Filtrovať podľa:

Aj keď už ide o staršieho pána, narodil sa v roku 1936, myšlienka pretekárskeho vozidla určeného do bežnej premávky sa v jeho hlave zrodila v roku 2015. Nič krajšie ako užívanie si jazdy ani nebolo cieľom. Navyše, všetko podporené ľahkou, no technicky prepracovanou konštrukciou (podobne, ako to voľakedy dávno myslel Colin Chapman pri tvorbe Lotusu Seven). V základnej konfigurácii je Dallara Stradale bez dverí. Dá sa však vcelku slušne prispôsobiť predstave majiteľa. Pridaním čelného skla vznikne roadster, pridaním špeciálne „T“ rámu vznikne targa. Ak sa pridajú na rám aj pár krídlových dvier, vznikne kupé. Ak ale majiteľ preveruje jazdu na okruhu, zadnú časť môže ozdobiť nastaviteľné prítlačné krídlo. Podobne sa dá prispôsobiť aj geometria podvozka, vybrať sa dá medzi šesťstupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou s dvoma režimami radenia – automatickým a manuálnym, pričom aj v samotných režimoch je rozdiel medzi normálnym a športovým radením. Dallara Stradale váži 855 kg. Na pohon je...

Toyota ich predstavila na autosalóne v Tokiu v koncepte Fine-Comfort Ride. Bola to prvá prezentácia pneumatík bez vzduchu v osobnom automobile. Rodinný automobil má 4 elektromotory zabudované priamo do kolies. Elektrický prúd na pohon motorov vzniká priebežne vo vodíkových palivových článkoch. Koncept poslúžil na prezentáciu komplexného riešenia vozidla, ktoré neprodukuje žiadne emisie CO2 ani iné škodlivé látky a vďaka plným pneumatikám má nižšiu spotrebu energie.                Plné pneumatiky by znížili hmotnosť elektromobilov a vyvážili hmotnosť trakčných batérií. V súčasnosti majú plné pneumatiky rovnakú hmotnosť ako štandardné natlakované vzduchom. Technologický pokrok by mal umožniť znížiť ich hmotnosť až  o 5 kg, čiže okolo 30 percent. Tento cieľ by sa mohlo podariť dosiahnuť do roku  2025.

Na Smart City Expo World Congress 2017 SEAT vystavil najnovšie prelomové riešenia v oblasti inteligentnej mobility. Je totiž dôležitá pre Barcelonu ako také. Program sa volá Barcelona Council’s Urban Mobility Plan a pozostáva zo štyroch pilierov dopravy - bezpečnosť, efektivita, trvalá  udržateľnosť a harmonizácia. Myšlienku bezpečného auta detailne predstavil Leon Cristobal „Je to „strážny anjel“, ktorý koncentruje najmodernejšie bezpečnostné funkcie, zamerané na zníženie hlavných príčin nehôd spôsobených ľudskou chybou. V rámci týchto bezpečnostných funkcií má štúdia systém Drive Coach, ktorý vydáva výstražné upozornenia a minimalizuje odpútanie pozornosti vodiča alebo Black Box, ktorý zaznamenáva dáta a obraz počas jazdy a potom ich v prípade nehody posiela na vybrané smartfóny“. Rozumné riešenie do preplneného mesta. Okrem toho SEAT Metropolis:Lab Barcelona prezentoval výsledky prvého projektu z oblasti efektívnej mobility v meste, na ktorom výskumné laboratórium pracovalo od svojho vzniku v apríli tohto roku. Projekt tvorí aplikácia, určená na zlepšenie mobility v Barcelone. Funkcie aplikácie zahŕňajú...

Áno, da sa povedať, že pretekársky špeciál postavený na bežné značky má ešte medzery. Stačí, keď Valkyrie zoberal do parády Adrian Newey, najúspešnejší „dizajnér“ monopostov F1. Valkyrie AMR Pro je produktom spolupráce spoločností Aston Martin, Red Bull Advanced Technologies a AF Racing. Poriadnej šialenosti bude vyrobených len 25 kusov, pričom prvé kusy budú k dispozícii v roku 2020.                Takže, AMR Pro znamená pozmenenú aerodynamiku so zvýšeným prítlakom, 6,5 litrovú vé dvanástku rieši Cosworth (vraj bude viac výkonu aj viac Nm, presné hodnoty povedia včas). Kolesá bude len 18“ (aby sa uľahčila montáž pretekárskych pneumatík Michelin podľa špecifikácií LMP1). Karbónové brzdy sú podobné tým, aké sa používajú v F1.                A aj všetko nepotrebné išlo fuč – klimatizácia aj multimediálne hračky. Pribudli extrémne ľahké materiály vrátane polykarbonátových „skliel“. Ľahšie je aj výfukové potrubie...                Ale! Ak by si mal chuť Valkyrie AMR Pro vlastniť, nebude to len tak. Pre každého zákazníka je pripravený...

Poviem to takto. Vyrobený je a bude len jeden jediný kus. Okrem toho, že sa z neho po skončení autosalónu bude tešiť nový majiteľ, ide aj o ukážku možností divízie McLaren Special Operations – čiže za peniaze v Prahe dom, v Brne dva (😊).                Takže, okrem čiernej farby Zenith sú kade-tade na aute porozhadzované prvky z 24 karátového zlata. Ozajstnou raritkou je nápis na zadnom krídle. Ide totiž o citát zakladateľa spoločnosti Bruce McLaren-a: „Life is measured in achievement, not in years alone“, avšak napísaný v arabčine.                Celý proces úpravy auta trvá 120 hodín, avšak len výroba krídla zabrala 30. Sériovému autu pribudli rôzne karbónové dielce, ako napríklad difúzory, zadný nárazník, strešný panel, špecifický kryt motora, držiaky spätných zrkadiel, zadné krídlo... Aj interiér je podobne vyšperkovaný - čierna Alcantara, karbónové prahy, časti volantu, a samozrejme zlaté doplnky.                Na zaver ešte jeden údaj – 0-200 km/h zvládne za 7,8 sekundy.

Miestom slávnostného odhalenia crossoveru XC40 sa stal úplne nový showroom T.O.P. AUTO Bratislava v Bratislave pri Bory Mall. A hoci som tomu v prvom momente neprikladal veľký význam, tento nový priestor na mňa nakoniec urobil silnejší dojem ako samotné, príjemne vydarené, nové auto. Nové štandardy a Volvo Selekt Showroom pri Boroch spĺňa nové štandardy značky, na ktoré musia všetci predajcovia prejsť do roku 2020. V prvom momente zaujme nezameniteľne severským dizajnom s príjemnými prírodnými materiálmi. Čisté škandinávske línie môžu na niekoho pôsobiť chladivo ako novembrové ráno, sú však také príjemne prémiové. Centrálnej zóne dominuje niektorý z vlajkových modelov, ktorý je v noci patrične nasvietený za obrovským výkladom. Tradičný stolík predajcov by ste tu hľadali márne, zákazníka uvedú na recepcii a zavolajú k nemu niekoho z predajného tímu. V rámci showroomu je viacero miest, na ktorých zákazník spolu s predajcom môže prediskutovať o aute prakticky čokoľvek. V úzadí je niekoľko salónikov na súkromnejšie rozhovory. Špeciálnu...

Neviem, či príde nový model alebo ešte treba trošku rozvíriť hladinu, ale z modelu Mercedes-AMG G 65 Final Edition bude vyrobených pre celý svet len 65 (!) kusov. Podobne exkluzívne je poňaté aj celé auto (výraz off-road v tomto prípade naozaj nie je na mieste).                Vpredu sedí šesťlitrový vidlicový dvanásť valec s výkonom 463 kW (nejakých 630 k). Trieda G nie je žiadne „fifi pierko“, ale 1 000 Nm vie rozhýbať aj ju. Stovku zvládne za 5,3 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je z bezpečnostných dôvodov limitovaná na 230 km/h.                Exteriér zdobia 21-palcové disky s dizajnom piatich zdvojených lúčov s bronzovými a striebornými brzdovými strmeňmi a bočné ozdobné pruhy AMG Sport. 3týl zvýrazňujú prvky v matnej bronzovej farbe, ako napríklad ochrana proti podbehnutiu, ozdobné prvky na nárazníku, disky a vonkajšie zrkadlá, ako aj kryt náhradného kolesa vo farbe obsidiánová čierna. K tomu maska chladiča s čiernou mriežkou a lemovanie lakované taktiež...

Predstav si zmes dynamitu, TNT a C4 natlačenej do štvorkolesového čuda s hmotnosťou jemne presahujúcou tonu. Lotus sa v prípade Exige Cup 430 naozaj vytiahol. Kompresorom preplňovaný 3,5 V6 ešte vylepšil novým kompresorom Edelbrock s kvapalinovým medzichladičom stlačovaného vzduchu (tzv. kúler, keby si nevedel). Hnacie ústrojenstvo bolo už použité vo fenomenálnej Evore GT430. Motor produkuje 320 kW pri otáčkach 7 000 min-1 a 440 Nm v otáčkovom pásme 4 000 – 6 800 min-1. Výfuk je titánový. Nejde však len o vyšší výkon motora, ale aj o prepracovanú aerodynamiku nad aj pod autom. Exige Cup 380 generuje 220 kg prítlaku. Pre porovnanie. Pri rýchlosti 160 km/h vytvára rovnaký prítlak ako Exige Sport 350 pri maximálnej rýchlosti 270 km/h. A pritom je ešte lahšie, až limitne ľahšie. Suchá hmotnosť klesla o 12 kg na 1 059 kg, v najľahšej konfigurácii dokonca na 1 056 kg. Prepracovaná bola aj geometria podvozku s tlmičmi...

Grand je naozaj grand, hlavne v ponímaní veľkosti. Ide totiž (zatiaľ) o najväčší model rodiny „X“ – patrí do nej ešte Mokka X a Crossland X. A taktiež je (už) produktom nového prepojenia so skupinou PSA.                Grandland X patrí do tzv. C SUV segmentu. Aj keď ide o SUV, Opel ho ponúka len s pohonom kolies prednej nápravy – na dané určenie je takéto riešenie plne postačujúce. Grandland X ma celkom dosť prekvapil veľkým priestorom ktorý nie je hnusne zaplatený vyššou hmotnosťou. Podľa výbavy a motora pohotovostná hmotnosť začína na takmer neuveriteľných 1 275 kg (!). Preto sa v konečnom dôsledku človek až nemôže čudovať, keď ponuka motorov je založená na relatívne maloobjemových kubatúrach.                Benzínovú ponuku tvorí jeden motor, preplňovaná trojvalcová jednadvojka s výkonom 96 kW. Naftovým protipólom je štvorvalcová jednašestka s výkonom 88 kW. To je zatiaľ všetko. O chvíľu pribudne ešte dvojliter s výkonom 132 kW. Na pomery...

Výhradne hybridný kompaktný hatchback Lexus CT 200h aj hybridnú verziu SUV označovaného NX 300h som mal možnosť vyskúšať na medzinárodnej prezentácii v Madride. Pri exteriéri vykonali dizajnéri iba nutné minimum a pri oboch modeloch sa zmenila maska, aby sa autá viac zaradili do aktuálnej identity značky a nárazníky, aby sa nepovedalo. Technických inovácií je však viac. Lexus CT 200h Vonkajšie zmeny sú na hatchbacku ešte menej výrazné ako na SUV, CT 200h totiž už podstúpilo facelift dávnejšie, na modifikácie tak zostalo menej priestoru. Nové sú svetlá s pásom denného svietenia presunutým v rámci svetlometu do hornej časti, predné aj zadné s novou grafikou využívajú LED. Nové možnosti sú aj v ponuke farieb laku a diskov kolies. V interiéri je najpodstatnejšou novinkou displej navigácie s uhlopriečkou 10,3 palca, základné audio má naďalej 7 palcov ako doteraz. Niektoré materiály sa vymenili za ekologickejšie a prijalo sa niekoľko ďalších opatrení pre energetickú úspornosť, systém kombinujúci benzín...

Aktuálne príspevky

Dallara Stradale: Pretekársky sen na bežnú cestu

Volvo V90 Cross Country: Šotolina do bezvedomia

Vedel si o tom, že...: Začiatky ekologickej posadnutosti

Porsche 911 Carrera T: A v pohybe si ju už videl?