Opel Corsa: Portálová puška

Čo sa týka súčasnej generácie Corsy, nebudem skrývať svoj počiatočný pesimizmus. Terajší Opel Corsa má totiž jeden problém - nie je konštrukčne úplne nový. Vychádza z automobilu, ktorý bol predstavený ešte v roku 2006. Že to nie je veľa? Veľmi dobre si pamätám, že vtedy som o práci motoristického novinára len sníval. Mal som totiž desať rokov a keby ste chceli vedieť, vám v rádiu hralo asi toto:

Je to zvláštne. Obchádzam si krikľavo červený Opel stále dokola a snažím sa pochopiť to auto inak, ako dekádu starý stroj s novým predkom, zadkom a veľkým displejom vo vnútri. A na prekvapenie, ide to ľahšie, ako som si pôvodne myslel. Chce to síce trocha kalibrácie, no po čase uznávam, že dizajnéri urobili na aute veľa dômyselnej práce. Corsa pôsobí ako celok, čo je vzhľadom na technicky nevyvážené proporcie, výhrou.

Testovaný exemplár ale ukrýva ešte jedného žolíka: Retro pohon. Čo to znamená? Atmosféricky plnený 1,4-litrový štvorvalec s klasickou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Žiadne dve spojky a roboty. Poctivý hydromenič!

Blarp, beep, trtrtr...

Corsa síce môže byť na papieri stará, no kto by vo vnútri čakal jaskynné maľby, je na omyle. Interiér je totiž asi najväčším prekvapením tohto auta. Ako prvé vás dostanú kvalitné materiály, estetické obloženie klavírnym lakom (z plastu, samozrejme), či nekonfliktné tvary palubnej dosky.

Testovaná výbava Cosmo Selection tiež obsahovala balík senzorov, asistentov, pípadiel a kamier v takom rozsahu, že Millenium Falcon sa tíško schoval za roh a závidí. A viete prečo sa schoval práve za roh? Lebo na rozdiel od Corsy nevie sám zaparkovať.

A to nie je zďaleka všetko. Systém infotainmentu sa dokáže v sekunde spojiť s mojím iPhonom, podporuje aj funkciu CarPlay, čiže zrkadlenie displeja telefónu na centrálnej obrazovke. Opel dobre vedel, kde má investovať – je to jeden z najlepších multimediálnych systémov v kategórii.

Na presné audio som úchyl, čiže ma príjemne prekvapuje aj kvalita ozvučenia, ktorá je na danú kategóriu špičková. Čo mi však úprimne odstránilo dekel, sú sedadlá. Stačia dve hodiny na mieste vodiča a človek sa cíti ako po thajskej masáži.

Pri nočnej ceste na diaľnici tak Corsa pôsobí veľmi sofistikovane, asi ako portálová zbraň, laserová puška či vírivka z teleshoppingu. Skrátka, zvládne na prvý pohľad nevídané veci.

Miesta na sedadlách je dosť vpredu aj vzadu. Kde je ho však žalostne málo, je najmä za zadnými sedadlami. Batožinový priestor s objemom 286 litrov je z tých menších, dvojitá podlaha dojmu priestrannosti, paradoxne, veľmi nepomáha. Dá sa však nastaviť sklon operadiel zadnej lavice. Integrovaný držiak na bicykle FlexFix je zasa jedným z doplnkov, ktorý vám inde nedajú.

Jedným z menších problémov by ale mohli byť dažďové senzory a kamery, ukryté v rozmernej konzole stredného spätného zrkadla. Nielenže riešenie vyzerá trocha nešikovne, ale ani cez ten kus plastu nemáte šancu vidieť na semafor. Práve preto skončíte takmer vždy v polohe nervózneho filozofa: 

Komédia pod kapotou

Sofistikovanosť však končí v momente, keď treba skutočne pružne zrýchliť. Atmosférická "jedna-štvorka" s výkonom 66 kW nie je zlá, no prevodovka jej vôbec neverí a myslí si, že má menej sily ako v skutočnosti.

Zážihová jednaštvorka má príjemný chodZážihová jednaštvorka má príjemný chod Vlastná fotografia

V praxi sa teda udeje nasledovný algoritmus: Vy zašliapnete pedál do podlahy, prevodovka v okamihu podradí o tri stupne a otáčky vyletia až k obmedzovaču. Tam zostanú ďalších 20 sekúnd, kým sa auto nerozbehne na požadovanú rýchlosť. Na diaľnici to neprekáža, no verte mi, že v meste tento jav efektívne otáča hlavy.

Automat má šesť stupňov (a jedno zbytočné tlačidlo)Kultivovaný automat má šesť stupňov (a jedno zbytočné tlačidlo)

A vás to štve - nie že nie - ale potom prídete do zápchy a tá istá prevodovka je odrazu na nezaplatenie. Radí pomerne hladko, len za istých okolností nastane mierne trhnutie a pri posúvaní vám na ovládanie auta stačí naozaj len jedna noha. Daňou za jej funkciu je ale zvýšená spotreba, počas testu sa pohybovala okolo ôsmich litrov na sto kilometrov.

Je to kus

Ak jej však dáte približne polovicu priemernej európskej odletovej dráhy na rozbeh a vletíte do zákruty, Corsa vás neprekvapí výraznejšou nedotáčavosťou aj napriek väčšiemu prednému previsu. Naopak, správa sa nezákerne – minimálne dovtedy, kým jej stabilitu nenaruší prudká priečna nerovnosť. Na tie reaguje veľmi citlivo.

Riadenie je tu príkladne tuhé a presné, i keď by mohlo poskytovať viac informácií o tom, čo sa deje na ceste. Pre koho je tuhé až príliš, ten má k dispozícii aj režim City. Ten som vyskúšal len raz, aj to keď sa nikto nepozeral. Pre istotu. Bol by som predsa menej chlap, nie?

Keď to človek s rýchlosťou predsa trocha preženie, nedostaví sa pocit akútnej nedotáčavosti. Corsa je naladená dosť mäkko, a tak sa vás aspoň pokúsi na smrť vydesiť masívnym náklonom, počas ktorého dá suverénne najavo svoju hmotnosť a hybnosť.

Je až zarážajúce, ako veľmi sa táto Corsa jazdne ponáša na svoju druhú generáciu, ktorá našej rodine slúži ako daily-car. Je prívetivá, odpustí väčšinu jazdeckých chýb a hrozivo sa nakláňa.

Corsa prekvapila

Spočiatku som na Corsu pozeral ako na vec takú starú, že by mohla byť svadobným autom Cézara a Kleopatry, no nechal som sa uniesť predsudkami. Dokázala ma presvedčiť o svojich kvalitách aj v roku 2017. Opel dobre vedel, kde má investovať do vývoja a Corsu v poslednej generácii považujem za jedno z najlepšie faceliftovaných áut súčasnosti.

Všetko má však svoje „ale“. Samotná prevodovka nie je tragická, tragická je jej pružnosť. Až tak, že by som do nej preventívne nešiel. Prihliadnuc k faktu, že testované auto malo vďaka svojej výbave na cenovke desivú sumu 17 050 eur, neoplatí sa kaziť si obrovskú nálož výbavy niečím tak nesofistikovaným.

Corsa niekde síce nezaprie svoj vek, no ponúka zároveň niekoľko riešení, ktoré jednoducho inde nedostanete. Voľba nadšeného motoristu? Asi nie. No ak vás šoférovanie toľko nezaujíma, dokáže vám Corsa robiť veľmi užitočného sparing partnera každý deň.


GALÉRIA - 28 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ