Obludárium #4: Renault Espace F1

V roku 1994 mal revolučný Espace okrúhlych 10 rokov a Renault slávil niekoľko konštruktérskych víťazstiev. Spojiť zdanlivo nespojiteľné sa podarilo, i keď išlo len o koncept.

Renault poveril spoločnosť Matra, v ktorej Espacy produkoval, úlohou zostaviť karosériu novej generácie, ktorá by pasovala na podvozok monopostu F1. Samozrejme, s mnohými úpravami. Motor nebol umiestnený vpredu naprieč, ako pri štandardnom Espace. Vnútorný priestor tu musel ustúpiť - ako kilogramom, tak aj motoru - triapollitrovému vidlicovému desaťvalcu s atmosférickým plnením, ktorý bol pôvodne použitý v monoposte FW15C. Tu ho ešte trocha poladili, dával 588 až 604 kW (800-820 koní) a bol umiestnený uprostred, pozdĺžne pred zadnou nápravou.

S odhlučnením sa konštruktéri príliš nemaznali. Okej, nemaznali sa s ním VÔBEC. Ani trochu. Motor bol skrátka umiestnený medzi zadnými sedadlami bez výraznejšieho krytovania. Prilba bola nutná, ale aj tak ti to muselo rozomlieť mozog na kompletnú kašu. Ale aj tá kaša bola aspoň uvarená, keďže sa neregulovalo ani teplo vychádzajúce z útrob motora.

Zo sériového Espacu ale pochádzalo prekvapivo veľa častí. Napríklad predná kapota, kufrové dvere a strecha, či sklá. Hmotnosť sa napokon vyšplhala na 1300 kilogramov a z pokoja na stovku sa táto obludka rozbehla za 2,8 sekundy, na 200 potom za 6,3 sekundy. a zrýchľovala až do rýchlosti 312 kilometrov az hodinu. Peklíčko pre štyroch - ak by sa vôbec vyrábalo, no produkcia nepripadala do úvahy. Škoda, rád by som si pozrel siedmich vystrašených ľudí, ako zažívajú disciplínu 0 - 270 - 0 na 600 metroch...

 


GALÉRIA - 10 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ