opel pôsobí vzdušnejšie, pritom má klasické prístroje a nie priestorovo úspornejší (aspoň teoreticky) iCockpit od Peugeotu. Predné sedadlá sú príjemné a majú plus za rozťahovací sedák, mohli by však ponúknuť lepšiu podporu tela v zákrutách. Napriek panoramatickej streche som okolo hlavy nevnímal nedostatok priestoru, avšak ľudia o pár centimetrov vyšší nemusia mať rovnaký názor.
Odkladacím priestorom sa nezvyknem nejako špeciálne venovať, tu ma však zaujala schránka pod lakťovou opierkou. Hádam by zvládla aj 1,5-litrovú fľašu, ale... bum. O pár centimetrov ju nezavriem. Ak by ste sa rozhodli pre nápoj v niečom menšom, zrejme by ste tiež skončili pri jeho držaní v jednej ruke (alebo váš spolujazdec), potenciálne vhodný priestor okupuje ovládač kontroly trakcie Grip Control. Asi najbolestnejší stret kultúr zažívam na info-zábavnom systéme. Opel má neskutočne obrovské plus za to, že klimatizáciu vyčlenil samostatne. A hoci to na prvý pohľad okolo dotykového displeja vyzerá ako v Astre či v Insignii, systém je od Peugeotu. V praxi to znamená bol s jeho (ne)logikou, navyše v českom jazyku.
Vzadu je to taký priemer, viac pre deti než pre dospelých, ale s vyhrievaním. Napriek relatívne vysokej línii okien nepôsobí druhý rad tak temno ako v Peugeote. Kufor ponúka pohodlný prístup kopnutím do prázdna pod nárazník. Opel prevzal aj zbytočne komplikovaný systém zamykania kopnutím po stlačení tlačidla. Priestor pôsobí priemerne, pár litrov sa dá získať presunutím podlahy do spodnej polohy. Pod ňou je rezerva a pekne v škatuľke uložené náradie.
Dobre naladený
Naftový motor 1.6 CDTI s výkonom 88 kW a s krútiacim momentom 300 Nm je príjemnou voľbou. V praxi reaguje živo a bez výraznejšej turbodiery. S hladko radiacim 6-stupňovým automatom je dobre zladený. Papierových 4,3 l/100 km je z ríše snov, ale dá sa s ním jazdiť aj za 5,5 l/100 km, čo tiež nie je zlé. Pohon všetkých kolies k dispozícii nie je, ale tie predné prenášajú silu na cestu bez zaváhania.
Pohonnému reťazcu dobre sekunduje príjemný jazdný prejav. Nie je to šampión agility, no pohybuje sa prirodzene, nenútene a s ľahkosťou. Podvozok má tvrdšie naladenie, takže Opel pevne sedí na ceste. Komfort si to však neodniesol, všetky typy nerovností zvládli pružiny aj tlmiče s prehľadom. Dobrý pocit podčiarkuje vynikajúce odhlučnenie, či už kultivovaného motora alebo náprav.
Jednoducho, Opel na Grandlande X odviedol kus dobrej práce. Peugeot by sa mal poučiť a svoje Auto roka poslať zahanbene do kúta.
0 KOMENTÁROV