Diétne obludárium: Opel Eco Speedster

Opel a Lotus spolu zažili veľa. Najprv dali svetu božskú Omegu. Neskôr sa spolu podujali na výrobu ľahkonohého Speedsteru a na základe toho potom postavili niečo, čo bolo v roku 2003 tak trocha za hranicami vnímania. Predstavujem vám Opel Eco-Speedster, auto také ľahké, že aj nákupný vozík sa pri ňom tak trocha hanbí.

Základná myšleinka stojaca za týmto autom bola vyrobiť vozidlo, ktorým by sa Opel mohol vytiahnuť pri prezentovaní svojich nových dieselov, vyvinutých spoločne s koncernom Fiat. Pod kapotu športového Speedsteru sa tak dostal turbodiesel. A nie, že by bol dostatočne veľký. Bol to rovno najmenší z celého motorového radu, malý štvorvalec s objemom 1,3 l litra s výkonom 82 kilowattov (112 koní). V Opli však nezostalo len pri prezentácii konceptu, oni to dokonca aj vyrobili a poslali na trať.

Viete, ak máte automobil, ktorý má dostatočne nízky odpor vzduchu a neveľmi výkonný motor, a chcete, no, prekonať rýchlostné rekordy, nemáte inú možnosť, ako ho čo najviac odľahčiť. A v Rüsselsheime vzali odľahčovaciu kúru skutočne vážne. Plechová karoséria išla preč, nahradila ju kombinácia uhlíkových kompozitov a ďalších dielov z laminátu. Akoby to nestačilo, Speedster dostal dvere, ktoré sa otvárali dohora, čím sa znížila výška karosérie. Strecha tak mohla klesnúť o niečo nižšie a tým inžinieri dosiahli ešte nižší celkový odpor vzduchu.

Potom zobrali rám, na ktorom bol Speedster postavený... a celý ho prevŕtali. Výsledkom bolo neuveriteľných 660 kilogramov. Keď si predstavím, že vážim asi ako osmina tohto auta, začínam byť jemne zdesený.

Nemenej oslnivé boli aj dynamické výsledky. Opel poslal prerobený Speedster na svoju testovaciu trať a nechal ho krúžiť po okruhu celých dvanásť hodín. Čo na to auto? Zastavilo sa napokon len na výmenu jazdcov a dotankovanie paliva. Pri priemernej rýchlosti 225,079 kilometra za hodinu dokázalo spotrebovať len 2,54 litra paliva na sto kilometrov, maximálna rýchlosť pri testoch napokon prekročila magickú hranicu 250 kilometrov za hodinu a zastavila sa na hodnote o 6 kilometrov za hodinu vyššej. 

Diesel a nuda? Asi nie. Eco-Speedster pokoril dovedna 17 svetových rekordov pre dieselové vozidlá v danej objemovej kategórii a narozdiel od obyčajného Speedsteru sa zapísal hrubými čiarami do histórie. Ale o tom niekedy nabudúce...


GALÉRIA - 19 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ