Opel Crossland X: Obložená bageta

Občas to vyzerá, akoby sa celý automobilový priemysel transformoval na trh s autami pre mladých ľudí. A mladí ľudia, čiže generácia známa ako millennials, má na autá zjavne totálne iné požiadavky, ako mala generácia predošlá. Všetci chcú vyzerať športovo, ale zároveň pri tom nechcú riskovať, alebo prijímať kompromisy v pohodlí. No a po krátkom brainstormingu niekomu pravdepodobne napadlo, že všetky tieto atribúty spĺňajú kompaktné SUV a už nebolo cesty späť.

Crossland X stojí v ponuke oplastovaných rodinných vajíčok od Oplu na samom začiatku, pod modelmi Mokka a Grandland X. Narozdiel od Mokky však nemá ani štipku americkej DNA, ktorou boli doteraz Ople známe - je to totiž prvý produkt spolupráce s koncernom PSA. Na prvý pohľad vyzerá nádejne. Malý pôdorys a vysoká stavba karosérie nie je niečo, čo by Opel nevedel spracovať. Vzhľadovo čistú prednú časť Crosslandu tak možno trocha rozbíja príliš komplikovaná zadná časť. 

Dámy a páni, takto to vyzerá, keď má Opel Adam a Nissan X-Trail deti.

Fakt veľmi obložená bageta

Čas výrazne pokročil a s tým sa mení aj prístup k tvorbe auta. Pozornosť našej generácie sa upiera niekam inam. To, že auto vie obstojne zrýchľovať, spomaľovať a mieriť tam, kam namierite volant je už samozrejmosťou. Akú pridanú hodnotu nám však prinesie prostredie, v ktorom sedíme? Vie sa posádka počas cesty aj dobre zabaviť? Dokáže sa môj iPhone komfortne spojiť s autom?

Môžete si o tomto trende myslieť, čo len chcete, no deje sa a Opel to vycítil. Investoval do sedadiel, ktoré sú síce umiestnené na môj vkus až komicky vysoko, no tvar majú perfektný. Okrem nich zapracoval aj na ostatných prvkoch dobrého interiéru. Palubná doska má príijemné tvary a dobre zvládnutú ergonómiu, "budíky" sú čitateľné, volant padne výborne do ruky a pozíciu si človek za volantom nájde hneď. Základné predpoklady by sme teda mali, no Crossland prihadzuje ešte slušné množstvo jazdných asistentov a multimediálnej výbavy.

V testovanej verzii bol napríklad aj head-up displej, na ktorý si môžete premietať rôzne údaje o jazde podľa individuálneho nastavenia. V stredovej konzole sa nachádzajú dva USB porty a systém indukčného nabíjania smartfónov, je tu aj asistent nechceného opustenia jazdného pruhu či parkovacia kamera. Napriek pokročilej digitalizácii sú však kľúčové kontrolné prvky Crosslandu analógové, čo je mi nadmieru sympatické. Hovorím najmä o analógovom rýchlomere s otáčkomerom, pričom ručičkový je aj ukazateľ stavu paliva a teploty motora. Odhliadnuc od manuálnej prevodovky tu nájdeme aj ručnú brzdu, ktorá sa síce tvári ako z Blade Runnera, no ovláda cez lanko zadné bubnové brzdy. Klasika.

Multimediálny systém zvláda úplne všetko, čo by ste od neho mohli chceiť. Spojenie s bluetooth rozhraním funguje spoľahlivo, o zrkadlení Apple CarPlay či Android Auto nemusí byť ani reč. Je tu aj systém OnStar, ktorý dokáže pár pekných vecí: Sprostredkovať pripojenie na internet cez wi-fi a v prípade, že ste to s wifinou za volantom prehnali, aj zavolať 112 v prípade nehody. Systém funguje rýchlo a audio sa snaží vykresliť zvuk celkom presne. Jeho snahu mu však kazia plasty v interiéri, ktoré sa od istej hlasitosti rozhodnú pridať do orchestra. Dobre Opel, ide o jeden z prvých vyrobených kusov auta, tak ti to pre teraz všetci prepáčime. Ale nabudúce už plasty drnčať nebudú, okej? Predsalen, je to trocha škoda.

Nezaprie svoj pôvod

Crossland X je postavený na rovnakej platforme, ako Citroën C3 Aircross a má s modelmi PSA celkom dosť spoločných komponentov. Na istých miestach sa tak človek nemôže ubrániť pocitu, že tu a tam sa udial nejaký komporomis. Odhliadnuc od rezonujúcich plastov v interiéri, na viacerých miestach by sme našli vyrazené logá Peugeotu a Citroënu. Zachoval si masívny predný previs, ktorý v porovnaní s tým zadným vyzerá až neuveriteľne a v ponuke tiež nenájdeme pohon všetkých štyroch kolies, ktorý koncern PSA nemá k dispozícii. Chcete premyslený nosič bicyklov Opel FlexFix? Kúpte si Mokku, Corsu, alebo Adama. Ale Crossland ho nemá.

Francúzskeho pôvodu je aj motor s prevodovkou. A našťastie pre celý svet, ten je skutočne dobrý. "Jedna-dvojka" Puretech s autom nemá najmenší problém a aj napriek vyššej hmotnosti Crosslandu (1,2 tony na skutočne malý pôdorys) s autom dostatočne cvičí. Má presne 96 kilowattov, čiže rovných 130 koní a 230 newtonmetrov krútiaceho momentu, ktoré spracúva šesťstupňová prevodovka. Tá môže byť manuálna, alebo automatická. Minimálne v prvom menovanom prípade má na počudovanie presné dráhy a príjemný chod, pričom je aj dobre odstupňovaná. Motor má k dispozícii slušnú silovú rezervu, krivku výkonu plochú ako kuchynský stôl a dokáže spoľahlivo potiahnuť vždy, keď je to potrebné. Miestami je jeho prejav natoľko korektný, že nad jazdou nerozmýšľate aj napriek tomu, že je to manuál. 

Slovo "korektné" vystihuje jazdné vlastnosti malého Opelu asi najviac. Väčšie priečne nerovnosti o sebe, samozrejme, dajú vedieť, no inak sa Crossland nijako výrazne nenakláňa, pevne drží stopu a dokáže sa strčiť naozaj úplne všade. Vždy pôsobí nadmieru sofistikovane a v tom tkvie jeho čaro. Nie je to auto, za volantom ktorého by som sa extrémne "šklebil" od ucha k uchu, no ani nemá byť. Vždy je však Crossland príjemným spoločníkom.

Byť smart je sexy

Na začiatku tohto testu som skonštatoval, že dnešná generácia mladých ľudí má na automobil iné požiadavky. Musím priznať, že Crossland v tomto vyškolil mňa a rozhodne nie naopak. Ponúka veľmi rozsiahle množstvo výbavy za prijateľné peniaze - a každý investovaný cent je vo výsledku dobre vidieť a cítiť. Crossland X je automobil, ktorý bude svojho majiteľa rozmaznávať priamočiarym spôsobom, to je jasné.

Osobne mi síce môže prekážať rozšírenosť kompaktných SUV, ale ak sa nad tým zamyslím, nemôžem proti tomu namietať. Crossland X je totiž veľmi sofistikované auto, ktoré napokon má právo hrať sa na niečo, čím v skutočnosti nie je. Okrem toho, že to totiž robí aj jeho cieľová skupina, je to veľmi talentovaný rodinný automobil, ktorému už menšiu krízu identity ľahko odpustíte. Crossland X sa síce môže tváriť drsne ako chce, stále je to však voľba rozumu. A v smart spoločnosti plnej smart ľudí, je Crossland veľmi smart voľbou. A to je sexy.


GALÉRIA - 68 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ