Filtrovať podľa:

Niektoré veci boli známe, o niektorých sa šuškalo. Ale ako sa na divíziu Renault Sport patrí, aj nové Mégane R.S. bude nielen technologický skvost, ale aj šoférsky.                K dispozícii budú tri verzie – Sport, Cup a Trophy (na trh príde až koncom tohto roku, vychádza z Cup-u, má silnejší motor), všetky s riadením zadnej nápravy 4Control. Sport a Cup ponúkajú ale dva veľmi rozdielne jazdné zážitky (majú aj rozdielne nastavenie podvozka aj skrutných stabilizátorov). Cup prináša hlavne mechanický samosvor Torsen, ale aj elektronické rozdeľovanie energie motora na maximálne potlačenie nedotáčavosti pri výjazdoch zo zákrut. Podobne precízne sú aj brzdy – vpredu s priemerom 355 mm, pričom pre Cup sa dajú objednať dvojdielne kotúče (- 1,8 kg). Veľkou novinkou je „hydraulická brzda“ v tlmičoch slúžiaca na rýchlejší útlm pri prepružení (výborná vecička).                O pohon sa stará nový preplňovaný priamovstrekový motor s objemom 1,8 litra naladený na 205 kW pri otáčkach 6...

A zrejme to bude aj tým, že do Európy sa dostane až v polovici tohto roka. Podrobnejšie európske špecifikácie ešte neboli zverejnené. Preto zatiaľ: Vynovený dizajn Nové linky vpredu, aj LED svetlomety, nové denné svietenie a svetlomety do hmly. Interiér je zase vyšperkovaný lesklými akcentami v Satin Chrome a Piano Black farbách. Uconnect systems štvrtej generácie Komunikačné, zábavné a navigačné funkcie vrátane Apple CarPlay, Android Auto. Dotykový displej s uhlopriečkou 7- alebo 8,4-palcov. Pokročilé pohonné jednotky Americké verzie bude hnať dopredu nový preplňovaný benzínový dvojliter s výkonom 199 kW.  Okrem neho ešte 3,2 V6 Pentastar a atmo 2,4 Multiair2 Tigers. Všetky sa dajú skombinovať aj s deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Terénne schopnosti Tri inovatívne systémy 4x4 - Jeep Active Drive I, Jeep Active Drive II a Jeep Active Drive Lock.

Samozrejme, nejde o bežný kus. Automobilka sa na „záver dňa“ rozhodla pustiť do sveta 150 kusov modelov Defender Works V8. Chcú ním osláviť nielen 70 výročie vzniku automobilky, ale vzdať hold Defendru V8 Series III Stage I V8 z roku 1979.                Works V8 je najsilnejší a najrýchlejší Defender, aký kedy Land Rover vyrobil. Poháňa ho päťliter s výkonom 298 kW a 515 Nm spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Stovku s prehľadom zvládne pod 6 sekúnd.                Výraznému potenciálu motora boli prispôsobené nielen brzdy, ale aj pružiny, tlmiče a stabilizátory, aj rozmer diskov kolies 265/65 R18. Interiér je zase vyzbrojený športovými sedadlami Recaro, no nechýba aj klasický informačný systém Land Rover Classic.                Limitka sa bude robiť s dvoma dĺžkami – 90 a 110, pričom v UK cena začína na £ 150 000. Je to síce dosť, ale čo už keď musíš...  

Na Slovensku sa podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) aj v minulom vyrobilo viac ako milión vozidiel. Produkcia v automobilových závodoch Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, a PSA Group Slovakia dosiahla spolu podľa predbežných výsledkov viac ako 1 025 000 vozidiel. Podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii na Slovensku dosiahol 44% a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35%. Už niekoľko rokov Slovensko vedie svetový rebríček v počte vyrobených automobilov na 1 000 obyvateľov. V roku 2017 si prvenstvo udržalo počtom 189 vozidiel. „Tieto čísla sú naozaj stále veľmi dobré a výsledok nás teší,“  povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.  „Tento rok však bude kritický z hľadiska udržateľnosti a konkurencieschopnosti kľúčového sektora našej ekonomiky. Pokiaľ neodstránime hlavné bariéry v automotive sektore, tieto  výsledky  sa nepodarí dlhodobo udržať a výkonnosť tohto odvetvia začne klesať.“ V minulom roku predstavitelia ZAP SR definovali nevyhnutné podmienky pre zabezpečenie konkurencieschopnosti...

Za mňa hovorím – smelo do toho! Ford pre Mustang ponúka mnohé performance diely, aj chuťovečku spojenú s filmom Bullittov prípad (Bullitt), chytajú sa ho aj mnohí úpravcovia. Čo ešte viac chcieť? No predsa zrodenie či reinkarnáciu božskej a kultovej Eleanor alias Mustangu Shelby GT500, ktoré by malo prísť už (až?) budúci rok s výkonom 515+ kW (nemusíš počítať, normálne 700+ koní). Zatiaľ opäť len krátke navnadenie...    

Keď si tak na Veloster spomínam, byť mladý a sám prípadne mať ešte iné auto v garáži, asi by ma viac zaujal. Dynamicky pôsobiace auto ale poháňal (aj) nie práve presvedčivá preplňovaná jednašestka. Prišla mi ako keby mdlá. V duchu som si tak hovoril, že by to chcelo niečo s väčším potenciálom a odvahou. A hľa, roky prešli sa myšlienky sa uskutočnili. Akurát pre americký trh (žeby zatiaľ?).                V skratke by sa dalo povedať, že ide o i30N v novej karosérii. Veloster preberá motor s výkonom 202 kW a 353 (378) Nm, strieľajúci klapkový výfuk, riadenie aj podvozok (vrátane agresívnejšej geometrie). Všetko s možnosťou personalizácie aj režimom N.                Výrobca ale nič nepovedal o dynamických vlastnostiach. Teoreticky by totiž Veloster mohol byť ľahší ako i30N. Taktiež nič nepovedal, či sa ukáže aj v starej dobrej Európe.

Totižto, tím Toyota GAZOO Racing prišiel so zaujímavou štúdiou GR Super Sport. V podstate ide o inak kapotovaný vytrvalostný špeciál TS050 osadený dvoma turbodúchadlami preplňovaným vidlicovým šesťvalcom a, ako inak, aj elektromotormi. Systémový výkon 735 kW , čiže 1 000 koní by bolo veľmi pôsobivých.                Ale žiaľ, to je všetko. Nič viac, jedine podráždená pokožka od zlosti. Verím však, že aj Toyota príde s niečím zaujímavým. Napríklad s nadupanou Suprou 😊 skromný som.

Podobne ako bežné spaľovacie motory, aj elektromotory potrebujú chladenie, hneď dvojnásobné. Chladiť sa musí elektromotor ako taký a hlavne akumulátor(y). Pred nejakým časom som išiel s jedným elektromobilom z Bratislavy do Košíc, pričom sme dotyčný elektromobil nabíjali 3x (Nitra, Banská Bystrica a Poprad). Relatívne rýchle vybíjanie, rýchle nabíjanie a dynamická jazda dávali teplotnému manažmentu vcelku zabrať. Do Košíc som prišiel s ručičkou teplomera v červenom poli.                Dotyčný elektromobil už má nástupcu, pričom jeho výkonné parametre zodpovedajú súčasným kompaktom. Predstav si ale, že elektromobil má výkon 1 000 kW čiže 1 Megawatt! Povedz si to rovno nahlas. To už je riadna elektráreň aj pojazdný zdroj tepla. Presne taký výkon má (zatiaľ) prototyp spoločnosti Xing Mobility nazvaný Miss R. Nejde však o nejaký ledabolo amatérsky poskladaný kúsok. Mašinka má v každom kolese elektromotor s výkonom 350 V,  preto sa môže pochváliť i vektorovaním krútiaceho momentu. Prototyp supercaru zvládol 0-100km/h za 1,8 sekundy, 0-200km...

Aj menší štvorliter je dopovaný dvoma turbodúchadlami, čo v reči čísel znamená 404 kW a 770 Nm v otáčkovom pásme 960 (!!!) až 4 500 min-1. Pri hmotnosti jemne pod 2 400 kg (o trošku viac ako 100 kg je ľahší ako V12) zvládne 0-100 za 4,5 sekundy, maximálne vie 290 km/h.                Celkom ozrutné čísla na mastodonta. Preto ho krotia aj šialené brzdy – buď oceľové s priemerom 400/380 mm alebo za príplatok karbón-keramické s priemerom 440/370 mm a desiatimi piestikmi vpredu. Bentley tvrdí, že predné karbón-keramické sú aktuálne najväčšie, aké kto produkoval, pričom podobne veľké sú aj najväčšie disky kolies – od 20 po 22“.

Zatiaľ síce v USA špecifikácii, ale aj tak vyzerá zaujímavo. A keďže ide o Ford, tak by sa dalo predpokladať, že nové Edge ST bude mať aj fantastické jazdné vlastnosti. Veď pod prednou kapotou sedí vidlicový šesťvalec s objemom 2,7 litra preplňovaný dvoma turbodúchadlami. Ponúka 246 kW a 515 Nm, pričom cez osemstupňovú automatickú prevodovku poháňa kolesá oboch náprav. ST znamená aj športovejšie ladený podvozok, ladený výfuk, veľké 21“ kolesá, ale aj dvanásť reproduktorov ozvučenia B & O PLAY.    

Aktuálne príspevky

Opel Insignia ST 2.0 CDTI: Triezvy pokrok

Renault Mégane R.S.: Veľké MRS je tu!

Jeep Cherokee: Keď sa napíše MY2019

Toyota GT86 a HKS: Zimné driftovanie