Obludárium Made in China: Porsche C88

Ako poznáte automobilku Porsche? Predpokladám, že najskôr ako výrobcu rýchlych strojov, ktorých plagáty si teenageri lepia nad posteľ. Osobne mám však pocit, že je lepšie Porsche brať trocha inak. Skôr ako zoskupenie extrémne inteligentných Hansov a Güntherov, ktorí vedia vyrobiť čokoľvek, čo najlepšie. Porsche vyrobilo prvý hybrid na svete, Porsche zobralo veľké SUV a spravilo ho prvýkrát použiteľným. A nebudem sa ani rozpisovať o tom, že doteraz vyrábajú auto s motorom za zadnou nápravou, ktoré funguje.

V Porsche sú skrátka machri. Vedeli to napríklad aj v čnskej vláde, keď v roku 1994 poslali do Zuffenhausenu fax (musel to byť fax, veď deväťdesiatky) s výzvou k vývoju ľudového automobilu pre pekingské luhy a háje. O.K., nebolo to tak úplne len pre Porsche. Čínska vláda rozoslala pozvánky na lukratívny projekt aj ďalším, približne dvadsiatim zabehnutým automobilkám. Napríklad Mercedesu, Fiatu, Opelu či Chrysleru.

Porsche dobre vedelo, že čínsky trh expanduje asi ako Nemecko v tridsiatom deviatom a pustilo sa do vývoja lacnej mrdky auta, ktoré malo prežiť veľmi ťažké podmienky čínskych ciest, pri zachovaní veľmi nízkych prevádzkových nákladov. Vývoj dostala na starosť divízia Porsche Engineering. Aby ale pochopila, ako myslia číňania pri vývoji automobilu, prizvala si na pomoc aj niekoľko čínskych technikov, ktorí lepšie poznali flóru a faunu čínskych hláv a ciest.

Vývoj trval len štyri mesiace (!), na konci ktorých stál bledomodrý prototyp sedanu s názvom C88. C odkazovalo na Čínu (pozor, kreativita) a 88 odkazovalo... nie na to, čo si myslíš, ty neonácek. Osmička je v Číne všeobecne poažovaná za šťastné číslo.

V hre bolo niekoľko verzií oblého autíčka. Ako vstupný model slúžil trojdverový hatchback s 1,1-litrovým štvorvalčekom pod prednou kapotou a výkonom 47 koní, spriahnutý so štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Táto kombinácia, vytrhnutá pravdepodobne Satanovi z náruče, vedela zrýchliť z nuly na stovku za 20 sekúnd. To však nevadilo, lebo priemerná spotreba mala byť len 5,8 litra na sto kilometrov a cena sa zastavila na asi 6000 eurách.

Ponuka mala ďalej pokračovať podobne pomalým kombíkom, pick-upom alebo sedanom. Sedan sa napokon ako jediný dostal aj do podoby skutočného auta, cenovo však vyšiel asi o 1500 € viac. Sedan na fotkách mal až 67 koní a zrýchlenie na stovku vedel utiahnuť na oveľa bezpečnejších 16 sekúnd.

Najväčší metal však bol jednoznačne interiér. Z neho si pravdepodobne zobral príklad aj Ford Focus prvej generácie, so všetkými tými tvarmi a krivkami vyvolávajúcimi nevoľnosť. Na čínske pomery bol ale viac ako dôstojný a o odolnosti sa asi hádať nemusíme tiež. Vzadu by sme našli sedenie, ktoré bolo špeciálne prispôsobené čínskym potrebám. Ako? Bolo tu len jedno detské sedadlo. Politika jedného dieťaťa, nehehe!

Vtedajší riaditeľ automobilky, Wendelin Wiedeking, to dokonca myslel s cé osemdesiat-osmičkou tak vážne, že sa celú prezentačnú reč naučil v mandarínskej čínštine. A čo na to čínska vláda?

Dieter Landenberger, terajší šéf múzea Porsche, to zhrnul následovne: Čínska vláda nám najprv pekne poďakovala. Nápady si potom zobrali a keď sa pozriete na moderné čínske autá dnes, môžete na nich vidieť veľké množstvo detailov z C88.

Nuž, C88 tak zostáva ultimatívnym autom pre blog autofans. Je to predsa obludárium, aj nevydalo zároveň.


GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ