Nové označovanie palív na čerpacích staniciach

Rôzne obchodné názvy často skrývajú rovnaký produkt. Nebyť oktánových čísel, asi by sme každý chodili tankovať len do tej jedinej osvedčenej siete čerpacích staníc (čo mnohí aj tak robíme). Čo však funguje doma, to už za hranicami napriek Európskej únii môže vyzerať úplne inak. Jedným z dôvodov je aj nerovnomerné rozšírenie biopalív, napríklad etanolu, ktorý sa vo Švédsku či v Nemecku hojne rozšíril ako zmes E85 (85 % etanolu, 15 % benzínu). Určitý podiel biozložiek je pritom povinný aj v štandardnom benzíne či nafte.

Nový systém, ktorý sa zavádza od apríla 2017, je síce len doplnkový, ale povinný. Takže každá čerpacia stanica v Únii musí mať stojany a/alebo tankovacie pištole označené aj normovaným spôsobom. Rovnaké označenie je povinné tiež pre automobil, ktorý ho musí mať na veku nádrže a tiež v užívateľskej príručke.

Smernica rozdeľuje palivá do troch kategórii: benzín, nafta a plyn. Každá má svoj špecifický geometrický tvar a označenie kombinujúce písmená a čísla. Farebné rozlíšenie nie je určené.

Označenie benzín a naftaOznačenie benzín a nafta

Benzínová skupina dostala krúžok v ktorom je písmeno E a číslo, čím sa vyjadruje podiel etanolu v palive. Štandardný benzín teda dostane označenie E5, stretnúť sa budete môcť aj s E10 či E85.

Diesel identifikuje štvorec so zaoblenými rohmi, v ktorom je (trochu chaoticky) písmeno B a číslo. Štandardný podiel esterov živočíšnych alebo rastlinných tukov a ďalších biozložiek v nafte je dnes 7 %, preto základná nafta bude mať označenie B7.

Plynové palivá budú označené kosoštvorcom so zaoblenými rohmi s názvom paliva, teda CNG, LPG, LNG alebo H2 pre vodík.

Označenie CNG a vodíkOznačenie CNG a vodík

Štandardne dostupné palivá pritom musia zodpovedať normám EN 228 (benzín), EN 590 (nafta) a EN 589 (LPG). Ich posledné revízie boli v roku 2008. Ďalšie odporúčania na kvalitu palív vydáva v pravidelných intervaloch WWFC (Worldwide Fuel Charter – celosvetová palivová charta), ktorú tvoria aj zástupcovia automobiliek.

Koncentrácie biozložiek sú v súčasnosti relatívne nízke a nemali by predstavovať zásadnejší problém pre väčšinu moderných automobilov. V budúcnosti sa však určite budú zvyšovať, pri benzíne sa počíta s 10-percentným podielom etanolu. Objavili sa tiež úvahy, že zákazník by si na čerpacej stanici mohol palivo takpovediac namiešať z klasického ropného produktu a biozložky. Nové autá budú na nové palivo určite pripravené, pri tých starších však bude na mieste opatrnosť. A práve preto príde vhod jednotný systém označovania.


GALÉRIA - 3 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ