Obludárium: Lancia Y10 Turbo

Okej, troška si z vás robím srandu. Ak by vás náhodou fakt zaujímalo, čo sa deje s Lanciou, odpoveď je na prvý pohľad uspokojujúca: ešte existuje. No len na talianskom trhu a výhradne tam predáva svoj jediný model Ypsilon. Asi už len ako relikviu po tom, čo zostalo z modelovej ofenzívy preznačkovaním neambicióznych Chryslerov. Poďme však radšej naspäť do jej zlatých časov. Do osemdesiatych rokov.

Ypsilon Y10 Turbo nebola tak úplne Lancia. Navrhla ju automobilka Autobianchi, ako svojho tradičného rivala pre nepremožiteľné Mini. Keďže však bol nástupca Autobianchi A11 vyvíjaný nie v rukách tunera, ale ako interný projekt automobilky Fiat, rozhodlo sa, že bude niesť meno Lancie. Because fuck logic.

Pod kapotou sa nachádzal štvorvalček s objemom 1049 cm3, doplnený, okrem iného, turbodúchadlom IHI. Boli tu ešte niektoré ďalšie diely z domácej produkcie Fiatu, ako napríklad sodíkové výfukové ventily, špeciálne piestne krúžky, alebo elektronické zapaľovanie s cool názvom Digiplex. Celé toto kombo dalo dovedna 85 koní a na stovke bolo za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť Y10 Turbo sa ustálila na 178 km/h.

Turbo bolo veľmi schizofrenické autíčko. Motoricky to nebolo žiadne monštrum a ani o sebe nedávalo navonok veľmi vedieť, no kombinácia obrovskej turbodiery, nízkej hmotnosti a skutočne ustrelených hranatých proporcií vedela chytiť za srdce. Mala však jeden problém.

Cena. Tá bola stanovená na 63 000 frankov, čo bolo v tej dobe viac, ako za podstatne väčší Golf. A ak ste chceli GTI, museli ste si nachystať okolo 90 000, čo však v krajinách Marshallovho plánu zjavne nebol taký závažný problém.

Y10 Turbo sa napokon predávala veľmi slabo a Lancia jej ustrihla pupočnú šnúru v roku 1989, keď prešiel modernizáciou celý modelový rad Ypsilon. Tak čo. Smútime za touto obludkou, či? Osobne si myslím, že by sme asi mali.


GALÉRIA - 8 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ