Opel Crossland X 1.6 CDTI: Nové zvyky

Prvý sériový plod spojenia koncernu PSA so značkou Opel je na svete. Nie je to nič iné ako zástupca populárnych crossoverov, preto má Crossland za názvom písmeno X, rovnako ako Mokka X a Grandland X. Hoci je Mokka X rozmerovo podobná, ponúka aj pohon 4x4 a nemala by byť v rámci ponuky značky Opel konkurenciou pre Crossland X. Ten totiž pohon všetkých kolies nemá a svojou konštrukciou sa dá považovať za náhradu za MPV Opel Meriva. Auto stojí na platforme PSA, ktorú používa aj Citroen C3 Aircross a budúca generácia Peugeotu 2008, dizajnom to však dobre maskuje a Crossland X sa svojim výzorom jasne radí do rodiny automobilov Opel.

S génmi MPV

Ani v interiéri nie je francúzsky pôvod techniky viditeľný, Opel dal Crosslandu X vlastný volant, prístrojový panel aj infotainment, takže je interiér intuitívny a hlavne je všetko logicky a prehľadne rozmiestnené a obsluha je jednoduchá. Chválim, že Nemci v aute nechali samostatný panel klimatizácie a neintegrovali všetko do dotykového displeja. Ešte viac chválim, že Opel aj pre Crossland X ponúka sedadlá AGR, ktoré patria k tomu najlepšiemu, do čoho sa dá v aute tejto cenovej kategórii sadnúť a sú vynikajúco pohodlné aj na veľmi dlhé cesty. K dokonalému komfortu chýba len poriadna lakťová opierka, táto je ako tá z autobusu, čo slúži len aby človek nevypadol do uličky.

Vnútorný priestor je trochu menej v štýle MPV ako to bolo pri Merive. Tá mala hlavne veľmi praktický a variabilný stredový tunel s množstvom odkladacích priestorov. Crossland X je jednoduchší, hoci na drobnosti je tu miesta dosť. V kabíne je vďaka jej tvarom dostatok priestoru pre štyroch dospelých v každom smere, traja by mali vzadu kvôli malej šírke auta veľmi tesný kontakt. Sedí sa len mierne vyššie, zadná lavica je posuvná o 150 mm, čím ide variovať medzi priestorom pre nohy zadných pasažierov, alebo batožinu v rozmedzí 410 - 510 litrov. Sklopením zadných operadiel vzniká rovná plocha, treba však presunúť medzipodlahu do hornej polohy.

Rozdvojená osobnosť

Kým interiér je priestranný, praktický, bez experimentovania a v podstate nemecky racionálny, na pohone je oveľa viac cítiť francúzsky podpis. Motory pre Crossland X sú od PSA, rovnako ako kľúčik od auta, v tomto prípade ovládač bezkľúčového systému. Okrem neho je v najvyššom stupni Ultimate množstvo ďalšej výbavy v ktorej nechýba nič, čo má moderné auto mať. Testovaný 1.6 CDTI s výkonom 88 kW je vrcholom naftovej ponuky. Vďaka krútiacemu momentu 300 Nm pôsobí celkom živo, pod plynom a vo vyšších otáčkach  však vydáva pomerne výrazný klepot. Ešte viac sa francúzština prejavuje na prevodovke: má dlhé a nepresné dráhy radenia s gumovými dorazmi a ťažké prevody, automatická prevodovka sa k dieselom zatiaľ nedodáva.


Hlavným prínosom takto nastaveného pohonu je samozrejme spotreba. Počas testu si vystačil naftový motor s 5,2 litrami nafty, k nej si pomaly usrkáva aj AdBlue na redukciu emisií. Opel Crossland X sa nehrá na nič dynamické, to je dobre. Na crossover to však hrá trochu falošne, svetlú výšku má iba 124 mm, čo je celkom bežný štandard a bez pohonu 4x4 sú v teréne aj menšie nerovnosti prekážkou. Rovnako aj tie v asfalte, o ktorých dáva posádke vedieť hlavne zadná náprava. Inak je podvozok nastavený relatívne poddajne, takže auto sa pri prejazde zákrut dosť nakláňa a zážitok vodiča nepodporí ani voľné riadenie..

Menej schopný podvozok, gumové dorazy prevodovky, klepotavý zvuk motora – to sú javy známe skôr z produktov skupiny PSA, medzi ktoré sa Opel zaradil. Teraz vidno, že to nešlo bez toho, aby sa francúzske zvyky neprejavili aj na nemeckom aute. Povedal by som, že je Crossland X určený pre tých, ktorí prežívajú jeseň života: nulové emócie z jazdy vyvažuje jednoduchosť a využiteľnosť auta, ako aj agresívna cenová politika. V konečnom dôsledku tak môže byť pre nezanietených motoristov s väčšími nárokmi na priestor, ako na jazdné vlastnosti, celkom zaujímavou voľbou.


GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ