Obludárium #11: EMA

Otázka elektromobility nedáva ľuďom spať už dlho a nezávisle od aktuálneho režimu, miesta či promile. Dôkazom toho je EMA, asi posledná vec, ktorú by ste čakali od mesta dýmiacich rúrok a automotodromu.

V roku 1971 vznikol na podnet Výskumného ústavu elektrických strojov točivých v Brne prvý československý elektromobil. Pôvodným zámerom bolo prerobiť ľubovoľné vozidlo na elektrický pohon, vôbec sa však nečudujeme, že keď si vo výskumnom ústave pravdepodobne predstavili baterkami nabitú Škodu 120, radšej postavili od podlahy niečo úplne nové.

A teda, wow. Samozrejme, že elektromobilita má svoje charakteristiky, ktorým sa prispôsobuje aj tvar vozidiel, ale toto by nevymysleli ani v Pixare. Obrovská presklená plocha vozidla v kombinácii so smartovskými proporciami a svetlami z dobovej stodvaciatky sú vec, ktorá chytí za srdce. A čo elektrovýbavička? 

Pravda, bavíme sa o dobách ťažko minulých, čiže čakať nejaké zázraky by asi nebolo na mieste. Čo na mieste bolo, konkrétnejšie takmer všade po aute, boli akumulátory. Olovené. Kto by ale šakal rozmery práčky a hmotnosť jadrovej hlavice, bude pravdepodobne trocha sklamaný. EMA vážila len 880 kilogramov, z čoho akumulátroy tvorili približne štvrtinu. Energia z nich putovala do dvojice vzadu umiestnených elektromotorov, každý s výkonom asfalt-trhajúcich troch koní. Maximálna rýchlosť dosahovala hodnotu 50 km/h a mohli ste ňou ísť asi hodinu, kým sa vám nevybili akumulátory.

Možno by vás ale zaujímalo, prečo názov EMA. No, EMA je predsa skratka pre Elektrický Mestský Automobil, súdruhovia. Sme v socializme, aby ste nezabudli, skratky sú všade.

A perlička na záver? Sedadlá poskytla dokonca Tatra! Konkrétne električka Tatra T3, len ich obšili koženkou. Palec hore za budget engineering!


GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ