Nové Audi Q3: Precízna práca

Ach, krutý osud. Čím viac sa tu vypisujem o tom, ako mi vadia SUV a špeciálne tie malé, tým viac mi ich ten škodoradostný prevít hádže pod nohy - aj s pridanými hodnotami. Dnešnému pacientovi síce nebije pod kapotou osemvalcové srdce s dvoma turbami, ako v prípade úžasného AMG-GLC 63 S, no na druhej strane ma Audi prinútilo opustiť svoju komfortnú zónu a vycestovať za najnovšími poznatkami o vývoji moderných rodinných presúvadiel do talianskeho Bolzana. No dobre, prinútilo je asi trocha silné slovo.

Keby ste chceli vedieť, Bolzano sa nachádza pár kilometrov od rakúskych (a švajčiarskych) hraníc a to znamená, že sme mohli na miesto letieť lietadlom. Mali sme však čosi lepšie - A6 poslednej generácie, na ktorej test sa môžete tešiť už čoskoro. Predbiehať v tento moment nemusím, avšak už len cesta na miesto určenia v dialničnom hltači vzdialeností mi opäť pripomenula, aké vedia byť stroje Ingolstadtskej automobilky pôsobivé. A tiež, akým naturelom bude rodinná novinka od Audi oplývať.

Tak ho tu máme. Sen mnohých hipsterov a začínajúcich mladých rodín, ktorým už hipsterské brady (ženám aj mužom, jeden dnes nikdy nevie) z revu detí ošediveli a zredli. Kompaktné SUV nesúce hrdé označenie Q3, ktoré sa medzigeneračne stalo o niečo menej kompaktným. Narástlo však do tých správnych smerov: na dĺžku až o niečo okolo desiatich centimetrov, do šírky o niekoľko menších, no vizuálne podstatných čísiel a rázvor sa zväčšil až o 77 milimetrov. Z toho profitujú najmä zadné sedadlá, ktoré sa stali nezávisle posúvateľnými a polohovateľnými, čo prispieva k pohodliu najmä tým malým satanom, ktorí vás nepriamo nútia kúpiť si väčšie auto.

Budúcnosť je športovo-úžitková

Ako to už dnes býva, je to terénne auto, takže sa stalo medzigeneračne nižším o približne jeden centimeter. Because fuck logic, that's why.

Or because it just looks better. Musím povedať, že vyzerá veľmi dobre. Vývoj dizajnu v Ingolstadte sledujem už dlhšiu dobu a v poslednom čase nadobúdam pocit, že ide tým správnym smerom. Máte chuť namietať a vyčítať napríklad novej A8, že je škaredá? Ale no tak, spomeňte si na minulé generácie. Spočiatku totiž bola škaredá vždy, no vždy mala aj charakter. A tak zatiaľ, čo napríklad BMW radu 7 podľahne vizuálnemu starnutiu už do troch rokov, A8 zreje ako víno a dôstojná bude aj o dobrých desať. A to je, milé deti, rozdiel medzi dizajnom a stylingom. Čiže medzi tým, čo robí Audi a BMW.

Naspäť však ku Q3. Prichádza s vylepšenými proporciami a najmä úplne novým interiérom, ktorý sa nechal inšpirovať vyššími radami. Už v základnej výbave tak ponúkne Audi virtual cockpit, či plne dotykový systém infotainmentu - aj keď bez haptickej odozvy. Manuálne zostali len prepínače klimatizácie, ale to pravdepodobne ani nikomu nevadí. No nevadilo by ani dotykové rozhranie, pretože čokoľvek, čo sa v tomto aute zdigitalizovalo, sa zdigitalizovalo dôkladne.

Tak sa pýtam, Audi: Nechceli by ste si privyrobiť redizajnom portálu slovensko.sk? Bolo by to super, a vraj to tu celkom štedro (pre)platia. Možno by potom zostalo aj na vývoj novej R8. Len nápad.

Systém infotainmentu je totiž skutočne dobrý. Reaguje rýchlo a nezmatkuje, jeho virtuálne tlačidlá sú dostatočne veľké a všetko, čo potrebujete nájsť, v ňom aj nájdete. A mám pocit, že keď sa vám to hľadá ťažšie a máte pocit, že by niekto zo softvérových inžinierov zaslúžil výpoveď, Audi len nechce, aby ste to tak rýchlo našli. Celkovo, po tomto perfektne vyladenom interiéri sa stači len rozhliadnuť a chvíľku popremýšľať a zistíte, že je dômyselnejší, ako vyzerá. 

Jeden príklad za všetky: Vidíte tú obrovskú alcantarovú lištu nad displejom? Kecali sme s inžiniermi a áno, je tam presne na to, aby ste si mali kde odložiť zvyšok ruky, keď palcom manipulujete s displejom. Nie je za čo.

Ako to jazdí?

Výborne. Ako inak by ste čakali? Nová Q3 je jednoducho precízny nástroj. Napriek tomu, že jeho klasifikácia - tým myslím, že je to malé SUV - mi nie je úplne po chuti, aj na kľukatých severotalianskych cestičkách pre Fiaty Panda 4x4 sa nestratilo. Ale nie preto, že by bolo príliš obrovské, no svoje vonkajšie rozmery skrátka len dobre maskuje. Je cítiť, že ťažisko má celkom na správnom mieste a vyvážené je aj riadenie. Napokon, to je okrem reakcií motora a asistenčných systémov aj jediná vec, ktorá sa na jazdnom prejave menila s použitím profilov Audi drive select.

Motor je už na prvé počutie jednoducho turbodvojliter od Volkswagenu, na aký sme si už zvykli. V mutácii pre kvétrojku poskytuje buď 140, alebo 169 kilowattov a pod jeho označením quattro si viete predstaviť pohon všetkých štyroch kolies s hydraulickou medzinápravovou spojkou. Prevod sily v tejto špecifikácii zaisťuje niečo, čomu Audi hovorí S-tronic, v praxi ide o dvojspojkovú DSG prevodovku. Čakať teda môžete bleskové prehadzovanie, ale na druhej strane aj miernu neistotu v tom, čo bude auto robiť napríklad pri rozjazde z kopca, či posúvaní v zápchach. Dobre, nazývať to neistotou je trocha chôdza okolo horúcej kaše, skrátka to s vami občas trhne. Ale ako človek, ktorý sa ráno nevie rozhodnúť medzi dvoma tričkami celkom chápem, že keby som mal dve spojky, nemám to asi inak.

To auto sa totiž rozpohybuje a funguje skvelo. Sport režim drží prevodové stupne tam, kde ich chcete mať, Eco režim ich drží tam, kde to chce vaša peňaženka a Comfort robí presne ten medzičlánok, pri ktorom na to nemusíte myslieť. Systém monitorovania jazdných pruhov vás zasa drží na ceste vtedy, keď sa chcete napiť z PET fľaše a prílš vám to nejde, pretože stropnica je o ten jeden spomínaný centimeter nižšia. Zadná lavica delená v pomere 40:20:40 je však dobre dostupná aj z predného sedadla, takže ak by ste za jazdy chceli utrieť slinu od úst tomu začínajúcemu človeku, ktorý bude raz robiť na váš dôchodok - aj to sa dá.

S prehľadom

Takže opäť stojím pred pálčivou otázkou. Skutočne sa oplatí vzdorovať trhu s malými esúvéčkami? Minimálne v tomto prípade nie. Za tých pár hodín, ktoré sme mali možnosť za volantom Q3 stráviť, môžem charakter auta len načrtnúť. No už teraz však viem, že ak sa mi náhodou pod ruku dostane aj na dlhšie, budem sa mať na čo tešiť.

Vyzerá to totiž tak, že Audi vyrobilo ďalší precízny nástroj na zdokonalenie vášho života. Deal with it.

 


GALÉRIA - 21 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ