Nissan Qashqai dCi130 4x4 Tekna+: Pozér

Predstavte si, že decká, ktoré sa narodili v roku 2007, už môžu legálne sedieť na predných sedadlách. Husté, však? Týchto dvanásť rokov však nezmenilo len demografické zloženie ľudí, ktorí sa už môžu napchať vedľa vodiča. Tých dvanásť rokov zmenilo napríklad aj výšku, z ktorej väčšina z nich pozerá na cestu. Hovorím to preto, lebo práve dvanásť rokov dozadu - v roku 2007 - si týpci v Nissane povedali, že si trocha zaexperimentujú. Vytvorili obyčajný, konzervatívne vyzerajúci kombík, hodili mu okolo lemov blatníkov mohutné plasty a väčšine verzií nedali ani pohon 4x4, čiže oproti bežnému kombíku ponúkal v podstate viac nevýhod, ako výhod. 

Ako to už na svete býva, stal sa z toho predajný trhák. A nielen v Európe alebo Japonsku. Za prvý rok produkcie predali viac ako 100 000 kusov a stabilný odbyt Qashqaia je momentálne väčšou životnou istotou, ako že sa tento týždeň objaví nejaký ďalší domáci politický škandál. A keďže si ľudia zaslúžia istoty, bolo by na mieste asi tento jav vysvetliť: Zákazníci Nissanu si skrátka obľúbili vysoký posed, trocha machovský vzhľad a jeho prijateľnejšie prevádzkové náklady v porovnaní s plnohodnotnou štvorkolkou. A predovšetkým začali používať tie známe hlášky ako "Dobre sa mi z toho vystupuje" a "Kámo, je z toho super výhľad!". 

Mimikri

Ale tak fajn, zákazníci majú, čo chceli a Nissan sa aj vďaka Qashqaiu vytiahol z poriadne červených predajných čísiel. Koniec koncov, takto funguje trhová ekonomika. Emócie preto odložím na chvíľku stranou a namiesto nich použijem napríklad kľúčiky od zbrusu nového, faceliftovaného Qashqaia v pôsobivej bledomodrej farbe, najvyššej výbave Tekna+ a s turbodieselovým štvorvalcom s výkonom 130 koní, prenášaných na všetky štyri cez CVT prevodovku s hustým názvom XTronic. Tento motor z ponuky Nissanu medzičasom vypadol, aby ho nahradil nový a silnejší dCi 150. Vitejakpaninko, emisie. Zatiaľ, čo základná cena motorizácie je 24 790 €, Tekna+ môže byť vaša až od ambicióznych 35 430 € (pre dCi 150). 

Čo za svoje prachy dostanete? Predovšetkým poriadnu nálož celkom dobre využiteľného priestoru. Tekna+ patrí medzi výbavy, kde je takpovediac v elektrike úplne všetko. Vyhrievanie sedadiel, spätné zrkadlá a predné sedadlá s pamäťou a slušne futuristickým dizajnom. Samozrejme, kožené a na prekvapenie pohodlné. Ozaj, zabudol som na vyhrievané čelné sklo, adaptívny tempomat a mnoho ďalších smart fičúr, ktoré by ste v aute tejto kategórie a za tieto peniaze... čakali. 

Vzdušnosť kabíne dodáva aj rozsiahle panoramatické strešné okno. Do tmavého interiéru to vnáša trocha života - no predovšetkým aj svetla, ktoré v inak príjemnom priestore ukáže menšie štylistické nedostatky. Niektoré materiály sa nemôžu pochváliť takou kvalitou, ako plasty na vrchnej strane palubovky, sarkastický úšklebok patrí tlačidlám slúžiacim na ovládanei výhrevu predných sedadiel, to je menší stroj času do deväťdesiatych. Priestoru je tu však habadej, a to ako vpredu, tak aj vzadu.  

Batožinový priestor ponúka objem 410 litrov v základnom usporiadaní, čo síce nie je zlé, no na zadok z toho pri takto veľkom aute nikto nespadne. Poteší však jeho dobré tvarovanie a príjemne využiteľná dvojitá podlaha. Ak ste však napríklad servisný technik čohokoľvek a potrebujete voziť veľa náradia, klasické kombi poslúži určite lepšie. My, bežní smrteľníci tam strčíme pár báglov na týždňovú dovolenku, alebo kočík, a nemáme problém. Teda, dúfam, že nemám problém a aktuálne nebudem potrebovať kočík.

Pre millenials tu mám ešte neikoľko zaujímavých informácií. Vo výbave Tekna+ totiž dostanete ozvučenie Bose, ktoré hrá dobre, no prirodzené akustické vlastnosti interiéru mu v tom úplne nepomáhajú. Čo však do audiosystému bude tiecť sa dá ovládať cez infotainment s dotykovým displejom, ktorý je prehľadný. Veľa ďalších vecí sa o ňom povedať nedá - je umiestnený správne, funguje tak ako má, no dizajnom, rozlíšením či pocitom z dotykovej plochy neohúri. Samozrejme však podporuje Apple CarPlay a Android Auto.

Hmotu neoklameš

A sme doma, teda na ceste. Po stlačení tlačidla štartovania sa ozve celkom slušný orchestrík, ktorý pochádza z prepĺňaného turbodieselového štvorvalca s objemom 1,6 litra a výkonom 96 kilowattov. Ako som už spomenul v úvode, spojený je so všetkými štyrmi kolesami pomocou prevodovky CVT.

Pre tých, ktorí nevedia: To je taký ten systém prevodovky, ktorý dokáže fungovať bez stupňov. Ide v podstate o štyri, kedysi kuželovité prítlačné taniere umiestnené na dvoch osách, ktoré sa podľa potreby vedia od seba na jednej osi oddialiť a priblížiť, pričom vďaka spojeniu remeňom/reťazou menia prevod medzi ich dvoma osami. Alebo viete čo, kašlite na to, tu je gifko:

Úchylné a geniálne, však? Tak si predstavte, že moderným trendom je ponúkať CVT prevodovky napríklad so siedmimi predprogramovanými stupňami. Nemusia tam byť, nie sú na nič dobré, ale ľudia to chcú a Nissan im to dá. Výsledok? Prevodovka si v niektorých situáciách úplne nevie poradiť, nakódovanie stupňov sa taktiež javí ako premenlivé. Niekedy sa snažíte na to dupnúť a nestane sa nič, niekedy pohnete pravou nohou asi o rozdiel Čaputovej a Mistríka a vystrelí vás to v pozdĺžnom smere ako raketu. Teda, ak by tam vpredu pod kapotou bolo viac ako 96 kilowattov.

Manuálny režim situácii taktiež veľmi nepomáha a mne je z toho celkom smutno, pretože samotná pohonná jednotka sa so svojimi 330-timi newtonmetrami a príjemnou charakteristikou netvári ako slabá. Rád by som vyskúšal ešte prevedenie s manuálom. Pravdou však zostáva, že Qashqai nie je žiadny drobček, hmotnosťou osciluje okolo 1,6 tony. Ale ktovie, možno sa situácia zmenila po upgrade na dCi 150.

Je to poznať aj v zákrutách, i keď nie až tak, ako by ste si mysleli. Riadenie je zvláštne neurčité okolo stredovej polohy, no ľahko sa naň zvyká. Dobré sú aj brzdy a je príjemné vedieť, že Qashqai sa v zákrutách nakláňa menej, ako by som si pôvodne myslel. Stále však viac, ako by sa patrilo od auta, ktorého dominantou je športovo vyzerajúci volant a pár veľmi drsných madiel. Jeho jazdné vlastnosti sú však nanajvýš bezpečné a pôsobí stabilným dojmom.

Tak čo?

Qashqai má síce ambicióznu cenovku, ponúka ale veľa úžitkovej hodnoty. Je pravda, že odviezol všetko, čo som potreboval. Dostal sa všade aj v ľahšom teréne a tabuľkové údaje spotreby nie sú úplne nereálne. Priznám to narovinu, Qashqai má svoj charakter, ktorému som však úplne neprišiel na chuť. Ale to je stále lepšie, akoby žiadny charakter nemal. Keď sa na to pozriem taktouto optikou, čo by som na ňom okrem motorizácie zmenil?

Asi len sedadlá. Je pekné, že majú dačo, čo Nissan označuje ako 3D efekt. Je to však celkom viete kde, keď vystúpite a máte na chrbáte niečo, čo každý súdny človek nazve ako "jazero".

Ozaj, a či sa z neho dobre vystupuje? Hej. Aj výhľad je fajný.


GALÉRIA - 46 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ